CFR Marfa va disparea, iar locul ei va fi luat de o noua companie: Carpatica Feroviar. Noua companie ar urma sa fie infiintata in acest an, iar timp de sase luni ar urma sa functioneze in paralel cu CFR Marfa.
Carpatica Feroviar va fi functionala in 2025. Aceasta va avea atat capital de stat, cat si privat, anunta Ministerul Transporturilor. Initiatorii proiectului spun ca transformarea e necesara pentru ca Romania are nevoie de o companie care poate transporta oricand militari si armamente pentru Romania. Cei 3.500 de angajati ai CFR Marfa ar urma sa fie transferati la noua companie.
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a organizat o dezbatere publica privind proiectul de Hotarare a Guvernului privind infiintarea Carpatica Feroviar. Potrivit Notei de fundamentare care insoteste proiectul de Hotarare de Guvern, societatea va avea obligatia legala de a asigura transporturile strategice ale statului roman, contrabalansandu-se riscul de refuz al societatilor de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, in situatii de criza.
Carpatica Feroviar, care va fi functionala de anul viitor, reprezinta un fresh start pentru transportul feroviar de marfa din Romania, pentru ca o companie cu o datorie de peste 4 miliarde de lei, asa cum este acum CFR Marfa, nu se poate dezvolta, a afirmat secretarul de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, Ionut-Cristian Savoiu.
„Noi vizam infiintarea unei companii feroviare care sa aiba posibilitatea sa aiba si capital privat in interior, deci o sa fie o companie cu capital mixt, in perspectiva. Trebuie sa demonstram discontinuitatea companiei CFR Marfa si acest lucru este realizabil intr-un parcurs agreat cu Comisia Europeana, cu DG Competition, in decursul a doi ani de lucru si suntem foarte aproape de concretizare a acestui demers, care va demonstra seriozitatea statului nostru in a implementa o decizie a Comisiei si de a avea in continuare o companie viabila in mediu concurential. (…) Ce este important spus? O companie functionala, o companie viabila trebuie sa fie bancabila. In momentul cand ai o datorie de 4 miliarde, mai mult de 4 miliarde de lei, evident, nu te poti dezvolta, nu poti sa creditezi o astfel de companie, pari un partener sub risc de functionare. De aceea, asta este una din motivatiile pentru care noi am dorit un fresh start, cum se spune, pentru transportul feroviar de marfa din Romania„, a declarat secretarul de stat, la dezbaterea publica referitoare la proiectul de Hotarare de Guvern privind infiintarea Carpatica Feroviar.
Dupa cum scria ”Lumea Infrastructurii” zilele trecute, compania CFR Marfa ramane si in 2024 pe pierderi, acestea fiind estimate la -22,3 milioane lei. CFR Marfa estimeaza venituri totale de 1,2 miliarde lei in acest an si cheltuieli totale de aceeasi valoare. Rezultatul brut preconizat este insa pozitiv, de 915.000 lei, arata un proiect de Hotarare privind aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2024 al Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa “CFR MARFA”, aflata sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
Carpatica Feroviar va avea initial capital integral de stat, existand intentia de a fi listata la bursa intr-un orizont de timp de 1-2 ani de la operationalizarea acesteia.
„Noua companie porneste cu capital integral de stat”, a afirmat secretarul de stat.
Lichidarea patrimoniului
Dupa aparitia Carpatica Feroviar, societatii CFR Marfa trebuie sa i se lichideze patrimoniul, care este sub sechestru in acest moment depus de ANAF, si sa se achite datoria pe care o are la CFR SA pentru ajutorul de stat.
De asemenea, se va recupera tot ajutorul de stat acordat CFR Marfa.
Cu Comisia Europeana s-au discutat doua variante. ”Una cu o cota de participare a unor investitori strategici sau listarea pe bursa, care inseamna 25% din capitalul companiei. Chiar am discutat si vreau sa va dezvalui faptul ca am transmis catre Secretariatul General al Guvernului ca o posibila entitate pentru a fi listata la bursa din partea Ministerului Transportului sa fie noua companie (…) Dar in primul rand trebuie sa infiintam compania, sa avem Hotararea de Guvern (…) Sase luni ar fi operationalizarea, dupa care functionarea. Evident, listarea la bursa necesita o pregatire care, cred eu, va fi cam pe doi ani de zile. Un an, doi ani de zile. Bine, cu anumite… oricum avem in PNRR aceasta tinta pentru listarea la bursa. Exista un ragaz si lucrurile acestea cred ca trebuie discutate si cu mai multe intrebari vizavi de acest subiect cred ca ar putea sa aiba o contributie pozitiva si BVB si AMEPIP si noi suntem in dialog permanent„, a spus Savoiu.
Carpatica Feroviar va avea afaceri cam de aceleasi dimensiuni pe care le-a avut CFR Marfa, iar activele nu le va prelua automat de la aceasta din urma, ci vor fi achizitionate printr-o procedura publica legala.
„Se va infiinta o societate cam de aceleasi dimensiuni ale afacerii cu a companiei CFR Marfa de astazi, deci nu ne dorim un rol dominant. Oricum, la circa 30% cota de piata, intre 25% si 30%, nimeni nu poate sa mai spuna ca ne aflam intr-o situatie dominanta. Dimpotriva, noi suntem angajati pe un parcurs care sa asigure competitivitatea tuturor participantilor in aceasta piata de transport feroviar de marfa. Parcursul nostru este reglementat de lege. Anul trecut, a fost amendata legislatia care permite ministerelor sa infiinteze societati comerciale. De asemenea, dupa cum bine stiti, tot anul trecut a aparut AMEPIP. Practic, aceasta agentie va juca un rol important in implementarea legislatiei privind consiliile de administratie, performanta fianciara etc. Mai mult, avem angajamentul ca aceasta noua companie sa aiba si o cota de capital privat intr-o forma sau alta – ca e vorba de participarea unui investitor in domeniu sau prin listare la bursa. Deci ambele variante sunt pe masa de lucru, dupa infiintare. Carpatica va avea cam aceeasi dimensiune, deci eu sunt convins ca se va asigura o tranzitie neteda, iar ceea ce merita spus este ca in ultimii doi ani compania operational este pe plus. CFR Marfa a devenit, dintr-o companie de unde lumea pleca, pentru ca nu erau salarii, o companie care atrage forta de munca, tinerii. Cred ca aceasta experienta poate fi transferata usor la noua entitate de transport de marfa„, a explicat secretarul de stat.
Perioada de infiintare si acreditare a noii companii este de 6 luni de la publicarea Hotararii de Guvern in Monitorul Oficial.
„Asta pe calendar, asa am prevazut noi in planul initial. Sper sa nu apara elemente care sa ne intarzie sau sa decaleze. Vizavi de avizul CSAT, da, ramane avizul CSAT in text si, dupa 6 luni, practic, se va inchide procesul. Va fi un proces care va fi paralel, deci nu se inchide direct CFR Marfa, ci o perioada vor putea functiona ambele societati pana cand se capitalizeaza complet Carpatica Feroviar, atat cu active, cat si cu personal. Cele 6 luni pornesc de la publicarea HG. In scenariul nostru realist, este posibil ca in 2025 sa avem functionala Carpatica Feroviar, iar in 2024 sa se infiinteze compania„, a subliniat Savoiu.
In ceea ce priveste personalul, secretarul de stat a spus ca CFR Marfa are 3.300 de salariati, care vor ajunge la Carpatica Feroviar.
„Exista in momentul de fata la CFR Marfa 3.300 de angajati care asigura functionarea companiei. Deci asta este, trebuie sa recunoastem, asta este bazinul de oameni cu experienta, cu cunostinte despre… Noi incercam o tranzitie lenta, fara tensiuni sociale, o tranzitie lenta pe cadrul legal actual„, a explicat oficialul din Ministerul Transporturilor, adaugand ca posturile vor fi listate si se va organiza concurs pentru ocuparea lor.
Castigul mediu lunar pe salariat (lei/persoana) determinat pe baza cheltuielilor de natura salariala, recalculat conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2013 si a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2024 – legea nr. 421/2023, in valoare de 10.157,32 lei/salariat, este estimat in crestere cu 14,87% fata de cel preliminat/realizat in anul 2023, conform prevederilor art. 73, alin. (11).
Numarul de personal prognozat la finele anului 2024 este de 3.414 salariati, la acelasi nivel cu cel aprobat in bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2023 prin HG nr. 226/2023.
Societatea va avea obligatia legala de a asigura transporturile strategice ale statului roman, contrabalansandu-se riscul de refuz al societatilor de transport private de a executa anumite transporturi feroviare sau chiar imposibilitatea acestora de a le prelua, in situatii de criza.
„Insusi termenul de ‘criza’ releva urgenta ce caracterizeaza necesitatea asigurarii unor astfel de servicii de transport, care, in situatia imposibilitatii de a le prelua sau refuzului din partea celorlalte companii private de transport, ar genera intarzieri ce pot afecta siguranta nationala si a partenerilor externi„, se mentioneaza in proiectul Ministerui Transporturilor.
Noua societate va desfasura activitati de interes strategic – tinand cont de parteneriatele Romaniei rezultate din obligatiile sale internationale si de nevoia de acoperire a transportului de marfa in situatii de criza si de interes comercial – fiind o societate cu capital de stat, finantata din surse proprii, ce va realiza transporturile feroviare de marfa, venind in completarea cerintelor pietei de transport feroviar.
„Asigurarea transportului de marfa pe cale ferata reprezinta un serviciu de interes strategic, sincopele in functionarea acestuia genereaza perturbari grave in functionarea principalelor ramuri economice de activitate. Evenimentele extraordinare ale anilor 2020 – 2023 (pandemia covid-19, criza energetica, alimentara si a transporturilor, precum si conflictele din apropierea granitelor) au accentuat nevoia investitiilor in sectorul feroviar, respectiv importanta existentei unui operator feroviar de stat, apt sa execute neconditionat toate transporturile necesare, conform cerintelor agreate la nivelul Romaniei din UE si NATO. Statul roman are obligatia de a recupera, cu celeritate, ajutorul de stat declarat ilegal prin Decizia Comisiei Europene C(2020) 1115 final din 24.02.2020 (in continuare, Decizia), acordat Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa ‘CFR Marfa’ SA (denumit in continuare CFR Marfa). Nerecuperarea urgenta a ajutorului de stat (2,6 miliarde lei + dobanzi) poate conduce la costuri accesorii a caror valoare poate mari considerabil suma declarata ca ajutor de stat. Tinand cont de situatia in care se regaseste CFR Marfa, fata de care obiectivul principal al statului roman este rambursarea ajutorului de stat ilegal si punerea in aplicare a Deciziei, se creeaza nevoia infiintarii unei noi companii viabile de interes strategic, pentru deservirea nevoilor de aparare a tarii. Orice intarziere in adoptarea masurilor prezentate poate periclita activitatea de transport feroviar de marfa si poate afecta decisiv industriile direct dependente de resursele detinute, iar, in ceea ce priveste punerea in aplicare a Deciziei C(2020) 1115 final a Comisiei Europene, creste riscul declansarii procedurii de infringement fata de statul roman„, explica Nota de fundamentare.
Cum arata bugetul CFR Marfa in 2024
CFR Marfa se afla in procedura de concordat preventiv, conform Legii 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, cu modificarile si completarile ulterioare. In cazul CFR Marfa, concordatul preventiv a fost prelungit de la data de 12.03.2023 la data de 13.03.2025, potrivit legii nr. 216/2022 pentru modificarea si completarea Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa si a altor acte normative.
Rezultatul brut estimat in anul 2024 este pozitiv, respectiv profit in valoare de 915.000 lei.
Sursele necesare finantarii investitiilor pentru anul 2024 sunt in valoare de 285.886.000 lei, mentinute la nivelul celor preliminate/realizate la data de 31.12.2023 si sunt asigurate integral din surse proprii, respectiv amortizare.
Cheltuielile pentru investitii pentru anul 2024, in valoare de 4.783.180 lei, sunt programate in crestere cu 253,73% fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023.
Creantele restante, in valoare de 388.656.000 lei, sunt programate in scadere cu 11,89% fata de cele preliminate/realizate la data de 31.12.2023, in urma incheierii unor conventii de esalonare, a inscrierii la masa credala a unor creante de recuperat.
Societatea are pierderi provenite din anii precedenti si nerecuperate, preliminand pierdere in valoare de 230.529.000 lei la data 31.12.2023.