In Romania incepe realizarea celui mai mare si dificil proiect feroviar dezvoltat vreodata in tara. Grecii de la AKTOR incep constructia a patru tuneluri lungi de peste 24 km care vor strapunge Muntii Carpati pentru calea ferata Brasov-Sighisoara. Ei aduc special in Romania patru TBM-uri (utilaje de forare a tunelurilor – tunnel boring machine) in valoare de peste 70 milioane euro, scrie Media Flux.ro.
Conform proiectului, distanta de 128 km intre Brasov si Sighisoara va fi realizata in doar o ora si 30 de minute, reducand practic la jumatate cele trei ore din prezent.
”Este vorba de patru tuneluri in lungime totala de peste 24 km care vor fi sapate cu 4 TBM-uri ( tunnel boring machine) ce au costat peste 70 milioane de euro pentru a construi calea ferata Brasov – Sighisoara. Potrivit datelor noastre, peste 40 milioane de euro au fost achitati din fondurile proprii ale companiei Aktor”, scrie publicatia.
Compania din Grecia au pus steagul Romaniei pe cele patru masinarii care vor strapunge Carpatii intr-o initiativa extrem de indrazneata de a construi cel mai mare si dificil proiect feroviar care a existat vreodata in Romania.
Numele celor 4 TBM uri au fost inspirate de la numele copiilor inginerilor care sunt implicati in acest proiect de mare anvergura tehnico. Cele 4 TBM uri se numesc ALEXIA, MELINA, EVELINA si KATERINA. Primul a ajuns deja in tara, iar al doilea va fi livrat luna viitoare. Ultimele doua sunt finalizate in fabrica, au trecut deja testele tehnice si vor ajunge in Romania in iunie, respectiv iulie.
Pana la sfarsitul acestui an, toate cele 4 TBM-uri vor fi livrate in santier la Brasov si pregatite pentru forare.
Primele doua tuneluri vor avea lungime de 7, respectiv 5 km, cele mai lungi construite vreodata in tara noastra. Primul utilaj sosind deja La Racos, in judetul Brasov. Acesta este capabil sa sape tuneluri de mari dimensiuni, cu o viteza de 15 metri pe zi. Constructia primului tunel va dura aproximativ 18-19 luni, proiectul urmand a fi gata in totalitate pana in 2027.
Tronsoanele feroviare Brasov-Apata si Cata-Sighisoara, respectiv Apata-Cata sunt modernizate in prezent de Asocierea RailWorks, formata din Alstom, Arcada, Aktor, Euroconstruct Trading 98, conform unui contract semnat intre CNCF CFR SA si asocierea Railworks in 2020 contractul de executie pentru lucrarile de modernizare a loturilor 1 si 3 din tronsonul de cale ferata Brasov – Sighisoara, cu o valoare estimata la 2,9 miliarde lei. De asemenea, pe lotul 2, Apata-Cata, Asocierea Railworks a castigat contractul la final de 2019, pentru o valoare de 2,72 miliarde lei.
Asocierea Railworks, lider al Asocierii Aktor, impreuna cu producatorul masinilor de forat, compania Herrenknecht- Germania, castigatoarele licitatiei pentru realizarea lucrarilor de reabilitare a liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin – Dunare, au organizat in iulie 2021, un eveniment de marca in care au prezentat in detaliu cum se vor desfasura lucrarile de reabilitare a liniei de cale ferata pe sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunea: 2. Apata – Cata, realizate de asocierea Alstom – Aktor – Arcada, avand consultanta TPF Inginerie – ISPCF – Baincons, astfel incat pe respectivul tronson trenurile sa ajunga la viteza maxima de circulatie de 160 km/h.
Au fost atunci prezentate astfel solutiile de forare care urmeaza a fi utilizate pentru executarea a doua tuneluri gemene, ORMENIS si HOMOROD, prin tehnologia TBM (Masina pentru forat tuneluri). Aceasta procedura este parte din contractul privind „Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin – Dunare, pentru circulatia trenurilor cu viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunea: 2. Apata – Cata”, tunelurile urmand sa aiba o lungime de 12,058 kilometri, aproape jumatate din intreaga lungime a sectiunii care se intinde pe 28,20 kilometri.
Project Managerul este inginerul grec, Ioannis Tsimekis, care detine o vasta experienta in contracte similare, ultimul proiect in care a fost implicat fiind metroul din Doha, Qatar, cu o valoare de peste 3 miliarde euro.
Cele doua tuneluri de pe sectiunea Apata – Cata vor avea un diametru de 9,4 metri, realizat prin tehnologie EPB (Earth Pressure Balance). Tunelul Ormenis va avea 7,2 kilometri, iar Homorod 5,1 kilometri.
Primii 0,5 km din tunelul Ormenis, astfel cum a fost detaliat in cadrul conferintei de catre reprezentatii Aktor, vor fi excavati in modul EPB inchis, din cauza zonelor noroioase. Alti 4 km din cei 5,5 km ai sectiunii medii ar putea fi excavati in modul deschis cu descarcare, iar ultimii 0,5 km in modul EPB inchis. Dat fiind zona rocilor vulcanice s-a decis utilizarea unui design clasic EPB TBM, cu design orientat catre roca dura, folosirea acestei metode fiind mai fleximbila fata de conditiile solului.
Lucrarile au loc in baza contractului semnat de Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA cu Asocierea Aktor SA – Alstom Transport SA – Arcada Company la 3 noiembrie 2020, durata de executie a lucrarilor fiind de 48 de luni. Obiectivul contractului privind „Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin – Dunare, pentru circulatia trenurilor cu viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunea: 2. Apata – Cata” este de imbunatatire a conditiilor de circulatie feroviara pe Coridorul Rin-Dunare, asigurand cresterea vitezei de circulatie, siguranta transportului, protejarea mediului si interoperabilitatea in conformitate cu standardele europene.
Subsectiunea 2 Apata (Y) – Cata (X) este situata in partea estica a judetului Brasov, avand o lungime totala de 19,745 km. Proiectul de reabilitare al liniei c.f. Brasov – Sighisoara se refera la tronsonul cuprins intre km 169+120 (kilometraj existent vechi) / km 170+296,000 (kilometraj nou), (semnal intrare cap “X” Brasov) km 299+392,750 (kilometraj existent vechi) / km 282+842 (kilometraj nou) (semnal intrare cap “Y” Sighisoara fir I) iar obiectul prezentului contract este reprezentat de executia lucrarilor aferente subsectiunii 2 Apata- Cata (Apata Cap Y – Cap X Cata: km 208+090.00 – km 236+290.00)
Valoarea totala a proiectului este de 455.278.642 milioane euro, proiectul fiind cofintantat de Mecanismul de Interconectarea Europei al Uniunii Europene. Lucrarile vor include terasamente, consolidari, suprastrucra, poduri si viaducte, podete, tuneluri, etc.