ECLUZA NAVODARI VA FI RETEHNOLOGIZATA – Ministerul Transporturilor va investi 102 milioane euro

Ministerul Transporturilor si Infrastructurii vrea sa investeasca 504,87 milioane lei cu TVA in retehnologizarea ecluzei de la Navodari. Echipamentele si instalatiile ce deservesc in prezent ecluza au depasit durata normala de functionare

Investitia propusa – “Retehnologizare ecluza Navodari in vederea cresterii sigurantei navigatiei”- este necesara pentru eliminarea functionarii defectuoase a ecluzei Navodari, situatie care influenteaza circulatia fluxurilor de marfuri, afecteaza comunitatile locale si conduce la modificarea ecosistemelor din zona limitrofa biefului II al Canalului Poarta Alba – Midia, Navodari, arata un proiect de Hotarare pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici ai obiectivului de investitii “Retehnologizare ecluza Navodari in vederea cresterii sigurantei navigatiei”, publicat in dezbatere de minister.

Valoarea investitiei este de 504.872.985 lei cu TVA (aproximativ 102.033.706 euro). Finantarea va fi asigurata din fonduri externe nerambursabile prin Programul Operational Transport 2021-2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.

Proiectate in conformitate cu prescriptiile de proiectare specifice anilor ‘80, echipamentele si instalatiile ce deservesc in prezent ecluza au depasit durata normala de functionare, iar uzura fizica (degradari prin coroziune si imbatranirea otelului, imposibilitatea aprovizionarii cu unele piese de schimb pentru integrarea in subansamblul component initial, modificari ale geometriei etc) si uzura morala (reducerea parametrilor tehnico-functionali, desincronizari la actionare si altele), micsoreaza conditiile de exploatare in siguranta; cedarea unui echipament poate bloca partial sau total functie de importanta/ pozitia sa, ecluzarile”, arata nota de fundamentare.

Ecluza Navodari se compune din doua ecluze gemene din beton armat monolit, in perimetrul carora sunt amplasate toate constructiile, instalatiile si echipamentele necesare realizarii unei bune desfasurari a activitatii. Caracteristicile tehnice ale ecluzei Navodari sunt:

  • lungimea utila a sasului este de 145 m;
  • latimea utila a sasului este de 12,5 m;
  • adancimea apei pe prag, la nivel normal de exploatare, este de 6 – 6,5 m.

        Principalele functiuni ale ecluzei Navodari sunt:

  1. Functia de navigatie: ecluza dimensionata pentru un ”convoi de calcul” format dintr-o barja cu capacitatea de 3.000 to si impingatorul necesar propulsarii barjei. Ecluza Navodari permite si accesul navelor maritime din zona Midia, portul Constanta, in portul fluvial Luminita. Timpul de ridicare sau coborare prin ecluza a unei ambarcatiuni este de aproximativ 5 minute.
  2. Functia de prevenire a patrunderii apei sarate in bieful II al Canalului Poarta Alba-Midia, Navodari;
  3. Functia de evacuare a viiturilor colectate in bieful II al Canalului Poarta Alba-Midia, Navodari;
  4. Functia de mentinere constanta a nivelului in bieful II al Canalului Poarta Alba-Midia, Navodari.

In urma analizelor documentatiilor tehnice existente si a efectuarii expertizelor tehnice a rezultat ca sunt absolut necesare lucrari de reabilitare a echipamentelor, instalatiilor si structurilor hidrotehnice de beton existente in ecluza Navodari pentru aducerea acestora la un nivel tehnologic cerut de normativele nationale si internationale”, arata documentul.

Compania Nationala «Administratia Canalelor Navigabile» – S.A. Constanta (ACN) s-a infiintat conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 519/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, si functioneaza ca societate pe actiuni sub autoritatea Ministerului Transporturilor. Actiunile ACN sunt detinute in proportie de 80% de catre statul roman si in proportie de 20% de catre Fondul Proprietatea. 

Administratia Canalelor Navigabile este administratie portuara si de cai navigabile interioare si indeplineste functia de autoritate portuara si de cai navigabile, dupa cum urmeaza: 

   a) in porturile a caror infrastructura de transport naval apartinand domeniului public al statului i-a fost concesionata de catre Ministerul Transporturilor, printre care se afla si portul Luminita; 

   b) pe Canalul Dunare-Marea Neagra, situat intre Portul Constanta-Sud-Agigea si Dunare, malurile canalului, inclusiv zonele de siguranta ale acestuia, precum si pe zona din albia Dunarii, adiacenta gurii canalului, pana la limita dreapta a senalului navigabil al Dunarii, prin care se asigura accesul navelor in canal; 

   c) pe Canalul Poarta Alba – Midia – Navodari in lungime de 27,500 km, situat intre portul Midia, km 0 al canalului, si confluenta cu Canalul Dunare-Marea Neagra, la km 29 + 41 al acestuia, inclusiv bifurcatia in lungime de 5 km, parte integranta a Canalului Poarta Alba – Midia – Navodari, si pe malurile canalului, inclusiv zonele de siguranta ale acestuia stabilite conform reglementarilor in vigoare.

     Canalul Poarta Alba-Midia, Navodari (CPAMN), care include si ecluza Navodari, este cale navigabila de interes international, potrivit Anexei nr. 1 ”Lista cailor navigabile de importanta internationala” la Acordul european privind marile cai navigabile de importanta internationala (A.G.N.), adoptat la Geneva la 19 ianuarie 1996, ratificat prin Ordonanta Guvernului nr. 68/1998 si se afla la pozitia E80-14-01.

Articolul precedentVESTI BUNE DE PE SANTIERUL AUTOSTRAZII CU TUNELURILE PENTRU URSI – Saptamana aceasta se finalizeza forajele pentru Lotul 2 al Autostrazii Lugoj-Deva
Articolul următorROMANIA ATINGE IN SFARSIT BORNA DE 1.000 DE KM DE AUTOSTRADA – 100 de kilometri de drum de mare viteza vor fi operationali din acest an

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.