Ministrul Transporturilor, Catalin Drula, a facut precizari despre noua taxa de rovinieta pe care unii transportatori o vor plati, cel mai probabil, din anul 2024. Potrivit ministrului, sistemul nu va fi schimbat pentru autoturisme, ci doar pentru traficul greu, care va fi taxat in functie de distanta si nu in functie de timp, asa cum se intampla in prezent.
Astfel, a spus Drula luni seara la Digi 24, noul sistem de taxare va fi aplicat doar pentru autovehiculele care depasesc 7,5 tone, precum camioanele, TIR-uri si autocare. Ministrul sustine ca acest lucru este firesc in Europa, unde aproape toate tarile au impus acest tip de taxare.
„In aproape toata Europa, in 23 din 27 de state membre, se taxeaza folosirea retelelor de drumuri nationale, de autostrazi ale tarilor respective, nu pe timp ca in Romania, unde cumparam o rovinieta valabila o zi, o saptamana, o luna, un an, ci pe distanta parcursa”, a afirmat Catalin Drula.
Pentru masinile mici ramane vinieta valabila pe timp, sistemul care a fost valabil si pana acum. Ministrul a dat ca exemplu taxarea din Austria, unde pentru masini mici se plateste vigneta austriaca in functie de timp iar traficul greu plateste pe distanta parcursa. Astfel, adauga Drula, Austria ia 300 de milioane de euro din vigneta, cea care se aplica masinilor mici, iar România ia tot 300 milioane de euro dar in total, din toate categoriile. Cu noul sistem de taxare la aceasta suma se adauga 1,2 miliarde de euro din taxarea traficului greu.
„Sunt diverse metode si sisteme, unele implica un sistem montat la bordul camionului, altele sunt bazate pe camere care recunosc numarul de inmatriculare. Fiecare tara foloseste un sistem diferit”, a explicat Drula.
Noua rovinieta ar echilibra competitia dintre traficul feroviar si cel rutier, un model de taxare europeana, care ce permite o taxare mai corecta a utilizarii si a poluarii. Ministrul a exemplificat cu faptul ca, de exemplu, un tren de marfa, intre Bucuresti si Constanta plateste 2.600 de lei, ceea ce inseamna ca transportul rutier va iesi mai ieftin.
Potrivit ministrului, noul sistem de taxare pentru traficul greu nu va fi implementat peste noapte si cel mai probabil acesta va fi gata la finalul anului 2023 ori inceputul anului 2024.
„PNRR-urile statelor membre ale UE sunt conditionate de reforme. Este un plan de recuperare dupa pandemie, conditionat de reforme. Una dintre reforme a fost sa taxam mai corect, sa avem un raport mai corect intre feroviar, care este un mod de transport mai putin poluant, si rutier. Este o obligatie pe care o avem, ca stat membru, sa introducem acest sistem de taxare”, a explicat Drula.
Deocamdata nu a fost stabilit pretul pe care transportatorii din Romania il vor plati, insa, asigura Catalin Drula, noile taxe vor fi mai intai discutate cu cei din domeniul transporturilor. Avand in vedere ca pentru unii transportatori noul sistem de taxare va aduce scumpiri, acest lucru se va vedea in pretul produselor. Potrivit ministrului, „in economie nu exista nimic pe gratis”, astfel ca daca un transportator polueaza si strica un drum pe care il utilizeaza, trebuie sa plateasca.
Ministrul a dat si exemplul autostrazii A2 a carei intretinere pe an costa in jur de 100 de milioane, iar banii vin din incasarile de la trecerea podului de la Fetesti.