Ministerul Transporturilor pregateste investitii masive in modernizarea si dezvoltarea Portului Mineralier Galati, in modernizarea cheurilor si in masuri de imbunatatire a terenului in zona prabusita, arata un proiect de Hotarare pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii „Modernizarea si dezvoltarea Portului Mineralier Galati”, publicat in dezbatere de minister.
Valoarea totala a investitiei, inclusiv TVA, este de 233,33 milioane lei si va dura 14 luni.
Durata de executie a investitiei este de 14 luni.
La finalizarea obiectivului de investitii se vor realiza cheuri modernizate cu o lungime totala de 2.000 m. De asemenea, se vor crea noi platforme portuare.
La finalizarea obiectivului de investitii se vor opera volume sporite de marfuri si se vor imbunatati legaturile comerciale de transport ale portului Galati cu statele situate in amonte pe Dunare, dar si cu statele riverane din bazinul Marii Negre.
Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si din surse proprii ale Companiei Nationale „Administratia Porturilor Dunarii Maritime” Galati, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
Portul Galati este cel mai mare port romanesc situat la Dunare si se compune din: Portul Mineralier, Portul Comercial, Port Docuri, Port Bazinul Nou.
Din cauza vechimii mari a lucrarilor existente (aproximativ 50 de ani) si exploatarii intensive, corelate cu schimbarea conditiilor climatice din ultimii ani, in multe zone s-au produs fenomene de instabilitate si deteriorari ale cheurilor, cu consecinte negative si in desfasurarea activitatilor portuare. capacitatile proiectate initial nu mai corespund actualelor cerinte de exploatare portuara, nici fizic, nici tehnic, ceea ce impune modernizarea si acolo unde este posibil, dezvoltarea infrastructurii portuare astfel incat sa corespunda nevoilor actuale. Prin urmare, se recomanda modernizarea cheurilor prin constructia unor cheuri verticale, oferind astfel conditii sigure si eficiente pentru acostare.
In anul 2022 a fost realizat studiul de fezabilitate pentru obiectivul de investitii “Modernizarea si dezvoltarea Portului Mineralier Galati”. Acesta a fost avizat in CTE – MTI cu Avizul nr. 60/69/19.05.2022 si in Consiliul Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte cu Avizul nr. 92/12.12.2022.
“In cadrul obiectivului de investitii se vor executa lucrari de modernizare si reabilitare a celor 16 dane de operare. De asemenea, se vor executa lucrari la platforme, la accesoriile de cheu (bolarzi, opritoare macarale de cheu, scari cheu, parapet de siguranta Ia capete, corniere de protectie Ia caile de rulare ale macaralelor), dragaje pentru asigurarea adancimilor corespunzatoare operatiunilor care se deruleaza Ia fiecare dana, la retelele de utilitati (retele electrice, retele de apa si canal)”, se arata in Nota de fundamentare.
Compania Nationala «Administratia Porturilor Dunarii Maritime» Galati (APDM) s-a infiintat conform prevederilor Hotararii Guvernului nr. 518/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, si functioneaza ca societate pe actiuni sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii. Actiunile APDM sunt detinute in proportie de 79,9998116477% de catre statul roman si in proportie de 20,0001883523% de catre Fondul Proprietatea. APDM indeplineste functia de autoritate portuara in porturile a caror infrastructura i-a fost concesionata de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI), printre care se afla si Portul Galati.
APDM are in principal urmatoarele atributii:
a) intretinerea, repararea, modernizarea si dezvoltarea infrastructurii de transport naval ce i-a fost concesionata;
b) punerea la dispozitia tuturor utilizatorilor a acestei infrastructuri, in mod liber si nediscriminatoriu;
c) urmarirea sau asigurarea, dupa caz, a furnizarii serviciilor de siguranta in porturi;
d) asigurarea in permanenta a adancimilor minime in bazinele portuare si la dane si a semnalizarii pe senalele de acces si in porturi;
e) tinerea evidentei muncitorilor portuari care efectueaza munca specifica in porturi;
f) ducerea la indeplinire, prin delegare de competenta, a unor obligatii ce revin statului roman din acordurile si conventiile la care Romania este parte.
Portul Mineralier Galati este amplasat pe malul stang al Fluviului Dunarea, intre km 157+500 si km 155+150 si dispune de 16 dane de operare. Zona dispune de cale ferata si acces rutier. Portul Mineralier Galati dispune de sectoare maritime si sectoare fluviale specializate in primiri materii prime (minereu, cocs, carbuni, calcar) destinate combinatului siderurgic si pentru expeditii de produse metalurgice (laminate) ca produs finit.
Teritoriul portuar pe care urmeaza a se realiza lucrarile este domeniu public al statului aflat in administrarea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si in concesiunea CN APDM SA Galati in baza contractului de concesiune nr. LO/34447/12.09.2008.
Valoarea estimata a lucrarilor este de 233.338.381,24 lei (47.148.591,88 euro, la cursul BNR din data de 15.08.2021, 1 euro = 4,949 lei). Finantarea obiectivului de investitii se realizeaza din fonduri externe nerambursabile, de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si din surse proprii ale Companiei Nationale «Administratia Porturilor Dunarii Maritime» – S.A. Galati, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii. Se vor utiliza fondurile de coeziune alocate prin programele operationale.
Portul Galati este inclus pe reteaua TEN-T centrala.
Obiectivul de investitii este inclus in Programul Investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021 – 2030, aprobat prin HG nr. 1312/2021, respectiv Modernizare si dezvoltare Port Galati