Constructorul european de avioane Airbus a livrat anul trecut 735 de aeronave comerciale catre 87 de clienti din intreaga lume in 2023. Divizia de avioane comerciale (Commercial Aircraft) a inregistrat 2.319 comenzi noi brute (2.094 nete). Ca urmare, comenzile la sfarsitul anului 2023 s-au ridicat la 8.598 de aeronave.
Comparativ, rivalul american Boeing a primit anul trecut 1.314 de comenzi nete si nu a livrat decat 528 de aparate. Saptamana trecuta, o bucata din fuselajul unui avion Boeing 737 MAX apartinand companiei Alaska Airlines s-a desprins in timpul zborului, ceea ce a afectat inca odata imaginea acestui tip de avion, dupa doua accidente care au legatura cu un defect de design, care au produs 346 de morti in 2018 si 2019.
„2023 a fost un an de referinta pentru afacerea diviziei de avioane comerciale (Commercial Aircraft) Airbus, cu vanzari exceptionale si livrari la limita superioara a obiectivului nostru. O serie de factori s-au reunit pentru a ne ajuta sa ne atingem obiectivele, inclusiv flexibilitatea si capacitatea sporite a sistemului nostru industrial global, precum si cererea puternica din partea companiilor aeriene de a-si reimprospata flotele cu cele mai moderne si mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil aeronave ale noastre”, a declarat Guillaume Faury, CEO al Airbus, care a precizat ca aceasta este o realizare remarcabila.
Niciodata compania nu a vandut atat de multe aeronave A320 sau A350 intr-un singur an.
„Initial am anticipat ca aviatia isi va reveni candva in intervalul 2023-2025, dar ceea ce am vazut in 2023 a fost, alaturi de piata aeronavelor cu un singur culoar, o revenire a avioanelor widebody mult mai devreme si mult mai puternica decat ne asteptam.Niciodata nu am vandut atat de multe aeronave A320 sau A350 intr-un an, ca sa nu mai vorbim de primirea a sapte clienti noi pentru A350-1000. Calatoriile s-au intors si exista un avant considerabil. Sunt mandru sa spun ca in prezent zboara 735 de avioane Airbus mai eficiente din punctul de vedere al consumului de combustibil, deschizand calea catre un viitor al nostru cu emisii de carbon mai reduse. Comenzile pe care le castigam astazi sunt cele care ne vor sprijini sa investim maine in solutii inovatoare si chiar mai durabile”, a declarat Christian Scherer, noul CEO al Airbus, Commercial Aircraft.
Rezultatele financiare pentru intregul an 2023 vor fi facute publice pe 15 februarie 2024.
Scade increderea in Boeing dupa incidentele recente
Dupa anuntul privind desprinderea, in zbor, a unei portiuni din fuzelajul unui Boeing 737 Max 9, autoritatea aviatica din SUA, Federal Aviation Administration, a decis ca peste 170 de aeronave sa fie consemnate la sol, decizie urmata la nivel international de companiile aeriene. Incidentul slabeste si mai mult increderea in aceste aeronave, dupa cinci ani de la identificarea unui defect software, care a dus la prabusirea a doua avioane Max si a provocat peste 300 de victime.
Pierderile raportate doar in 2019, ca urmare a consemnarii la sol a avioanelor, au ajuns la 14,5 miliarde de dolari, spune intr-o analiza Claudiu Cazacu, consultant de strategie in cadrul companiei de brokeraj XTB Romania. Compensatiile ulterioare, amplificate de interdictia de zbor pentru o perioada de 20 de luni, amanarea si pierderea unor comenzi sunt estimate la alte peste 15 miliarde de dolari.
„Boeing a inregistrat pierderi financiare in fiecare an, incepand din 2019, fiind intrerupte, astfel, peste doua decenii de profitabilitate. Alte «turbulente» pe drumul spre refacerea fluxurilor pozitive de numerar au fost intampinate dupa descoperirea unor piese cu defecte ale unui furnizor, in primavara lui 2023. Si acest lucru a dus la amanarea unor livrari. In acelasi timp, in toamna, un furnizor de motoare atat pentru Boieng, cat si pentru Airbus a anuntat ca a descoperit documentatii false care au acoperit piese contrafacute ale unui comerciant, ceea a impus verificari suplimentare pentru un numar mare de aeronave. Aceasta stire a fost, iarasi, una care a generat ingrijorare in industrie si in randul pasagerilor”, a explicat Claudiu Cazacu.
Riscurile pentru Boeing, amplificate de „povara” unei datorii uriase
Verificarile recente ale avioanelor Boeing, efectuate de United Airlines, arata ca au fost identificate probleme tehnice, cum ar fi suruburile slabite. Totusi, sub presiunea pierderilor inregistrate pe masura ce avioanele raman la sol, unele companii au anuntat ca vor incheia testele in cateva zile, altele in doua saptamani. CEO-ul Boeing a recunoscut vina companiei, cu lacrimi in ochi, si a promis ca va actiona pentru remediere.
Riscurile pentru companie sunt amplificate si de povara „grea” a unei datorii de 52 de miliarde de dolari, potrivit celui mai recent raport financiar trimestrial al firmei, cu o capitalizare de 137,8 miliarde de dolari.
Noi raportari vor fi emise in data de 31 ianuarie, cele mai asteptate date fiind cele despre despre estimarile de livrari in trimestrele urmatoare.
„Orice prelungire a termenelor de livrare se traduce, de fapt, in pierderi adaugate celor peste 21 de miliarde de dolari pierdute de Boeing in ultimii 3 ani si maresc presiunea pe capital. E mai probabila utilizarea suplimentara a datoriei, iar costul dobanzilor ridicate sa prelungeasca drumul spre revenirea pe profit”, spune consultantul de strategie din cadrul XTB.
Daca incidentul recent cu avionul Boeing s-ar fi petrecut la o altitudine mai mai ridicata si ar fi produs victime, s-ar fi generat o „unda de soc” mult mai puternica in piata. Companiile aeriene stiu faptul ca pentru pasageri confortul inseamna, de fapt, siguranta. Acest criteriu influenteaza clientii sa zboare cu un model sau altul de aeronava, iar companiile sunt atente la acest aspect. In aceste conditii, incidentul ar putea sa aiba efecte in timp si sa reduca puterea de negociere a Boeing in privinta preturilor. Vestea este una neplacuta pe masura ce costurile tind sa creasca, iar contractele seteaza preturi pe termen lung.
Potrivit lui Claudiu Cazacu, bursele au intuit riscurile directe si indirecte si au raspuns puternic. Investitorii au simtit „golul de aer” in propriile portofolii: actiunile Boeing au scazut cu 8% in prima sesiune de dupa episodul desprinderii unei bucati din fuzelaj, adancind astfel scaderea de la inceputul anului la 12,6%.
„Necazurile companiei americane au fost vazute drept un avantaj relativ pentru competitorul sau european. Actiunile Airbus au crescut cu 2,5% luni, iar miercuri, la inchidere, acestea inregistrau un avans de 3% fata de inceputul anului. Desi nu trece printr-o amenintare existentiala, Boeing e supus la provocari importante si are nevoie sa recastige increderea clientilor si investitorilor, un proces de durata. Pentru o vreme, abordarea mai prudenta a Airbus transforma compania europeana intr-un castigator”, puncteaza Claudiu Cazacu.