Comisia Europeana a transmis reprezentantilor Romaniei mai multe observatii extrem de critice, pe mai multe componente, de la infrastructura pana la educatie, potrivit unor documente obtinute de presa. Cele mai multe critici vizeaza faptul ca nu sunt justificate costurile, ca unele sunt supraestimate, neconcordante intre sume, lipsa metodologiilor de calcul si neclaritati legate de proiecte.
Documentul a fost discutat joi, 10 iunie, la Bruxelles cu reprezentantii Comisiei Europene. Potrivit unor surse apropiate discutiilor aceasta este o evaluare de etapa, expertii europeni cerand detalii ca parte a procesului de evaluare si trimitere de clarificari. Procedura nu este una speciala, Ministerul Investitiilor Proiectelor Europene organizand intalniri intre reprezentantii Comisiei si ai ministerelor, iar acestia din urma sunt responsabili cu transmiterea clarificarilor, au precizat aceleasi surse. Astfel de sesiuni de evaluare se fac cu toate statele aplicante.
Observatii ale CE legate de Pilonul I – Transportul sustenabil: Costurile (…) par anormal de ridicate
Pe anumite proiecte de transport feroviar nu este clar daca standardele de costuri includ TVA sau nu. Nu sunt clare explicatiile furnizate despre modernizarea a 30 de locomotive.
„Costul pentru Rl si R2 se ridica la 29 de milioane EUR – nicio justificare pentru acest cost (doar o declaratie ca este similara cu contractele TA pentru 2014-2020).
ERTMS: costurile legate de implementarea ERTMS de-a lungul celor doua chei TEN-T I Cluj-Napoca-Bihor si Arad-Timisoara-Caransebes (1,2 milioane EUR x km) par anormale ridicate comparativ cu proiecte similare cofinantate prin CEF (…) Mai mult, suma de 75 de milioane EUR (pentru fiecare linie) si care in titlu este „o · interventii adiacente ERTMS” necesita explicatii si justificari suplimentare.(…)
In plus, costul pentru ERTMS ( detaliat la pagina 140) nu este pe deplin doar evaluat ci si supraestimat. Pentru 32 de vagoane nou achizitionate si cele 30 de locomotive adaptate, costul estimat este de 104 milioane EUR din investitia de 310 milioane EUR. Reinstalarea 1 la ERTMS / unitate ar trebui sa fie de aproximativ 273 000 EUR.” – observatiile CE.
Mai mult decat atat, nu este clar daca 30 rame electrice de metrou sunt incluse in costul de 600 de milioane de euro solicitate la aceasta componenta
In ce priveste Pilonul I – Fondul pentru Valul Renovarii, nu este clar cum se obtine costul total de 1 miliard de euro. Exista neconcordante intre informatii, precizeaza experti Comisiei.
Observatiile CE pe rutier: infrastructura de taxare si control, insuficient explicata
„Pagina 118 – Va rugam sa furnizati mai multe detalii cu privire la justificarea costurilor legate de interventiile privind infrastructura de taxare si control.
Obiectivele includ punctele de reincarcare efectuate in investitia 1 (264 de puncte) si cel putin 20% din vehiculele noi verzi achizitionate de entitatile publice. Cu toate acestea, este dificil sa se estimeze costul global pentru aceasta investitie, precum si costurile unitare pentru fiecare punct de reincarcare, in cazul in care ar ajuta la evaluarea acestei parti a componentei.
Siguranta rutiera: defalcarea costurilor aferente fiecareia dintre cele 129 de „puncte negre” identificate trebuie furnizate pentru a evalua mai bine aceasta parte a componentei.
Transport durabil – 11 – Infrastructura rutiera, submasura 7 – Siguranta rutiera ; structura – etichetarea digitala ar trebui sa fie de 40% si nu de 100%.)
Europarlamentarul Carmen Avram a vorbit despre PNRR, trimis Comsiei Europene, afirmand ca „planul, facut, de amatori, are cele mai rusinoase observatii din UE”.
Carmen Avram a scris pe pagina sa de Facebook faptul ca cea mai mare problema a planului trimis de Romania este nejustificarea si supraestimarea costurilor.
„De ce ai umfla costurile din PNRR si n-ai da explicatii despre calcule- dupa cum spune Comisia Europeana- daca ai fi onest, fara ganduri ascunse?”, scrie Carmen Avram.
Observatiile CE cu privire la PNRR-ul trimis de Romania au declansat aprinse dezbateri politice intre oamenii politici din opozitie si cei de la guvernare.
Presedintele PSD, Marcel Ciolacu, i-a raspuns pe Facebook ministrului Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, dupa ce acesta din urma l-a acuzat ca ar raspandi informatii false cu privire la PNRR. Ghinea a spus, tot printr-un mesaj publicat pe Facebook, ca isi va da demisia daca PNRR nu va fi aprobat de Comisia Europeana, dar i-a cerut sefului PSD sa isi dea demisia din fruntea partidului daca documentul va primi unda verde de la Bruxelles. In replica, Ciolacu spune ca Ghinea este „un dezastru national”