La finalul anului 2024, Romania avea o retea practicabila de autostrazi si drumuri expres de 1269,87 kilometri. Pana la finalul anului 2025 insa, sunt toate sansele ca acestor kilometri sa se adauge alti peste 200 de kilometri de autostrada si drum expres dati in trafic. Anuntul a fost facut de premierul Marcel Ciolacu in cadrul sedintei de Guvern de vineri, 10 ianuarie 2025, cand a anuntat ca vor fi finalizate toate marile santiere de autostrazi aflate in executie:
„Inteleg ca in domeniul rutier incepem anul in acelasi ritm ca in 2024, cu primele oferte deja depuse pentru proiectul de executie a Drumului Expres Focsani-Braila. Este un proiect vital care leaga Autostrada Moldovei de podul suspendat peste Dunare si asigura apoi legatura spre Tulcea si Constanta. Este un proiect de peste un miliard de euro si vrem sa finalizam toate marile santiere de autostrazi aflate in executie si sa depasim, in premiera in 2025, peste 200 de kilometri inaugurati intr-un singur an, pe care l-am reusit in anul 2024”.
Convingerea premierului Marcel Ciolacu este intarita de o analiza realizata de Asociatia Pro Infrastructura la inceputul acestui an, care arata ca in mod „cert” si „clar” vor fi dati in trafic in 2025 un total de 157,74 kilometri, respectiv:
–A7 Buzau-Focsani lot 1 (UMB): 4,6 km intre nodurile Buzau Est si Buzau Nord, dati in trafic in februarie-martie;
–A7, 28,35 km Mizil-Spataru (Coni-Trace), in februarie-martie;
-Restul de 12,315 km pe DEx12 Albota-A1 (UMB), in aprilie-mai;
–15,35 km din A1 Pitesti-Curtea de Arges (WeBuild), in aprile-mai;
–17,965 km A0 Sud intre A1 si DN6 (Aktor), in mai-iunie;
-ciotul DEx4 de la Tureni, 4,957 km (Dimex-Con-A), in iunie;
-60,302 km pe A7, adica loturile 2 si 3 ale A7 Focsani-Bacau intre Adjud Sud si Bacau Sud, din care Centura Adjud (Domnesti-Adjudu Vechi) poate si trebuie sa fie deschisa in iunie-iulie, restul (pana) la sfarsitul anului (UMB);
–A7 Buzau Vest-Buzau Est, 13,9 km (Nurol), in noiembrie-decembrie.
Redam in continuare un segment din analiza realizata de Asociatia Pro Infrastructura privind stare marilor santiere din Romania si care sunt posibilitatile de dare in trafic a acestora in 2025:
„In 2025, prima data in istoria sa, Romania are 157 kilometri de autostrada si drum expres care cu siguranta vor fi dati in trafic. In conditii normale, sunt sanse mari sa ne apropiem pentru al doilea an consecutiv, ba chiar sa trecem de borna 200 km.
Daca toate planetele se vor alinia neverosimil la fel ca in 2024, scenariul super-optimist ne duce la 243 km si minunile la 280 km, cu antreprenori care sa se autodepaseasca (din nou), sa lucreze cu toata forta pe sute de milioane de euro fara sa fie platiti cu lunile, cu birocratie rezolvata rapid de stat si vreme foarte secetoasa minim jumatate de an.
(…)
Acum incep dezbaterile si calculele. Asul din maneca il are tot UMB. Intrebarea este cata capacitate tehnica va avea (in special pe structuri), cati bani are guvernul, cat poate lucra constructorul pe caiet si care vor fi sectiunile unde se va concentra. Lotul 1 Focsani-Bacau are termen contractual septembrie 2025, iar celelalte 5 tronsoane pana la Pascani, noiembrie 2025. Impreuna sunt 173,3 km care, in opinia noastra, nu vor fi toti gata in 2025.
Pe langa segmentele sigure amintite in paragrafele anterioare, sunt SANSE MARI sa primim una din variantele: a) 49,3 km intre Bacau Nord (Saucesti) si Roman Nord (Sabaoani) SAU b) 35,6 km intre Focsani Nord si Adjud Sud (Domnesti), segment extra-dificil cu 4 poduri-monstru pe intervalul Garoafa-Tisita. Evident, e posibila si o combinatie intre cele doua, fiind multe noduri pe traseul Focsani-Pascani.
In opinia noastra, varianta optima pentru cetateni (ofera mai multi kilometri, elimina traversarea oraselor Adjud si Roman, dopurile majore de pe traseu), relativ mai usoara din punct de vedere tehnic si implicit mai sigura ca inaugurare este prima: autostrada continua intre Adjud Sud (Domnesti) si Sabaoani (Roman Nord), iar capetele dinspre Focsani, respectiv Pascani, sa fie impinse in 2026.
In 2025 cei de la UMB au scadenta si pe cei 10,77 kilometri pe DEx6 Galati-Braila care pot fi gata in toamna daca se doreste asta. Asadar, in total, sunt SANSE MARI ca UMB sa livreze inca 49,3 (A7) + 10,77 (DEx6) = 60,07 km SAU 35,6 (A7) + 10,77 (DEx6) = 46,37 km.
SANSE 50/50 avem pe 25,31 km unde e nevoie de mobilizare serioasa, utilaje si oameni. Ciotul de 4,47 km pe A0 Nord intre A2 si DN3 este posibil in decembrie doar daca se va lucra tot anul, iar restrictiile de mediu pe Lacul Cernica teoretic nu vor permite asta. Pe 8,6 km intre DN3 si DN2 chinezii de la CCECC au termen noiembrie 2025. Pot sa-l respecte numai daca va fi presiune din partea autoritatilor si a vecinului UMB fara de care tronsonul va fi muzeu.
Tot UMB este si pe cei 12,24 kilometri ai A3 Zimbor-Poarta Salajului aflati in mare intarziere. Teoretic, pot fi deschisi cel mai devreme in septembrie, daca sta dealul Zimbor si doar daca antreprenorul mai gaseste niste forta sa trimita si aici.
La categoria MINUNI ii avem pe cei de la Erbasu de pe A3 Suplacu de Barcau-Chiribis. Termenul de executie pe cei 26,35 km este de 18 luni si inca nu au autorizatie de construire. Un efort exceptional este posibil dar improbabil pe un sector cu multe necunoscute si complicatii care a vazut prima lopata data de Bechtel in urma cu, atentie, 20 de ani si jumatate.
Tot o minune ar fi si cei 9,861 km de pe A1 Curtea de Arges si Tigveni. Austriecii de la Porr dau semnale ca incearca un record nemaivazut, avand termen martie 2027. In 3 luni finalizeaza sapatura la tunel si vor sa accelereze camasuirea, dotarile si finisajele. O varianta ar fi concentrarea pe un fir, dar greu de crezut ca 1) vor reusi si 2) IGSU/DSU vor fi de acord cu inaugurarea unei singuri galerii, cu riscuri majore in caz de accident ori incendiu care necesita evacuare”.