Drumul Expres Bacau – Piatra Neamt va costa 9,13 miliarde lei si va avea 51 km lungime. Constructia drumului va dura patru ani, arata un proiect de Hotarare a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii “Drum Expres Bacau – Piatra Neamt”, judetele Bacau si Neamt, publicat in dezbatere de Ministerul Transporturilor.
Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) 9.139.347.000 lei, din care constructii+montaj (inclusiv TVA) 7.737.454.000 lei.
Lungimea totala a traseului drumului expres este de 51 km.
Durata de executie a obiectivului de investitii este de 48 luni.
”Proiectul are ca scop scoaterea traficului greu si de tranzit din interiorul municipiului Bacau si al municipiului Piatra Neamt, care in prezent este asigurat de drumul national DN15, pe ruta Piatra Neamt – Rostov – Buhusi – Bacau, sector rutier de 61 km lungime. Prin proiect se urmareste dezvoltarea infrastructurii rutiere de transport, reducerea timpilor de parcurs, precum si prevenirea poluarii mediului”, arata Nota de fundamentare.
Principalii indicatori tehnico-economici ai obiectivului de investitii au fost aprobati cu Avizul Consiliului Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte nr. 43 din 04.07.2024 si sunt urmatorii: lungimea traseului: 51 km, latimea platformei: 21,50 m.
Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile – Programul Transport (P.T.) 2021-2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Elementele geometrice sunt corespunzatoare vitezei de proiectare de 120 km/h, insa pentru asigurarea vizibilitatii sunt zone in care viteza este redusa la 100 km/h.
”Realizarea drumului expres conduce la scoaterea traficului greu si de tranzit din interiorul Bacaului si Municipiului Piatra Neamt, asigurand:
– dezvoltarea infrastructurii rutiere de transport;
– reducerea timpilor de parcurs;
– reducerea costului accidentelor;
– reducerea costului pentru prevenirea poluarii mediului”, releva nota de fundamentare.
Structurile sunt proiectate pentru o durata de viata de 100 ani.
Constructia drumului expres va genera efectele pozitive asupra gradului de ocupare a fortei de munca care se estimeaza la un numar de 1.800 angajati pentru perioada executiei si poate atrage forta de munca locala.
Intersectii, noduri rutiere – au fost proiectate 5 noduri rutiere.
- Nod Rutier A7 (km 0+000) ce asigura legatura cu autostrada A7 Bacau – Pascani
- Nod rutier Racova (km 13+400 – km 14+600) – asigura legatura cu DN 15 Bacau – Piatra Neamt
- Nod rutier Podoleni (km 33+200 – km 34+200) – asigura legatura cu DN 15 Bacau – Piatra Neamt
- Nod rutier Savinesti (km 43+000 – km 45+500) – asigura legatura cu DJ 156A
- Nod rutier Savinesti (km 43+000 – km 45+500) – asigura legatura cu DJ 156A
Au fost prevazute panouri fonoabsorbante pe o lungime de 46.810 m; panouri anticoliziune in lungime de 34.416 m si 12 podete pentru subtraversare fauna.
Perdele forestiere: Pentru a asigura o protectie optima impotriva inzapezirii drumului au fost prevazute perdele forestiere amplasate pe aproximativ 21 km pe benzi cu latimi de 10 metri si respectiv 20 metri.
Pentru evitarea accesului animalelor pe partea carosabila a drumului expres, pe toata lungimea acestuia a fost prevazuta imprejmuire.
In prezent traseul actual principal ce realizeaza legatura intre Bacau si Piatra Neamt este asigurat de drumul national DN15, pe ruta Piatra Neamt – Rostov – Buhusi – Bacau, sector rutier de 61 km lungime.
Drumul national in zona municipiului Piatra Neamt are caracter de bulevard, traficul greu desfasurand-se pe strazi cu rol de centura, pe partea sud-vestica a orasului.
DN 15 are 4 benzi de circulatie pana in zona km 325+500 (in apropierea combinatului Savinesti), din acest punct si pana la intrarea in municipiul Bacau, drumul national are cate o banda de circulatie pe sens si un trafic ridicat, cu sectoare pe care este atinsa capacitatea de circulatie a drumului.
Intre municipiile Piatra Neamt si Bacau, DN 15 se desfasoara predominant prin interiorul localitatilor. Obiectivul general il reprezinta imbunatatirea competitivitatii economice a Romaniei prin dezvoltarea infrastructurii de transport, contribuind astfel la dezvoltarea pietei interne cu scopul de a crea conditiile pentru cresterea volumului investitiilor, promovarea transportului durabil si a coeziunii in reteaua de drumuri europene.
Necesitatea si oportunitatea obiectivului a fost testata inclusiv in cadrul Master Planului General de Trasport/Planul Investitional aprobat pentru perioada 2021-2033, obiectivul se identifica si este localizat pe reteaua primara TEN- T Core.
Traseul drumului expres este amplasat pe teritoriul administrativ al judetelor Bacau si Neamt pe o lungime de 51 km si tranziteaza Unitatile Administrativ – Teritoriale ale localitatilor: Saucesti (BC), Beresti – Bistrita (BC), Itesti (BC), Racova (BC), Blagesti (BC), Costisa (NT), Rediu (NT), Borlesti (NT), Podoleni (NT), Zanesti (NT), Roznov (NT), Savinesti (NT), Dumbrava Rosie (NT), Candesti (NT) si Piatra Neamt (NT).
Suprafata totala estimata a terenului ocupat de lucrare este de aproximativ 650 ha.
Traseul in plan
Punctul de inceput al drumului expres este prevazut la km 8+400 al autostrazii Bacau – Pascani, la aproximativ 6 km fata de nodul rutier al Variantei de Ocolire Bacau cu drumul de legatura al variantei, DN2-DN 15.
Traseul traverseaza drumul national DN2 si magistrala de CF Bacau – Bicaz, se desfasoara la sud de localitatea Beresti-Bistrita, trece pe langa localitatile Fagetel, Gura Vaii, Halmacioaia si Racova dupa care se indreapta spre vest trecand pe malul drept al raului Bistrita, continua cu traversarea canalului de aductiune al CHE Costisa pe raza localitatii Racova si urmeaza cursul Bistritei, relativ paralel, in afara limitei de inundabilitate a raului Bistrita, continua si traverseaza inca o data raul Bistrita si canalul de aductiune al CHE Costisa pe raza UAT Podoleni si supratraverseaza DN15. Traseul drumului expres ocoleste pe la vest localitatea Traian si pe la est localitatea Slobozia, intersecteaza drumul judetean DJ 157, traverseaza raul Cracau continua spre nord vest, spre zona limitei administrative a localitatilor Piatra Neamt si Dumbrava Rosie, unde intersecteaza DJ 156A ce reprezinta si punctul de final al drumului expres.
Lucrarile propuse au impact minim asupra mediului. A fost obtinut Acordul de mediu nr. 5 din 26.06.2024, emis de catre Agentia Nationala pentru Protectia Mediului.