TRANSPORTURILE, AFECTATE DE CRIZE – Companiile aeriene vor evita spatiul aerian al Ucrainei, iar transportul naval este afectat de scumpirea combustibililor

Transportul aerian si cel maritim sunt grav afectate de scumpirile din energie, dar si de criza Rusia-Ucraina.

Zece companii aeriene au fost fortate sa isi ajusteze zborurile programate spre Ucraina pe fondul tensiunilor cu Rusia. Se estimeaza ca mai multe companii aeriene sa evite spatiul aerian al Ucrainei dupa un avertisment al SUA ca Moscova ar putea invada tara vecina in orice moment.

Rusia si Ucraina au facut aluzie ambele la noi eforturi diplomatice pentru a evita un conflict, dar cea mai mare companie aeriana a Ucrainei a declarat ca asiguratorii sai au incetat sa acopere cel putin o parte dintre aeronavele sale pentru zboruri in interiorul spatiului aerian ucrainean.

Ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, spune insa ca raman deschise culoarele de zbor pe deasupra tarii si ca zborurile sunt in continuare sigure, potrivit Reuters.

Compania aeriana scandinava SAS si-a suspendat, de asemenea, zborurile saptamanale spre Ucraina, in timp ce Air France a decis sa-si anuleze zborurile de marti intre Paris si Kiev, ca „masura de precautie” pe fondul tensiunilor in crestere dintre Rusia si aceasta tara.

Anularea actuala a zborurilor de catre un anumit numar de companii aeriene straine este dictata doar de o agravare informationala a situatiei si nu de schimbari reale in ceea ce priveste siguranta zborurilor”, a declarat Oleksandr Kubrakov, citat de Agerpres.

El nu a precizat numele companiilor aeriene respective, afirmand ca „statul se straduieste sa inlocuiasca zborurile anulate”.

Ukraine International Airlines (UIA) a inceput deja vanzarile de bilete si a marit capacitatea avioanelor pentru zboruri suplimentare de la Kiev la Munchen si Geneva, pe care Lufthansa nu a mai putut sa le opereze, a indicat Kubrakov.

Doua companii aeriene ucrainene au dezvaluit saptamana trecuta existenta unor probleme in privinta obtinerii de asigurari pentru unele dintre zborurile lor, in timp ce operatori straini au inceput sa evite spatiul aerian al tarii, intrucat Rusia concentreaza o forta militara importanta in apropiere de frontiera ucraineana.

Industria de shipping, afectata de scumpirea motorinei si a benzinei


Combustibilul este cea mai mare categorie de cheltuieli pentru industria de shipping astfel incat orice crestere de pret inseamna mai multe presiuni inflationiste asupra unor lanturi globale de aprovizionare globale deja tensionate.

O mare parte din cresterea pretului combustibilului pentru nave este cauzata de scumpirea petrolului, care este materia prima din care sunt produsi majoritatea combustibililor pentru nave. Regulile implementate in 2020, care obliga transportatorii maritimi sa utilizeze mai mult combustibil cu un continut redus de sulf, au contribuit si ele la cresterea costurilor.

Pretul combustibilului pentru nave in portul Rotterdam a ajuns zilele trecute la cel mai ridicat nivel de dupa 2019, dupa o crestere de 23% comparativ cu situatia de la inceputul anului.

Combustibilul utilizat de navele maritime poate fi produs din aceleasi ingrediente pe care companiile de rafinare le utilizeaza pentru productia de motorina si benzina. Insa cresterea marjelor de profit in cazul motorinei si benzinei face productia acestor combustibili mai atractiva pentru companiile de rafinare, astfel ca rezultatul consta in livrari mai mici de combustibili pentru sectorul maritim.


In Europa, insa, pretul combustibilului maritim cu nivel foarte scazut de sulf (VLSFO) a crescut mult mai rapid decat pretul petrolului. Aceasta pentru ca livrarile reduse se datoreaza, partial, si pietei solide de motorina din regiunea Europei, afirma Mark Williams, analist specializat pe produse petroliere si rafinate la firma de consultanta Wood Mackenzie Ltd.


In conditiile in care fac profituri ridicate din productia de motorina, companiile de rafinare sunt stimulate sa directioneze ingredientele cu un continut scazut de sulf spre productia de motorina mai degraba decat spre productia de VLSFO. Acelasi lucru este valabil si pentru piata de benzina. Este mai atractiv sa directionezi ingrediente cu un continut redus de sulf spre acele unitati care produc combustibili rutieri decat spre productia de VLSFO.


De asemenea, piata europeana de VLSFO a fost sustinuta si de o oportunitate de arbitraj la inceputul anului, care a facut ca navele cargo sa plece din regiunea Europei pentru a obtine preturi mai bune in Asia fapt care, alaturi de rafinarea redusa, a condus la livrari mai limitate, spune specialistul.

Articolul precedentCONTRACTUL PENTRU PRIMUL TRONSON DE METROU AL MAGISTRALEI 6 VA FI SEMNAT – Metrorex ramane pe pierdere
Articolul următorLICITATIE DIN SCURT – Deputatii cumpara bilete de avion de 4 milioane lei pe rute interne

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.