BANI PENTRU SALVAREA TAROM – Comisia Europeana aproba un ajutor de stat de 95,3 milioane euro pentru restructurarea TAROM. Compania a primit deja 49 milioane euro

Comisia Europeana aproba ajutorul de stat pentru restructurare in valoare de 95,3 milioane euro acordat de Romania companiei aeriene TAROM. Din suma totala, 49,53 milioane euro reprezinta ajutorul individual de salvare acordat in anul 2020 (la care se adauga dobanzile aferente).

TAROM va folosi acesti bani pentru:

– innoirea flotei de aeronave;

– optimizarea destinatiilor si politicii comerciale;

– aplicarea unor solutii pentru eficientizarea activitatilor de mentenanta a aeronavelor;

– digitalizarea companiei si imbunatatirea mediului IT, inclusiv a programelor de distributie bilete;

– acoperirea deficitului de lichiditate pentru anul 2024.

Comisia Europeana a aprobat, in temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, planurile Romaniei de a acorda transportatorului aerian national detinut de stat, TAROM, un ajutor de restructurare in valoare de pana la 95,3 milioane EUR (473,69 milioane lei). Masura va permite companiei sa isi restabileasca viabilitatea pe termen lung, reducand in acelasi timp la minimum denaturarile concurentei”, informeaza Comisia Europeana.

La 28 mai 2021, Romania a notificat Comisiei un plan de restructurare a companiei TAROM. Planul de restructurare stabileste un pachet de masuri de rationalizare a operatiunilor TAROM, de reinnoire a flotei sale invechite si de reducere a costurilor.

In iulie 2021, Comisia a deschis o investigatie aprofundata pentru a evalua daca masurile de restructurare adoptate de Romania in favoarea TAROM ar fi in concordanta cu normele UE privind ajutoarele de stat. In cursul investigatiei aprofundate, Romania a actualizat planul de restructurare pentru a raspunde preocuparilor exprimate in decizia de initiere a procedurii.

In prezent, masurile de restructurare notificate includ urmatoarele: (i) anularea unei datorii in valoare de aproximativ 49,53 milioane euro (246,19 milioane lei) corespunzatoare valorii ajutorului pentru salvare, aprobat de Comisie in februarie 2020, plus dobanzile aferente; si (ii) o injectie de capital de aproximativ 45,77 milioane euro (227,50 milioane lei). 

Comisia a evaluat masurile in temeiul Orientarilor sale pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate.

Ajutorul contribuie la obiectivul de interes comun de a asigura conectivitatea regionala pentru cetatenii si intreprinderile din Romania, permitand TAROM sa isi restabileasca viabilitatea prin punerea in aplicare a planului sau de restructurare.

Masurile de restructurare abordeaza problemele care au cauzat dificultatile financiare ale TAROM, mai ales prin reinnoirea flotei sale invechite si prin reducerea costurilor.

Masurile sunt proportionale, deoarece TAROM aduce o contributie proprie semnificativa de aproximativ 77,66 milioane euro (381,12 milioane lei) sub forma de venituri din vanzarea de aeronave si dintr-un contract de leasing financiar incheiat in conditiile pietei.

Ajutorul este insotit de garantii pentru a limita denaturarea concurentei pe piata unica. Printre acestea se numara (i) reducerea numarului de rute pe care TAROM opereaza, precum si a numarului de aeronave si (ii) mentinerea unei astfel de capacitati reduse, limitand astfel prezenta sa pe piata pe intreaga durata a perioadei de restructurare (si anume pana la 31 decembrie 2026).

Pe aceasta baza, Comisia a concluzionat ca masurile aplicate de Romania respecta normele UE privind ajutoarele de stat.

Normele UE privind ajutoarele de stat, mai precis Orientarile Comisiei privind salvarea si restructurarea, permit statelor membre sa sprijine intreprinderile aflate in dificultate, in anumite conditii stricte, mentioneaza CE.

Orientarile permit interventia statului intr-o intreprindere aflata in dificultate financiara numai in anumite conditii, impunand in special ca intreprinderea sa aplice un plan de restructurare solid pentru a asigura restabilirea viabilitatii sale pe termen lung, ca intreprinderea sa contribuie la costul restructurarii sale, ca denaturarile concurentei sa fie limitate si ca masura sa contribuie la un obiectiv de interes comun.

Versiunea neconfidentiala a deciziei (cu numarul de caz SA.59344) va fi disponibila in Registrul ajutoarelor de stat, pe site-ul web al Comisiei privind concurenta, de indata ce vor fi fost solutionate eventualele probleme legate de confidentialitate. Buletinul informativ electronic Competition Weekly e-News contine lista deciziilor referitoare la ajutoare de stat publicate recent pe internet si in Jurnalul Oficial.

Articolul precedentAUTOSTRADA BUZAU-FOCSANI – Mobilizare buna pe santierele autostrazii Buzau-Focsani. La sfarsitul anului se va circula pe toti cei peste 82 de km ai Autostrazii Buzau- Focsani
Articolul următorAUTOSTRADA MOLDOVA – La finalul lui iulie sau inceputul lunii august, se deschide circulatia pe primii 14 kilometri ai A7. Anul viitor vom circula pe Autostrada Moldova

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.