Ministerul Transporturilor pregateste fondurile pentru electrificarea liniei feroviare Radulesti – Giurgiu Nord, de 54,7 km. Valoarea totala a investitiei (inclusiv TVA) este de 1.649.774.000 lei. Durata de executie a investitiei este de 30 luni, arata un proiect de Hotarare a Guvernului privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii ”Electrificarea liniei feroviare Radulesti – Giurgiu Nord”, lucrare de utilitate publica de interes national.
Realizarea si derularea acestui proiect revine Companiei Nationale de Cai Ferate CFR, care este beneficiarul investitiei.
Investitiile ce vor fi realizate in cadrul proiectului presupun electrificarea liniei pe intreaga lungime a traseului si imbunatatirea infrastructurii existente pentru cresterea vitezei de circulatie, la viteza de 120 km/h, pentru trenurile de calatori, respectiv de 60-80 de km/h, pentru trenurile de marfa. Viteza mai mica de 120 km/h va fi pe zonele unde retrasarea caii se poate face numai cu costuri mari, afectand diverse constructii existente (feroviare sau apartinand altor proprietari).
De asemenea, pe anumite poduri, ce au fost construite pentru viteza de 100 km/h, viteza de circulatie se va limita la aceasta valoare.
Sectorul de cale ferata Radulesti – Giurgiu Nord, in lungime de aproximativ 57 km, face parte din parcursul romanesc de tranzit pentru trenuri de marfa Curtici – Giurgiu (670 km), care este electrificat pana in statia Radulesti, inclusiv.
Sectorul de cale ferata Radulesti – Giurgiu Nord este singurul sector neelectrificat din parcursul coridorului european de marfa RFC 7 Praga – Atena (aprox. 2.000 km), ce strabate Cehia, Slovacia, Austria, Ungaria, Romania, Bulgaria si Grecia. Faptul ca acest sector nu este electrificat genereaza dificultati in desfasurarea traficului feroviar, schimbarea mijlocului de remorcare din tractiune electrica in tractiune Diesel marind costurile de remorcare Electrificarea liniei de cale ferata Radulesti – Giurgiu Nord este totodata varianta optima pentru minimizarea impactului asupra mediului datorat traficului de marfa in zona Parcului Natural Comana, prin preluarea traficului de marfa de pe ruta Bucuresti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontiera.
Pe intervalele din linia curenta si in statii se va tine cont de constructiile existente apropiate de limita zonei CFR, astfel incat sa se limiteze la minimum necesarul de expropieri. Limitarea la minimum inseamna ca se prevad lucrari strict numai pentru respectarea legislatiei nationale si europene, precum si pentru a se atinge obiectivul principal al proiectului – electrificarea liniei.
Sunt propuse urmatoarele lucrari:
- Electrificarea liniei pe toata lungimea traseului;
- Reinnoirea infrastructurii liniilor si corectarea geometriei traseului pentru viteza de 120 km/h (cu exceptia anumitor zone);
- Reconfigurarea dispozitivului de linii din statii, avand in vedere electrificarea tronsonului de cale ferata si cerintele operationale privind lungimea trenurilor de marfa;
- Introducerea sistemului ERTMS (ETCS nivelul 2 si GSM-R);
- Refacerea peroanelor cu ridicarea nivelului superior, in conformitate cu standardele europene in vigoare;
- Construirea de rampe de incarcare – descarcare, in statii si in halte de miscare;
- Modernizarea posturilor de transformare si, dupa caz, cresterea puterii la punctul de racordare in functie de noile consumuri estimate;
- Inlocuirea grupurilor electrogene cu panou de automatizare pentru alimentarea consumatorilor vitali pentru traficul feroviar;
- Montarea de incalzitoare de macaz, in statii si in halte de miscare, la toate aparatele de cale centralizate si alimentarea cu energie electrica a acestora din postul de transformare al statiei sau, dupa caz, din posturi de transformare alimentate din linia de contact;
- Refacerea iluminatului exterior din zonele peroanelor, macazurilor, trecerilor la nivel si alte zone tehnologice. La peroanele punctelor de oprire la care nu exista sursa de energie electrica se realizeaza posturi de transformare alimentate din linia de contact.
”Principalul obiectiv al proiectului este electrificarea tronsonului ce constituie obiectivul de investitie, in scopul imbunatatirii conditiilor de exploatare a sectiei Videle – Giurgiu Nord, in special pentru traficul de marfuri”, arata Nota de fundamentare.
Acest obiectiv va contribui totodata si la reducerea impactului asupra mediului inconjurator, pe care il are calea ferata ca si constructie, deoarece se va elimina cea mai mare parte de emisiilor de CO2, datorita trecerii de la tractiunea Diesel, la tractiunea electrica, pentru trenurile ce vor circula pe sectie.
Odata cu acest aspect, se va spori simtitor si viteza comerciala a trenurilor pe sectie datorita faptului ca nu se va mai efectua schimb de mijloace de remorcare in Radulesti, iar dupa modernizarea tronsonului Jilava – Giurgiu Nord, se va putea circula cu tractiune electrica si peste frontiera, spre Ruse.
Pe langa lucrarile de electrificare, se urmareste ca prin proiect sa se refactioneze linia, sa se modernizeze instalatiile SCB si TC si totodata sa se realizeze lucrari necesare implementarii conditiilor de interoperabilitate a tronsonului pentru infrastructura, pentru subsistemul energie, precum si pentru subsistemul semnalizare.
Pentru imbunatatirea conditiilor de remocare si circulatie, se rectifica nivelul caii si se retraseaza curbele (fara lucrari majore), astfel incat sa se atinga vitezele maxime de 120 km/h.
Statiile si haltele de miscare vor fi prevazute cu incalzitoare de macazuri, iar lungimile utile ale liniilor de primire – expediere, vor fi de cel putin 740 de metri (cu exceptia Stanesti).
Semnalele de iesire vor avea drumuri de alunecare, cu exceptia statiilor Stanesti si Balanoaia (in capatul Y).
Pe langa avantajele privind impactul asupra mediului, proiectul ofera marele avantaj ca se va spori tonajul brut pe tren, fapt ce va imbunatati considerabil capacitatea de transport.
Daca in situatia existenta, pe zona limitativa de tonaj (Balanoaia – Stanesti), tonajul maxim in simpla tractiune este de 1.000 tone/tren, dupa implementarea proiectului, acesta va spori la 1.400 de tone/tren. In cazul remorcarii cu locomotiva impingatoare, daca in situatia existenta tonajul brut pe tren este de 2.000 de tone (pe distanta limitativa), dupa implementarea proiectului acesta va spori la 3.000 de tone/tren.
Pentru implementarea prezentului proiect CFR SA a finalizat Studiul de Fezabilitate pentru ”Electrificarea liniei feroviare Radulesti – Giurgiu Nord” avizat in cadrul Consiliului Tehnico-Economic SRCF Bucuresti cu Documentul de Avizare nr. R.2/27/667/17.11.2023 si in cadrul Consiliului Tehnico-Economic C.N.C.F. CFR prin Documentul de Avizare nr. 140/22.11.2023.
Indicatorii tehnico-economici au fost avizati de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in urma sedintei Consiliului Tehnico-Economic, prin avizul nr. 233/241/13.12.2023 si de catre Consiliul Interministerial de avizare lucrari publice de interes national si locuinte prin avizul nr. 63/21.12.2023.
Romania are, ca marime si amplasare geografica, o pozitie importanta pentru tranzitul feroviar intre Europa de Vest, Centrala si Asia (Orientul Mijlociu). Reteaua feroviara publica a CFR asigura legatura cu toate retelele feroviare ale tarilor vecine si, mai departe, cu retelele feroviare ale celorlalte tari din Europa si din Asia si este armonios repartizata pe teritoriul tarii, avand o dispunere circulara pe doua inele, aproape concentrice, strabatute de 8 magistrale radiale care pornesc din capitala tarii.
Ministerul Transporturilor si Infrastructurii are ca obiectiv strategic general asigurarea unei retele feroviare sustenabile, eficiente din punct de vedere economic, flexibile, favorabile mediului inconjurator, sigure si echilibrate care sa se integreze cu celelalte moduri de transport si care sa fie compatibila cu reteaua de baza si extinsa TEN-T, sa respecte Standardele Tehnice de Interoperabilitate si regulamentele UE. Imbunatatirea infrastructurii si a sistemului feroviar va conduce la cresterea vitezei de circulatie a trenurilor.
Proiectul „Electrificarea liniei feroviare Radulesti – Giurgiu Nord” face parte din Master Planul General de Transport al Romaniei (MPGT), varianta august 2016, aprobat prin HG nr. 666/2016, incadrandu-se in capitolul “Proiecte electrificare si reabilitare cale ferata”. De asemenea, in Contractul de activitate al CFR pentru perioada 2016-2020, aprobat prin H.G. nr.232/2016, sunt prevazute “Programul pentru electrificarea liniilor de cale ferata si imbunatatirea cadrului de furnizare si gestiune a energiei electrice” si participarea la Coridorul de transport feroviar de marfa nr. 7 “Orient”.