Podul feroviar de la Gradistea e aproape gata, iar trenurile vor putea circula in curand iar calea ferata dintre Vidra si Comana. A inceput montarea tablierului central al acestui nou pod, care il inlocuieste pe cel vechi, prabusit in urma inundatiilor in 2005. Redeschiderea acestei linii feroviare va avea loc in prima parte a acestui an si va contribui si la introducerea trenurilor metropolitane pentru comunitatile din sudul Bucurestiului si arealul judetelor Giurgiu si Ilfov.
”Lucrarile de modernizare a liniei de cale ferata intre VIDRA si COMANA, inclusiv la noul POD de la GRADISTEA, au ajuns la un stadiu fizic de 92%. Linia CF VIDRA – COMANA – 12 km de cale ferata modernizata, cu 24 de lucrari de arta si doua cladiri la standarde europene pentru publicul calator”, anunta CFR.
Compania a publicat si cateva imagini din timpul lucrarilor (click aici pentru a vedea imaginile).
”Dupa aproape 20 de ani, trenurile vor circula curand pe noul pod feroviar de la Gradistea”, precizeaza CFR.
Operatiunea de ridicare a tablierului, care are o greutate de 270 tone, a fost efectuata de constructor (PORR CONSTRUCT) cu ajutorul unei macarale de mare tonaj (750 tone).
In total vor fi cinci tabliere, in urmatoarele trei saptamani urmand a fi ridicate si celelalte patru.
Lucrarile de ridicare a acestor tabliere vor fi efectuate inainte ca podul sa fie coborat, cu ajutorul unor cricuri hidraulice, pe structura de sustinere finala.
Intreaga operatiune de ridicare si asamblare a tablierelor prezinta un grad mare de complexitate, fiind o premiera in cadrul proiectelelor de modernizare a infrastructurii feroviare din Romania.
Proiect deblocat in 2020
Intre VIDRA si COMANA, traseul caii ferate, in lungime de 12,02 km, va avea 4 poduri feroviare, 2 viaducte cu 27 de deschideri, in directia Giurgiu, respectiv 8 deschideri, in directia Bucuresti, 10 podete, 8 subtraversari (tip C2) pentru mamifere mici si DOUA CLADIRI NOI pentru publicul calator – PO GRADISTEA si Hm COMANA, compartimentate cu spatii interioare moderne – sali de asteptare, grupuri sanitare, case de bilete, dar si peroane cu lungimi cuprinse intre 150 m si 250 m si latimea de 3 metri, scari, rampe si refugii, inclusiv facilitati de acces pentru persoanele cu dizabilitati.
Lungimea totala a podului si viaductului peste Arges este de 1.384 metri, dintre care podul are 136 metri.
”Pe santierul podului de cale ferata peste Arges de la Gradistea, parte din prima cale ferata a Romaniei (data in circulatie in 1869) Bucuresti – Giurgiu, lucrarile se afla in faza finala: astazi a inceput montarea tablierului central al acestui nou pod, care il inlocuieste pe cel vechi, prabusit in urma inundatiilor in 2005. In total, sunt 5 elemente de tablierului metalic, care se monteaza incepand de astazi, care cantaresc aproximativ 280 tone fiecare”, a afirmat secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu.
La constructia caii ferate de pe pod si viaduct s-a folosit „slab track” – o solutie care simplifica executia suprastructurii caii ferate, folosita pentru prima data in Romania.
”Acest proiect este inca un exemplu de „ASA NU” in primii 15 ani de la prabusire, iar acest proiect de reabilitare si reconstruire a podului peste Arges a constituit una dintre prioritatile noastre, inca din 2020 de cand am deblocat acest proiect, iar apoi, in luna decembrie a aceluiasi an, am semnat contractul de proiectare si executie. Ii multumesc colegului meu secretar de stat, Ionut Savoiu, pentru buna coordonare, dar si autoritatilor locale din Ilfov si Giurgiu pentru sustinere! Redeschiderea acestei linii feroviare va avea loc in prima parte a acestui an si va contribui si la introducerea trenurilor metropolitane pentru comunitatile din sudul Bucurestiului si arealul judetelor Giurgiu si Ilfov”, a completat Scriosteanu.
Linia CF Bucuresti Nord – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontiera este o linie importanta, in cadrul retelei de cale ferata din Romania, deoarece preia traficul international european pe cele 2 coridoare centrale de pe teritoriul Romaniei si face legatura intre Coridorul Rhin – Dunare (fostul coridor IV) si tarile din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia), prin traversarea Dunarii pe Podul Prieteniei, in sectorul de granita dintre Romania si Bulgaria.