Deficitul de cipuri de care sufera industrii din intreaga lume si are a afectat grav industria auto anul acesta se va remedia in curand, considera directorul general al producatorului american de vehicule electrice Tesla, Elon Musk. El pune aceasta revenire pe seama noilor fabrici de semiconductori care sunt planificate sau care se construiesc deja in prezent.
De altfel, inclusiv producatorul autohton Dacia a fost afectat de criza, care si-a oprit pana acum productia timp de 35 de zile in total. Producţia la Uzina Automobile Dacia din Mioveni se va opri luni si marti timp de doua zile, pe 27 şi 28 septembrie, din cauza crizei de semiconductori. In Uzina de Vehicule din Mioveni lucreaza circa 15.000 de persoane.
„Exista o multime de fabrici de semiconductori care incep sa fie construite.Cred ca vor avea capacitatea de a livra anul viitor cipurile necesare„, a afirmat Elon Musk.
Musk este astfel de parere ca productia auto va mai fi afectata de deficitul de semiconductori pentru „o perioada scurta” de timp.
Miliardarul a mai facut o marturisire publicului si a dezvaluit ca Tesla a fost de multe ori aproape de faliment.
De asemenea, Musk s-a intalnit cu presedintele Stellantis, John Elkann, cu care a vobit si de energia nucleara, pe care o considera sigura. Cei doi au fost de acord asupra potentialului sprijin din partea energiei nucleare, pentru acoperirea necesitatilor energetice globale in crestere.
Acest deficit in aprovizionarea cu cipuri, care afecteaza producatorii auto din intreaga lume, este rezultatul mai multor factori. Producatorii de automobile au inchis uzinele mai multe luni in timpul pandemiei de COVID-19 de anul trecut si au anulat comenzile de cipuri. In paralel, insa, cererea de cipuri a crescut in industria echipamentelor electronice, in conditiile in care oamenii au fost obligati sa stea in acasa, ceea ce a condus la cresterea vanzarilor de laptopuri si console de jocuri video. Acum producatorii de automobile trebuie sa concureze pentru cipuri cu producatorii de electronice.
Criza de semiconductori le-a adus producatorilor auto pierderi de 210 miliarde dolari
Lipsa cipurilor nu este singura problema cu care se confrunta industria auto. Preturile ridicate si accesul mai dificil la materii prime, de exemplu otelul si rasinile de plastic, genereaza o crestere a costurilor in sectorul auto si forteaza companiile auto sa-si reduca productia.
Un raport al firmei de consultanta AlixPartners arata ca producatorii auto ar putea pierde anul acesta venituri de 210 miliarde de dolari din cauza perturbarilor din lanturile de aprovizionare, si a deficitului global de semiconductori. Aceste estimari sunt de aproape doua ori mai mari fata de pierderile prognozate anterior, de 110 miliarde de dolari.
Producatorii auto se vor confrunta cu dificultati pana in 2022 sau inceputul lui 2023, estimeaza specialistii.
In 2021, criza va afecta productia a 7,7 milioane de vehicule, apreciaza firma de consultanta.
Problema a fost agravata in ultimele luni si de cresterea numarului de cazuri de Covid din Malaezia, care este un important centru de productie, lucru care a afectat livrarile de semiconductori. Iar pe piata din SUA, vanzarile de vehicule au incetinit din cauza stocurilor reduse; aici producatorii auto au intampinat dificultati la importul de rasini de plastic si otel din cauza problemelor de la principalele porturi.
Parcul auto din Europa va stagna pana in 2035, la 281 milioane masini
Un raport recent al PwC arata ca parcul auto din Europa va stagna pana in anul 2035, la 281 milioane masini.
„In lumina schimbarilor aduse de pandemie, parcul auto din Europa va stagna (-0,6%) pana in 2035, la 281 milioane vehicule, dupa ce in editia anterioara a raportului fusese estimata o scadere de 1,2%. Piata auto verde se afla intr-un punct de inflexiune in Europa, determinata de un puternic impuls guvernamental (stimulente si reglementari). Astfel, vanzarile de masini electrice noi ar urma sa atinga 27% din totalul vanzarilor de autovehicule noi pana in 2025 si 78% in 2035„, releva raportul The 2021 Digital Auto Report”, realizat de strategy&, departamentul de strategie globala din reteaua PwC.
Acesta arata ca dezvoltarea lenta a infrastructurii de incarcare va deveni in curand cel mai mare obstacol de crestere.
De asemenea, desi masina personala va ramane in topul preferintelor pentru mobilitate ale consumatorilor din Uniunea Europeana ca urmare a pandemiei, modalitatile alternative isi vor reveni pe termen mediu si lung, cel mai puternic avans fiind estimat pentru platformele de car sharing si inchirieri.
Afectate de pandemie au fost si platformele de mobilitate ride sharing, cum sunt Uber si Bolt. Specialistii estimeaza ca acestea isi vor reveni mai greu, urmand sa creasca de la 2% in 2021, la doar 3% in 2025 si apoi la 7% in 2035.
Cota de piata a platformelor de car sharing si inchirieri ar urma sa creasca de la 6% in acest an, la 10% in 2025 si la 21% in 2035.
Utilizarea masinii personale ar urma sa scada de la 92% in acest an, la 87% in 2025 si 72% in 2035.
”Consumatorii sunt tot mai preocupati pentru sanatatea si siguranta lor si vor continua sa foloseasca masina personala pentru a se deplasa si dupa pandemie. Iar aceasta tendinta se reflecta si in cifre, piata la nivelul UE inregistrand, potrivit ACEA, o crestere cu peste 11% in ianuarie-august, fata de perioada similara din 2020, in pofida problemelor cauzate de lipsa unor componente. Romania se inscrie in trend, cu un avans al vanzarilor de 7% in perioada amintita, impulsionate si de programul Rabla. Totusi, chiar daca masina personala ramane pe primul loc in topul preferintelor de mobilitate, vedem perspective pozitive pentru alternativele de mobilitate, in special pentru platformele de car sharing, care inchiriaza si masini electrice, dar si pentru utilizarea bicicletei sau mersul pe jos”, a declarat Daniel Anghel, partener si lider pentru industria Auto in cadrul PwC Romania.
Spre exemplu, in Germania tot mai putini consumatori planifica sa utilizeze modalitatile alternative de mobilitate precum taxi, platformele de ridesharing (de exemplu, Uber, Bolt) si transportul in comun, chiar si dupa pandemie, si vor folosi mai mult masina personala, bicicleta sau vor merge pe jos.