TRENURI DE MUZEU – Societatea Feroviara de Turism “SFT-CFR” S.A. doneaza Ministerului Transporturilor 23 de vagoane din sase trenuri de referinta pentru istoria tarii noastre, inclusiv ale celui mai vechi tren din Romania. Valoare bunurilor este de aproape 8 milioane lei

Societatea Feroviara de Turism “SFT-CFR” S.A. doneaza Ministerului Transporturilor 23 de vagoane din sase trenuri de referinta pentru istoria Romaniei. Anuntul a fost facut de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii odata cu deschiderea procedurii de transparenta decizionala a procesului de elaborare a Hotararii de Guvern privind autorizarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii de a accepta o donatie cu sarcini in favoarea statului roman. 

Valoare totala a celor 23 de vagoane ce urmeaza sa fie donate Ministerului Transporturilor este de 7,730 milioane lei, conform evaluarii facute in 2023, cele mia scumpe fiind componentele din Trenul Regal, Trenul Moldovita si Trenul Calugareni.

Pe langa aceste trei trenuri vor fi donate si vagoane din Trenul Ghe. Dej, Trenul Nostalgia si Trenul Dracula.

Cele 23 de vagoane vor fi date in administrare Centrului National de Calificare si Instruire Feroviara – Directia Muzeistica si Documentare Feroviara, urmand ca dupa infiintarea noului Muzeu al Cailor Ferate Romane, sa fie trecute in administrarea sa.

Trenul Calugareni, cel mai vechi din Romania

Trenul Calugareni este cel mai vechi tren din Romania. Este un tren de legenda, care in timpul Razboiului de Independenta (1877–1878) a transportat intre Bucuresti si Giurgiu elemente din: corpul 14 si 15 armata rusa, diviziile de garda imperiale ruse. Tot cu acest tren au calatorit regele Carol impreuna cu tarul Alexandru al II-lea, Marele Duce Nicolae si suita lor regala rus.

Societatea Feroviara de Turism “S.F.T. – C.F.R.” SA precizeaza ca trenul “Calugareni“ este alcatuit din 3 vagoane construite la Fabrica “Ashbury” din Manchester, Anglia, intre anii 1866–1869. Vagoanele au fost restaurate de “Calea Ferata a Statului Bucuresti – Giurgiu”, in anul 1879, cand s-au adaugat suporturi pentru bagaje. Tot atunci a fost inlocuit postavul de la vagonul de clasa I cu plus rosu, iar musamaua de la vagonul de clasa a II-a a fost schimbata cu postav verde. Ulterior, vagoanele au fost reconstruite in anii 1993-1994 la “Atelierele CFR Pascani” si in anul 2004 au fost restaurate la “Atelierele CFR Grivita”. Trenul “Calugareni“ a circulat intre anii 1869–1918 pe calea ferata Bucuresti – Giurgiu, aceasta fiind prima linie de cale ferata din Principatele Unite.

Ministerul Transporturilor precizeaza astfel ca, proiectul de act normativ vizeaza autorizarea Ministerul Transporturilor si Infrastructurii de a accepta oferta de donatie, in favoarea statului roman formulata de Societatea Feroviara de Turism “SFT-CFR” S.A. in conditiile art. 291 din Codul Administrativ, aprobat prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, a materialului rulant clasat in categoria Tezaur:

Activele, respectiv locomotivele si vagoanele, reprezinta o importanta valoare istorica, fiind de importanta istorica. La acest moment, in structura Centrului National de Calificare si Instruire Feroviara – CENAFER functioneaza Directia Muzeistica si Documentare Feroviara, ce gestioneaza Colectia Publica de Istorie Feroviara Romaneasca, continuatoare a Muzeului C.F.R. infiintat prin ordinul publicat in „Foaia Oficiala a CFR” nr. 973 din 16 septembrie 1937. In patrimoniul colectiei se afla 37 locomotive cu abur, in prezent aflate in diverse depouri din tara, precum si numeroase alte exponate expuse la sediul sau din Cal. Grivitei nr. 193, Bucuresti. Ministerul Transporturilor si Infrastructurii intentioneaza sa infiinteze un Muzeu al Cailor Ferate Romane, o institutie cu personalitate juridica, ce va prelua si actuala Colectie Publica de Istorie Feroviara Romaneasca cu tot patrimoniul sau, si va avea drept scop promovarea istoriei feroviare, organizarea de manifestari culturale specifice (expozitii, seminarii, publicarea de materiale documentare) si efectuarea cercetarii istorice in domeniul transportului pe sine.

In acest sens, a fost analizata posibilitatea efectuarii unei donatii din partea Societatii Feroviare de Turism „S.F.T. – C.F.R.” S.A., avand ca beneficiar Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, in conditiile art. 291 din Codul Administrativ, aprobat prin Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, a bunurilor mobile prezentate in anexa. Bunurile vor fi incluse in domeniul public al statului, iar ulterior vor fi date in administrare Centrului National de Calificare si Instruire Feroviara – Directia Muzeistica si Documentare Feroviara, urmand ca dupa infiintarea noului Muzeu al Cailor Ferate Romane, sa fie trecute in administrarea sa”.

Articolul precedentTREI BENZI PE SENS INTRE AERPORTUL OTOPENI SI A0 – CNAIR a lansat licitatia pentru realizarea studiului de fezabilitate pentru modernizarea/largirea DN1 intre Aeroportul Henri Coanda – Nod A0 la profil 3+3
Articolul următorCNIR PRELUNGESTE TERMENELE PENTRU GRINTIES-PIPIRIG – Un nou termen pentru pregatirea ofertelor la contractul de 6,9 miliarde lei pentru proiectarea si executia lotului 2 B al Autostrăzii Unirii A8

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.