Ministerul Transporturilor vrea sa aloce 71,4 milioane lei, inclusiv TVA, pentru reconstructia si repararea viaductului Carcea km 200+306 linia CF 100 Videle – Orsova, arata un proiect de Hotarare pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii.
Viaductul Carcea este situat pe linia de cale ferata dubla si electrificata Bucuresti-Craiova, intre statiile Malu Mare – Banu Maracine, la iesirea din statia Malu Mare. Pe 12 august 2018, un tren de marfa al companiei GFR a deraiat pe firul I al Viaductului Carcea, dupa ce mecanicul de locomotiva a depasit semnalul de circulatie aflat pe culoarea rosie şi a intrat pe firul inchis pentru lucrari. Acum, trebuie reparat.
Durata de realizare a investitiei este de 14 luni, iar reconstructia si repararea viaductului se va face pe o lungime de 168 metri.
Lucrarea este de utilitate publica de interes national. Beneficiarul lucrarii va fi Compania Nationala de Cai Ferate ”CFR”.
„Prin realizarea lucrarilor la obiectivul „Reconstructie si reparare viaduct Carcea km 200+306 linia CF 100 Videle – Orsova” se urmareste cresterea sigurantei feroviare in conditii corespunzatoare conform cerintelor de calitate impuse de Legea nr. 10 din 1995 privind calitatea in constructii, cu modificarile si completarile ulterioare, imbunatatirea conditiilor de transport pe calea ferata si cresterea vitezei maxime„, arata documentul consultat de „Lumea Infrastructurii„.
Realizarea lucrarii face parte din strategia de dezvoltare pe termen scurt, mediu si lung cuprinsa in Master Planul General de Transport aprobat prin Hotararea Guvernului nr. 666 din 14 septembrie 2016. In acest sens, in vederea imbunatatirii infrastructurii de transport sunt cuprinse programe de reparatii si reinnoiri pentru recuperarea deficitului de intretinere si reparatii capitale aferente elementelor ce alcatuiesc infrastructura feroviara.
Circulatia feroviara pe firul I CF intre statiile Malu Mare – Banu Maracine este inchisa, tablierele 1, 2 fiind dezafectate. Circulatia se efectueaza pe firul II CF cu RV de 30 km/ora, in spatele culeei C1 fiind montat un podet provizoriu U5.
Implementarea acestui proiect de hotarare va avea impact pozitiv asupra:
- volumului productiei de materiale de constructii;
- comertului cu materiale de constructii;
- serviciilor de transport;
- retelei de ocupare a fortei de munca.
Viaductul traverseaza valea Carcea si sustine doua fire de circulatie ale magistralei feroviare 100 Videle-Orsova, suprastructura pe fiecare fir fiind alcatuita din cate 3 tabliere metalice simplu rezemate cu deschideri de calcul de 3×50 m, de tip grinzi cu zabrele cu calea sus cu talpile inferioare parabolice.
Infrastructura viaductului este comuna pentru cele doua fire de circulatie compunandu-se din doua culei si doua pile cu elevatiile masive din beton, fundatii directe.
Viaductul a fost construit in perioada 1944-1945 cu infrastructura pentru cale dubla si suprastructura pentru linia I. Structura de rezistenta a viaductului a fost dimensionata la convoiul de calcul „N”. Cu ocazia dublarii liniei in perioada 1971-1972 au fost introduse in cale tablierele de pe firul II, dimensionate la convoiul de calcul T 8,5. Calea ferata pe viaduct, realizata cu joante, este in aliniament si palier, cu sine tip 65 si traverse din lemn.
Accidentul din 2018
Viaductul se afla la 9 km de gara Craiova, la 45 km de Caracal si la 200 km de Bucuresti. La data de 12 august 2018, un tren de marfa al GFR a deraiat pe firul I al Viaductului Carcea, dupa ce mecanicul de locomotiva a depasit semnalul de circulatie aflat pe culoarea rosie şi a intrat pe firul inchis pentru lucrari.
Garnitura avea in componenta 23 de vagoane, incarcate cu biodiesel, plus locomotiva. Sase vagoane au deraiat si au cazut de la o inaltime de peste 20 de metri. Atunci un tronson al Viaductului Carcea s-a prabusit odata cu vagoanele.
In urma accidentului, circulatia feroviara a fost inchisa pe raza SRCF Craiova, intre statiile CF Malu Mare şi Banu Maracine, din cauza deraierii a sase vagoane din compunerea unui tren de marfa ce transporta produse petroliere, a anuntat la vremea respectiva Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA. Trenul circula pe distanta Slobozia Veche – Curtici.
Mecanicul de locomotiva a fost testat cu etilotest şi a rezultat o alcoolemie de 0,72 mg/l alcool in sange. Pe numele sau s-a deschis dosar penal comiterea infractiunilor de prezenta la serviciu sub influenta alcoolului sau a altor substante şi distrugerea sau semnalizarea falsa in cazul producerii unui accident, potrivit reprezentantilor IPJ Dolj.
Cum a fost distrus viaductul
In data de 12.08.2018, trenul de marfa nr. 80315, incarcat cu biodiesel (operator GFR), a patruns pe tablierele nr. 1 si nr. 2 de pe firul 1 ale Viaductului Carcea km. 200+306, linia magistrala 100 Bucuresti – Timisoara, in conditiile in care cele trei tabliere de pe firul I se aflau in diferite stadii ale lucrarilor de reparatii si consolidare, iar pe toate tablierele, sinele si traversele erau demontate inca de la inceputul acestor lucrari.
Ca urmare a patrunderii accidentale si a deplasarii osiilor locomotivei si ale vagoanelor cisterna, direct pe elementele structurale superioare ale tablierelor 1 si 2 de pe firul I s-au produs:
– colapsul tablierului nr. 1 de pe firul I;
– avarii grave care au dus la compromiterea tablierului nr. 2 de pe firul I;
– avarii importante la tablierul nr. 3 de pe firul I;
– avarii importante la barele talpii superioare si inferioare ale tablierului nr.1 de pe firul II, dinspre firul I, pe o lumgime de circa 25,00 m, masurati dinspre culeea C1 pana la jumatatea deschiderii;
– distrugerea trotuarului dinspre firul I la tablierele 1, 2 de pe firul II (consolele de trotuar sunt smulse sau sunt indoite pana la lipire de guseele nodurilor talpii superioare iar podina din dulapi metalici tip cheson este cazuta);
– deformatii din loviturile produse de cedarea unor bucati de metal de la tablierul alaturat de pe firul I pe o bara a talpii inferioare si a unor bare de la contravantuirea inferioara ale tablierului 1 de pe firul II;
– distrugerea zidului de garda al culeei C1 pe zona aferenta firului I;
– ruperea cu dislocarea si deplasarea zidului de garda al culeei C1 pe zona aferenta firului II;
– degradari si distrugeri locale ale cuzinetilor firului II de pe partea dinspre firul I, de la culeea C1, de pe pilele P1 si P2, produse de smulgerea aparatelor de reazem fixe ale tablierelor 1 si 2 de pe firul I ca urmare a deplasarii in lung a acestor tabliere.
Sucursala RCF Craiova a luat masuri imediate de expertizare a tablierului metalic nr. 1 de pe firul II in vederea stabilirii masurilor necesare pentru reluarea circulatiei trenurilor, intrerupta de accidentul feroviar.
De asemenea, a fost efectuata expertiza tehnica a intregului viaduct pentru demararea actiunii de refacere a suprastructurii/infrastructurii viaductului Carcea in scopul deschiderii circulatiei pe firul I in conditiile ridicarii totale a restrictiei de viteza pe viaduct, pe ambele fire de circulatie.
La data de 04.09.2018 s-a reluat circulatia feroviara pe viaductul Carcea fir II, de la aceasta data trenurile circuland cu RV= 30 km/ora, in prealabil executandu-se lucrari de completare a prismului de piatra sparta si refacere a terasamentului in zona culeei nr.1, introducerea unui podet provizoriu U5 pe firul II, completarea materialului marunt de cale, etc, revizia viaductului si supravegherea permanenta a punctului periculos dupa accidentul feroviar.