DRUMUL EXPRES ARAD-ORADEA, LEGAT DE UNGARIA – Lung de 119 kilometri, drumul va costa 1,38 miliarde de euro

Guvernul maghiar se arata interesat de racordarea viitorului drum expres Arad-Oradea la reteaua ungara de autostrazi si drumuri expres. Jonctiunea ar urma sa aiba loc in zona localitatii Salonta, spune presedintele Consiliului Judetean (CJ) Arad, Iustin Cionca, care a avut discutii in acest sens cu omologul de la Consiliul Judetean Bekes. Valoarea estimata a proiectului este de 1,38 miliarde de euro, iar perioada de executie este de 36 de luni.

Abia in anul 2026 am putea circula pe drumul expres Arad – Oradea.

Drumul expres (DX) Oradea – Arad va avea o lungime de 119 kilometri, cu doua benzi de circulatie pe sens. Potrivit presedintelui Consiliului Judetean Bihor, Ilie Bolojan, vor fi construite 75 de pasaje supraterane si poduri peste cursuri de apa si intersectii cu alte drumuri. In judetul Bihor sunt propuse patru noduri rutiere, alte patru fiind in judetul Arad.

Viteza de proiectare a fost stabilita la 140 de kilometri pe ora.

Viteza medie de deplasare pe ruta Arad – Oradea este acum de 60 de kilometri pe ora. Si cum viteza de proiectare pentru drumul expres este de 140 de kilometri pe ora, astfel ca timpul parcus pe ruta Oradea – Arad se va injumatati.

Conectarea M44 (Ungaria) la drumul expres Arad-Oradea se va putea realiza pe ruta Bekescsaba-Sarkad-Kotegyan-granita-Salonta, spune Cionca. Aceasta este considerata varianta optima de catre partea ungara, din cauza restrictiilor de mediu din lunca Crisului Alb si Crisului Negru.

Partea maghiara m-a informat ca demareaza un studiu tehnic pentru analizarea circumstantelor si conditiilor racordarii M44 la drumul expres Arad-Oradea. Rezultatul studiului va fi transmis Consiliilor Judetene Arad si Bihor, respectiv Guvernului Romaniei. Un astfel de record ar fi posibil prin crearea unui nou punct de trecere a frontierei. In Ungaria, drumul expres este construit deja pana la Lakitelek, deci ar mai ramane de realizat doar cativa kilometri pana la granita. Asa cum am afirmat permanent, drumul expres Arad-Oradea creeaza dezvoltare, iar oportunitatea sa a fost recunoscuta foarte rapid si de autoritatile de la Budapesta. Prin conectarea acestui drum la reteaua maghiara de drumuri expres si autostrazi, putem spune ca drumul expres Arad-Oradea ar dobandi nu doar o importanta zonala, ci una euroregionala„, a declarat Iustin Cionca.

In Ungaria a fost constituit Grupul de Lucru al Conectarii Drumurilor Expres Ungaria-Romania, condus de Zsolt Thorockay, din cadrul Ministerului Inovatiei si Tehnologiei. Grupul s-a reunit la Gyula, Ungaria, unde a fost luata in discutie jonctiunea cu drumul expres Arad-Oradea.

Ordinul de incepere pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru drumul expres Arad-Oradea a fost dat in august 2021. Pana in prezent, au fost elaborate analiza multicriteriala si studiul arheologic si a fost stabilita varianta de traseu. Sunt in curs de elaborare documentatiile privind ocuparea terenurilor, studiul de evaluare a impactului asupra mediului, planurile urbanistice zonale, documentatiile pentru obtinerea unor avize si acorduri.

Autoritatile au anuntat in octombrie 2021 ca traseul viitorului drum, stabilit de CJ Arad si CJ Bihor, a fost avizat de Comisia Tehnico-Economica a Ministerului Transporturilor, valoarea estimata a proiectului fiind de 1,38 miliarde euro.

Ne dorim ca pana in primavara anului viitor studiul de fezabilitate sa se finalizeze. Pentru asta, este important ca furnizorii de utilitati sa colaboreze cu noi. Ne dorim ca in primavara anului 2023 sa avem un contract cu un constructor care sa poata incepe lucrarile. Durata de executie va fi de 36 de luni, deci in anul 2026 am putea deja circula pe drumul expres Arad – Oradea„, spunea Iustin Cionca, la 1 octombrie.

Lungimea drumului va fi de 119 kilometri, avand doua benzi pe sens, 75 de pasaje supraterane, poduri peste cursuri de apa si intersectii cu alte drumuri.

Soseaua va trece prin localitatile Arad, Sofronea, Zimandu Nou, Simand, Socodor, Chisineu-Cris si Zerind, iar in Bihor va trece prin localitatile Avram Iancu, Ciumeghiu, Salonta, Madaras, Cefa, Gepiu, Sannicolau Roman, Nojorid, Santandrei si Oradea.

Drumul expres ocoleste municipiul Arad pe partea de nord-vest si face jonctiunea cu varianta de ocolire Arad la nivel de autostrada in nodul rutier proiectat la intersectia variantei de ocolire cu DN 7.

Proiectul va fi realizat de cele doua judete in parteneriat cu Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) prin accesare de fonduri europene nerambursabile.

In aceasta primavara studiul de fezabilitate ar putea fi gata, ca in primavara anului 2023 sa existe un contract cu un constructor pentru inceperea lucrarilor. Conform proiectantului, durata de executie va fi de 36 de luni, deci spre finalul anului 2025 am putea deja circula pe unele structuri din drumul expres Oradea – Arad.

Articolul precedent2022, FARA TAXA AUTO, TAXA DE MEDIU SI DE PRIMA INMATRICULARE – Programul Rabla va fi schimbat
Articolul următorAUTOSTRADA SUBACVATICA DE 1,5 MILIARDE DOLARI – Are peste 10 km lungime

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.