Costurile necesare estimate pentru lucrarile de modernizare a infrastructurii feroviare din portul Constanta sunt in valoare de circa 295 milioane de euro, potrivit unui Studiu privind transportul feroviar de marfa, publicat de Consiliul Concurentei.
Din suma totala de 295 milioane de euro, necesarul se imparte astfel: 1,14 milioane euro in acest an, 73,22 milioane euro anul viitor, 131,8 milioane euro in 2023, 58,58 milioane euro in 2024 si alte 29,68 milioane euro in 2025.
Unul dintre capitolele lucrarii priveste reabilitarea coridoarelor internationale de transport feroviar de marfa care traverseaza Romania. Acesta arata portul Constanta este extrem de important, fiind unul dintre principalele centre de distributie care deservesc regiunea Europei Centrale si de Est.
Este extrem de importanta reabilitarea si modernizarea conexiunilor feroviare cu portul Constanta, in vederea cresterii eficientei circulatiei trenurilor de marfa spre si dinspre port, dar si a asigurarii cerintelor de interoperabilitate, avand in vedere ca portul Constanta face parte din Coridorul Rin-Dunare.
”Piata transportului feroviar de marfa are o dimensiune internationala importanta de a carei buna functionare depind aproape toate sectoarele industriale. De aceea, functionalitatea coridoarelor europene de marfa care traverseaza Romania trebuie sa aduca beneficii sistemului feroviar roman, mai ales in conditiile in care Romania beneficiaza de fluxuri mai reduse de marfuri in raport cu zona centrala a UE. Pe de alta parte, trebuie avuta in vedere competitia cu alte rute din exteriorul Romaniei, care pot constitui alternative pentru tranzitarea fluxurilor de marfa spre si dinspre Turcia si Grecia”, se arata in studiu.
Pornind de la aceste argumente, un element de reala importanta este portul Constanta, unul dintre principalele centre de distributie care deservesc regiunea Europei Centrale si de Est. Prin urmare, este esentiala dezvoltarea conectivitatii acestui port cu interiorul continentului European, imbunatatirea conexiunii cu calea ferata, inclusiv din perspectiva consolidarii fluxurilor de trafic feroviar pe Coridorul de marfa Rin-Dunare.
”In acest sens, este extrem de importanta reabilitarea si modernizarea conexiunilor feroviare cu portul Constanta, in vederea cresterii eficientei circulatiei trenurilor de marfa spre si dinspre port, dar si a asigurarii cerintelor de interoperabilitate, avand in vedere ca portul Constanta face parte din Coridorul Rin-Dunare”, se arata in studiu.
Potrivit Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-202532, costurile necesare estimate pentru lucrarile de modernizare a infrastructurii feroviare din portul Constanta sunt in valoare de circa 295 milioane de euro (1,41 miliarde lei).
Reabilitarea si modernizarea infrastructurii feroviare aferente coridoarelor europene de transport reprezinta o obligatie asumata de Romania in calitate de stat membru al UE, iar traseul acestor coridoare prin Romania este inclus integral in reteaua feroviara primara.
„Ca urmare, reabilitarea si modernizarea infrastructurii feroviare reprezinta o oportunitate pentru cresterea competitivitatii transportului feroviar pe piata interna, in raport cu alte moduri de transport, in special cu cel rutier”, se mentioneaza in studiu.
Potrivit Strategiei CN CFR SA de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025, se doreste cresterea vitezelor comerciale de circulatie a trenurilor pe traseul coridoarelor europene pentru trenurile de marfa (cresterea vitezei tehnice proiectate pana la 120 km/h pentru trenurile de marfa), dublarea liniilor curente, reducerea intervalelor de succesiune intre trenuri (pentru a permite proiectarea unor grafice de circulatie a trenurilor caracterizate printr-un nivel cat mai ridicat al vitezei comerciale), comunicarea eficienta cu trenurile in miscare, prin implementarea unui sistem de tip GSM-R (pentru a elimina oprirea trenurilor in statiile din parcurs, exclusiv in scopul de a comunica mecanicului de locomotiva informatii privind modificarea conditiilor de circulatie), interoperabilitatea semnalizarii feroviare (introducerea sistemelor European Train Control System – ETCS) etc.
Potrivit informatiilor publicate in DRR, pe anumite tronsoane ale Coridorului Rin – Dunare lucrarile de modernizare a infrastructurii feroviare erau realizate, in anul 2020, in proportie de peste 90%.
In ceea ce priveste stadiul lucrarilor de modernizare a infrastructurii feroviare pe Coridorul Orient/Est-Mediteraneean (Arad – Timisoara – Craiova – Calafat), dar si cele pe reteaua TEN-T centrala si globala informatii.
De mentionat faptul ca, in perioada ianuarie 2019 – decembrie 2019, circulatia feroviara a fost influentata, printre altele, de lucrarile pe Coridorul IV, pe tronsoanele: Ghioroc – Simeria, Simeria – Coslariu, Coslariu – Sighisoara. In vederea efectuarii lucrarilor la infrastructura feroviara s-au adoptat inclusiv masuri de anulare a unor trenuri de marfa sau de indrumare pe ruta ocolitoare, dupa caz.
Aceasta situatie a nemultumit OTF de marfa, care sustin ca dupa modernizarea infrastructurii feroviare a scazut viteza comerciala a trenurilor si ca, in unele cazuri, a fost redus numarul de linii din statii. Astfel, din cauza vitezei scazute de deplasare pe calea ferata, trenurile de marfa care ajung la granita de vest a Romaniei sunt descarcate, iar marfa este incarcata in camioane si transportata in sistem rutier.