Brasovul este unul din putinele orase din Romania care se mandreste cu un transport in comun ecologic. Autobuzele electrice SOR achiziţionate de municipalitate cu fonduri nerambursabile au parcurs un total de peste 2.000.000 de km in Brasov, ceea ce inseamna o contributie importanta in privinta reducerii poluarii, atat prin inlocuirea parcului auto diesel al companiei de transport, cat si prin oferirea, datorita conditiilor bune de transport, unei alternative reale la autoturismul propriu, dupa cum anunta primaria.
Acum sunt in circulatie toate cele 60 de autobuze electrice SOR, (52 vehicule de 12 m, iar 8 vehicule de 10 m), acest tip de vehicule nepoluante fiind introduse in circulatie pe liniile 9, 15, 22, 23B, 32, 34, 36, 50 si 53. Toate cele 8 autobuze electrice cu lungimea de 10 metri au fost introduse in circulatie pe liniile de transport public din zona Centrului Vechi al orasului.
„Dragi brasoveni, cu bucurie va anunt ca sarbatorim doua milioane de kilometri parcurse de autobuze electrice in municipiul Brasov. Practic tot transportul electric a reprezentat o scadere de 1.600 de tone de CO2, 1,4 tone de PM-uri si 70 de tone de NOx-uri. Vorbim despre imbunatatirea calitatii aerului cu mijloace de transport in comun verzi si pe care sper sa le folositi in numar cat mai mare. In perioada urmatoare vom optimiza liniile 8 si 5. Pe linia 8, incepand de saptamana viitoare, vom pune in circulatie noi troleibuze, dintr-un lot de 25 de troleibuze Solaris pe care le vom receptiona in acest an, iar pe linia 5 vom pune in circulatie, incepand de anul viitor, autobuze noi electrice de 18 metri. Cele doua linii 5 si 8 sunt cele mai circulate si cele mai folosite din municipiul Brasov. Prin toate aceste masuri intentia este sa facem transportul public din oras un element de mandrie pentru ca este un transport verde si atractiv pentru cetateni„, a precizat primarul din Brasov, Allen Coliban.
Introducerea in trafic a autobuzelor electrice si troleibuzelor noi, din data de 25 mai 2020, a insemnat o reducere de aproximativ 1.600 de tone de dioxid de carbon, 70 de tone de oxizi de azot (NOx), 30 de tone de monoxid de carbon, 10 tone de hidrocarburi si 1,4 tone de particule (PM 2,5; PM 10 etc.), arata datele primariei.
Oxizii de azot sunt substante ce produc iritarea si/sau lezarea cailor respiratorii, favorizeaza formarea ploilor acide, precum si a fenomenului de smog deasupra oraselor.
Autobuzele electrice de 12 metri sunt produse de firma SOR Libchavy s.r.o., din Cehia, si au cate trei usi duble, podea joasa integral, rampa acces persoane cu dizabilitati, capacitate de 102 calatori, dintre care 35 pe scaune, suspensie cu inclinare la bordura, aer conditionat, computer de bord pentru managementul rutei, trei validatoare contactless, panouri electronice pentru afisare destinatie.
De asemenea, autobuzele sunt prevazute cu sistem de supraveghere video exterior/interior autobuz (şapte camere video / vehicul), sistem automat de numarare a pasagerilor, sistem de diagnosticare si colectare parametri vehicul, sistem audio si de comunicatie sofer – dispecerat. Ele sunt dotate cu motor electric de tractiune amplasat central, cu o putere nominala de 160 kW, sistem de recuperare a energiei la franare si baterii de tractiune cu o capacitate de 263 kWh si autonomie de minim 200 km.
Autobuzele electrice de 8 metri sunt produse tot de SOR Libchavy s.r.o., din Cehia si au cate doua usi (usa a doua dubla), podea joasa integral, rampa acces persoane cu dizabilitati, capacitate de 53 calatori, dintre care 16 pe scaune, suspensie cu inclinare la bordura, aer conditionat, computer de bord pentru managementul rutei, doua validatoare contactless, panouri electronice pentru afisare destinatie.
De asemenea, autobuzele sunt prevazute cu sistem de supraveghere video exterior/interior autobuz (şapte camere video/vehicul), sistem automat de numarare a pasagerilor, sistem de diagnosticare si colectare parametri vehicul, sistem audio si de comunicatie sofer – dispecerat. Ele sunt dotate cu motor electric de tractiune de putere nominala 120 kW, sistem de recuperare a energiei la franare si baterii de tractiune cu o capacitate de 172 kWh si autonomie 220 km.
Toate autobuzele electrice de 8 metri, precum şi 10 dintre cele de 12 metri, sunt dotate cu un sistem avansat de asistenta a soferului (ADAS) pentru prevenirea coliziunilor cu pietonii, biciclistii sau vehiculele care circula in partile laterale ale autobuzului, se afla in „unghiul mort” sau pe o traiectorie de coliziune cu autobuzul.