Aeroportul International Brasov-Ghimbav este oficial finalizat. Ultima investitie in infrastructura aeroportuara a fost astfel receptionata. Adrian-Ioan Vestea, presedintele Consiliului Judetean Brasov, anunta ca administratia judeteana a intrat in linie dreapta cu ultimele pregatiri, astfel incat incepand cu data de 15 iunie 2023 sa se desfasoare in cele mai bune conditii primele zboruri oficiale.
Construirea infrastructurii Aeroportului International Brasov-Ghimbav a ajuns in punctul final al ultimelor proceduri de receptie. Acestea au vizat incheierea constructiei si functionalizarii cladirii de contingenta si a turnului de control virtual care va asigura dirijarea zborurilor pe Aeroportul International Brasov-Ghimbav.
Comisia de receptie la terminarea lucrarilor pentru obiectivul de investitii „Asigurarea serviciilor de navigatie aeriana la Aeroportul International Brasov-Ghimbav/ Realizarea infrastructurii fizice si dotarea ei cu echipamente specifice” a fost formata din specialisti reprezentand Consiliul Judetean Brasov, Regia Autonoma „Aeroportul International Brasov-Ghimbav”, Administratia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA RA, DNSAR Arad, Primaria Orasului Ghimbav, DSNAR Arad, Inspectoratul Judetean in Constructii Brasov, alaturi de specialisti ai antreprenorului – asocierea de firme SC UTI Construction and Facility Management SA – SC BOG’ART SRL care a executat contractul, precum si ai dirigintelui de santier.
Receptia a avut loc in doua etape.
In 19 mai s-au desfasurat procedurile privind incheierea procesului-verbal de receptie la terminarea lucrarilor la cladirea de contingenta – turnul de control remote, o constructie alcatuita din parter, doua etaje, un etaj trei retras si acoperis sub forma de platforma de observatie destinata serviciului de meteorologie.
Parterul inseamna un spatiu eminamente tehnic in care au fost instalate echipamentele pentru sistemele de comunicatii radio, comunicatii terestre, sistemele de navigatie aeriana, precum si serverele si echipamentele aferente sistemului remote tower, alaturi de tablourile electrice, sursele de alimentare UPS si grupul electrogen.
Spatiile de la etajul intai au functiuni administrative, fiind destinate birourilor angajatilor, in timp ce etajul al doilea a fost impartit intr-o zona destinata sistemelor meteo si o alta zona alocata pentru o ulterioara dezvoltare a sistemului de turn virtual.
La etajul al treilea sunt instalate alte echipamente aferente turnului virtual, iar pe acoperis functioneaza sistemul video format din 14 camere de luat vederi fixe si doua camere mobile de inalta rezolutie.
Cea de-a doua etapa a receptiei a avut loc in 23 mai, la sediul Centrului de Dirijare DSNAR Arad, unde au fost receptionate sistemele de navigatie si sistemele conexe acestora.
Este vorba despre sistemele RVT (turn virtual de control), VREC (inregistrare voce), AWOS (sistem automat de observatii meteorologice), ATIS (sistem de informare aeronautica), NAVAIDs (sisteme de navigatie), VCCS (centrala telefonica), VHF-EVHF (sistem de comunicatii si urgenta), LAN-WAN (retea locala – retea Wide Area), CMS (monitorizarea sistemelor), MCS (Master Clock) si CFR (sistem automat de alarmare).
Receptia sistemelor de echipamente a fost precedata de realizarea ultimelor teste SAT (Site Acceptance Test), astfel incat sa existe certitudinea ca toate echipamentele necesare functionarii turnului virtual corespund din punct de vedere functional.
Toate echipamentele amintite sunt puse in functiune in spatiul special alocat in sala operationala a Centrului de Dirijare Arad, unde exista patru posturi de operare destinate dirijarii la distanta a traficului pe Aeroportul Brasov.
Pentru realizarea contractului privind asigurarea serviciilor de navigatie aeriana la Aeroportul International Brasov-Ghimbav, realizarea infrastructurii fizice si dotarea ei cu echipamente specifice, asocierea de firme UTI Construction and Facility Management – BOG’ART SRL a avut sapte subcontractanti si terti: Centrul pentru Servicii de Radiocomunicatii, Electroproiect, Smart Integrated Solutions SRL, Popp & Asociatii, Thales Italia S.P.A., Saab Digital Air Traffic Solutions AB si Specialne Systemy a Software A.S.
Valoarea totala actualizata a contractului este de 84.483.440,36 lei, din care constructia si instalatiile cladirii de contingenta au reprezentat 24.356.082,71 lei, iar diferenta de 60.127.357,65 lei a insemnat achizitionarea si functionalizarea sistemelor de navigatie si a sistemelor conexe acestora.
Implementat incepand cu luna ianuarie 2022, acest contract a cuprins proiectarea, constructia si functionalizarea cladirii de contingenta, precum si fabricarea, instalarea si punerea in functiune a echipamentelor specifice care asigura serviciile de navigatie aeriana la Aeroportul International Brasov-Ghimbav, atat echipamentele instalate in amplasamentul aeroportuar, respectiv ILS/DME si DVOR/DME, cat si cele care compun turnul virtual de control si care functioneaza in cladirea de contingenta si la Centrul de Dirijare a Zborurilor DSNAR Arad din cadrul ROMATSA.
„Cu aceasta ultima procedura de receptie pot spune ca am finalizat toate contractele de proiectare, lucrari, constructii si instalatii necesare pentru construirea si functionalizarea Aeroportului International Brasov-Ghimbav. Sunt foarte bucuros ca am ajuns in acest punct, indelung asteptat si pentru care in ultimii ani am depus eforturi sustinute, impreuna cu partenerii nostri institutionali, ROMATSA si Autoritatea Aeronautica Civila Romana, cu sprijinul autoritatilor si institutiilor publice locale si centrale, al operatorilor economici si al tuturor celor care au avut o contributie la implementarea celui mai important obiectiv investitional din judetul Brasov. Tututor le multumesc si sunt convins ca beneficiarii stradaniilor noastre – viitorii pasageri ai Aeroportului International Brasov-Ghimbav, vor aprecia si se vor bucura de aceasta realizare fara precedent pentru o administratie publica judeteana din Romania”, a spus presedintele Consiliului Judetean Brasov, Adrian-Ioan Vestea.