Discutiile dintre Hyundai si Apple cu privire la crearea in parteneriat a unui autovehicul electric autonom pica in acest moment. Posibilitatea crearii unei masini autonome electrice Hyundai-Apple este departe de a se realiza, potrivit oficialilor companiei producatore de automobile. Informatia unui parteneriat intre cele doua companii a fost lansata la inceputul anului cand canalul de stiri NBC a anuntat ca Hyundai Motors a initiat discutii cu Apple pentru a dezvolta impreuna un autoturism. Euforia a dus actiunile Hyundai in sus cu 19%.
O luna mai tarziu insa, pe 8 februarie 2021, Reuters a publicat o declaratie care dezmintea stirea. Se pare ca asocierea care a dominat stirile si analizele de la CNBC nici nu a fost luata in calcul. In acest sens, un oficial Hyundai a declarat ca nu s-au purtat discutii cu Apple si ca pana in acest moment s-au primit oferte pentru parteneriate din partea mai multor societati: “Nu purtam discutii cu Apple despre dezvoltarea vehiculelor autonome. Primim cereri pentru parteneriate in domeniul masinilor electrice autonome de la diverse societati, dar acestea se afla inca intr-un stadiu de inceput si inca nu s-a luat nici o decizie”.
Autoturismul Apple, fata morgana unei companii supraevaluate si ramase fara Steve Jobs
Speculatiile despre Apple fac turul lumii de cativa ani dar pana acum nu s-a materializat nimic concret. Inca de pe la sfarsitul lui 2014, circulau zvonuri ca directorul Apple, Tim Cook, ar fi aprobat proiectul unei masini electrice.
In 2016, directorul Tesla Motors Elon Musk a declarat ca ideea unui vehicul electric realizat de Apple va fi probabil atractiva: „E destul de greu sa ascunzi ceva atunci cand angajezi peste 1000 de ingineri ca sa-l realizezi„. In mai 2016, au aparut informatii ca Apple studia tehnologia statiilor de incarcare pentru masini electrice, conform Reuters.
Pe 21 decembrie 2020, CNBC anunta ca Apple ar vrea sa lanseze o masina autonoma.
Chiar daca raportul a facut sa urce preturile actiunilor firmelor care produc piese pentru masini autonome, analistul Apple Ming-Chi Kuo spunea pe 28 decembrie 2020 spus ca excesul mediatic reprezenta de fapt doar rezultatul speculatiilor ca Apple sau Kia ar urma sa fie furnizori pentru autoturismul Apple.
“In ultimii sase ani am vazut multe peripetii in ce priveste ambitiile Apple in domeniul auto”, au scris si analistii Daniel Ives si Strecker Backe de la Wedbush Securities, pe data de 7 ianuarie 2021.
Pe 8 ianuarie, acelasi analist Ming-Chi Kuo spunea ca piata era “prea entuziasta (bullish)” cu privire la autoturismul Apple si a declarat ca nu ar fi surprins daca lansarea autoturismului ar intarzia pana in 2028, sau poate chiar mai mult.
Intrarea pe piata auto reprezinta o problema chiar si pentru Apple, care chiar daca are conturi pline si produce milioane de dispozitive electronice in fiecare an, n-a mai produs niciodata un autoturism. Compania Tesla condusa de Elon Musk a avut nevoie de 17 ani inainte de a deveni profitabila in mod sustenabil, scria GlobalTimes.cn
“Daca exista o companie in lume care are resursele pentru a face asta, probabil ca Apple este aceea. Dar in acelasi timp, [un autoturism] nu e un telefon mobil”.
Apple se tranzactioneaza in prezent la un indicator price/earnings ratio (raportul intre pretul actiunii si profit) de aproximativ 37, conform Nasdaq .
Chiar daca nu exista un numar specific care sa indice cand o actiune e scumpa, in general firmele cu un coeficient P/E mai mic de 15 sunt considerate ieftine, iar cele cu valoarea peste 18 sunt considerate scumpe (supraevaluate).
In domeniul telefoanelor mobile, cota de piata a Apple pare sa fie in scadere, in trimestrul 3 din 2020 ajungand la circa 11%, comparativ cu 20.9% in trimestrul 4 din 2020, si mult sub nivelul Samsung din acelasi trimestru 3 din 2020 (22.7%), conform statista.com.
Hyundai isi cunoaste valoarea?
Hyundai, al doilea conglomerat sud-coreean ca marime, este cunoscut in mod traditional pentru reticenta sa de a lucra cu strainii, de altfel o caracteristica specifica multora dintre tarile asiatice. Firma produce motoarele, transmisiile si pana si propriul sau otel, fiind al doilea conglomerat sud-coreean ca marime, scrie Reuters.
Discutiile dintre Apple si Hyundai despre un parteneriat in domeniul auto ar fi inceput in 2018. Chiar daca pretul actiunilor Kia si Hyundai urcase in urma zvonului despre discutiile acestor firme cu Apple, se pare ca exista o opozitie serioasa in interiorul companiei impotriva unui parteneriat, din partea multora care se temeau ca Hyundai va deveni un simplu subcontractor pentru Apple. “Suntem extrem de nehotarati cu privire la cum ar trebui procedat, daca ar fi bine s-o facem sau nu. Nu suntem o companie care produce masini pentru altii”, a declarat acesta, vorbind sub conditia anonimatului.
Acuzatii de tranzactionare pe baza de informatii privilegiate
Dupa dezmintire, actiunile Hyundai au scazut cu 6.2% intr-o singura zi, iar cele ale afiliatei sale Kia cu 15%. In mod interesant, mai multi directori ai Hyundai au profitat de cresterea pretului actiunii societatii in urma anuntului unei potentiale cooperari cu Apple ca sa vanda actiuni.
Chiar daca multi investitori obisnuiti au acuzat tranzactionarea pe baza de informatii privilegiate (insider trading) in acest caz, un oficial anonim al autoritatii de supraveghere a bursei din Coreea de Sud a declarat, sub anonimat, ca ”are nevoie de mai multe informatii” care sa coroboreze speculatiile de pe forumurile pentru investitori inainte de a incepe o investigatie.