Pe reteaua autostrazilor din Romania vor fi construite 36 noi noduri rutiere, care vor contribui la cresterea capacitatii de trafic si imbunatatirea conectivitatii la nivel de retea de infrastructura rutiera nationala. Astfel, in SEAP a fost publicata documentatia de atribuire pentru realizarea a inca trei noi noduri rutiere pe trei autostrazi diferite, dupa cum urmeaza:
- Nod rutier Clinceni, localizat in zona localitatii Clinceni (Ilfov), Lotul 3 Sud al Autostrazii Bucurestiului A0
- Nod rutier Borcea (km 131+500), localizat pe Autostrada Soarelui A2, tronson Drajna – Fetesti
- Nod rutier Cochirleanca (km 15+500), localizat pe Autostrada Moldovei A7, tronson Buzau – Focsani
Termenul de depunere a ofertelor este 18 martie.
De asemenea, a fost desemnat castigatorul pentru elaborarea documentatiei tehnice pentru realizarea a doua noduri rutiere de descarcare a Drumului Expres Craiova-Pitesti, intr-o perioada de opt luni de la data semnarii contractului si cu o valoare de 1,25 milioane lei, fara TVA:
- Nod rutier la Colonesti (judetul Olt) descarcare in DN65
- Nod rutier la Suseni (judetul Arges) descarcare in DJ659
„Intrucat constructia Drumului Expres Craiova-Pitesti a incurajat dezvoltarea economica a zonelor traversate, a fost generat valori de trafic suplimentare, motiv pentru care, la solicitarea si in colaborarea cu autoritatile publice locale din Suseni si Colonesti, dezvoltam aceste doua noduri rutiere, crescand astfel eficienta Drumului Expres”, a precizat secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu.
Pe langa cele cinci noduri rutiere mentionate mai sus, pe reteaua de autostrazi a Romaniei vor fi construite inca 22 de noi noduri rutiere, aflate in diferite stadii:
Autostrada Bucurestiului A0
- Pantelimon DN3 (km 48) – sectorul A0 Nord – stadiu: in curs de finalizare studiu de fezabilitate
- Stefanestii de Jos/Dascalu – localizat la intersectia DJ200 cu A0 – stadiu: in procedura de licitatie (evaluare ofertanti)
Autostrada A1
- Ungureni (km 53) – sectorul Bucuresti-Pitesti – stadiu: contractul este semnat si se afla in etapa I de proiectare, in care se stabilesc tipul, pozitia si caracteristicile nodului rutier (AMC)
- Ionesti (km 73+100) – Intersectia A1 cu DJ702F – stadiu: in licitatie pentru executie lucrari
- Cruceni (km 528+509) – intersectie cu DJ682G – stadiu: in etapa I de proiectare (SF)
- Bethausen (km 450) – Intersectia A1 cu DJ609, la limita comunelor Bethausen si Traian Vuia – stadiu: in etapa I de proiectare (SF)
- Recas (km 485+030) – Intersectia cu DJ609E – stadiu: in etapa I de proiectare (SF)
- Cugir (km 326+155) – Intersectia cu DJ704 – stadiu: in etapa I de proiectare (SF)
- Santuhalm (km 362+813) – Intersectia cu DJ129 – stadiu: in etapa I de proiectare (SF)
Autostrada Soarelui A2
- Ovidiu (km 146) – sectorul Fetesti – Cernavoda – stadiu: contractul este semnat si se afla in etapa I de proiectare, in care se stabilesc tipul, pozitia si caracteristicile nodului rutier (AMC)
- Dunarea (km 157) – sectorul Fetesti – Cernavoda – stadiu: contractul este semnat si se afla in etapa I de proiectare, in care se stabilesc tipul, pozitia si caracteristicile nodului rutier (AMC)
- Pestera (km 181) – sectorul Cernavoda – Constanta – stadiu: contractul este semnat si se afla in etapa I de proiectare (SF)
- Dragos Voda (km 90+100) – Intersectia DN3A cu A2 – stadiu: in licitatie pentru executie lucrari
Autostrada A3
- Gruiu (km 36+700) – Intersectia A3 cu DJ101C Gruiu/Nuci – stadiu: in licitatie pentru executie lucrari
- Ciurila (km 33+000) – sectiunea 2B Campia Turzii – Gilau – stadiu: se afla in etapa I de proiectare si de obtinere avize
- Romanasi (km 26) – sectorul Poarta Salajului – Nusfalau – stadiu: in pregatire documentatie de atribuire
- Ludus (km 18+000) – sectiunea 2A Ogra – Campia Turzii – stadiu: in etapa I de proiectare (SF)
- Sandulesti (km 17+000) – sectiunea 2B Campia Turzii – Gilau – stadiu: in etapa I de proiectare (SF)
- Crasna (km 52+000) – sectiunea 3B Mihailesti – Suplacu de Barcau – stadiu: in etapa I de proiectare (SF)
- Spinus (km 39+940) – intersectie cu DN1P – stadiu: in etapa I de proiectare (SF)
Autostrada Moldovei A7
- Dumbrava – Nod de descarcare in zona localitatii Dumbrava, dupa conexiunea autostrazii A7 cu A3 – stadiu: contractul este semnat si se afla in etapa I de proiectare, in care se stabilesc tipul, pozitia si caracteristicile nodului rutier
- Adjud – se afla in etapa de proiectare (SF) si de depunere documentatie pentru obtinere Certificat Urbanism
Totodata, alte sapte noduri rutiere vor asigura conectivitatea noilor drumuri radiale cu Autostrada Bucurestiului A0 si cu infrastructura locala din proximitate:
- Nod rutier nou intre localitatile Domnesti si Ciorogarla (Drumul Radial 1) – stadiu: in proiectare
- Nod rutier nou in zona localitatii Dragomiresti-Vale si orasului Chitila (Drumul Radial 3) – stadiu: in evaluare ofertanti
- Nod rutier nou in zona localitatilor Mogosoaia, Corbeanca si Buftea, care va asigura conexiunea si cu Drumul Expres Bucuresti – Targoviste (Drumul Radial 4) – stadiu: in proiectare
- Nod rutier nou in zona localitatilor Tunari si Balotesti, care va fi nod comun cu legatura la Terminalul 2 al Aeroportului International Henri Coanda Otopeni (Drumul Radial 5) – stadiu: in pregatire documentatie de atribuire
- Nod rutier nou in zona localitatilor Afumati si Ganeasa (Drumul Radial 6-7) – stadiu: in pregatire documentatie de atribuire
- Nod rutier nou in zona localitatilor Berceni si Vidra (Drumul Radial 9) – stadiu: in proiectare
- Nod rutier nou in zona orasului Magurele si Darasti, care va asigura conexiunea si dintre Drumul Radial 10, A0 si Autostrada Bucuresti – Alexandria (Drumul Radial 10) – stadiu: in proiectare
Mai mult, exista si din partea autoritatilor locale din judetul Iasi solicitare de realizare noi noduri rutiere pe Autostrada Unirii A8, care sa ii creasca conectivitatea si care sa tina cont de strategia de dezvoltare locala si regionala, lucru care a fost discutat inclusiv cu societatea civila si Camera de Comert si Industrie Iasi.
”Strategia este sa vizam dezvoltarea a cat mai multor comunitati si a mediului de afaceri din zonele tranzitate de infrastructura majora de transport. Sursa de finantare a obiectivelor de investitii de mai sus este asigurata din fonduri europene nerambursabile. Realizarea acestor noduri rutiere reprezinta o strategie de conectivitate suplimentara intre drumurile de mare viteza (autostrazi si drumuri expres) si zonele in curs de dezvoltare, atat pentru a creste sustenabilitatea infrastructurii de mare viteza, cat si a consolidarii dezvoltarii unor zone economice. Aceasta strategie este cuprinsa in Programul Investitional 2021-2030 pentru dezvoltarea infrastructurii din Romania”, a completat Irinel Scriosteanu.