Continua proiectele comune intre Romania si Republica Moldova pe partea de infrastructura dezvoltata cu fonduri europene. Secretarul de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, Irinel Scriosteanu, anunta ca Romania si Republica Moldova au depus doua noi aplicatii de finantare comune prin programul Mecanismul pentru Interconectarea Europei pentru realizarea de proiecte de infrastructura rutiera si feroviara cu fonduri europene, atat pe partea romana, cat si pe partea moldoveana.
Potrivit precizarilor facute de secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu, acestea proiecte de dezvoltarea infrastructurii rutiere vin „in cresterea conectivitatii infrastructurii de transport rutiere si feroviare atat pe partea romana, cat si pe partea moldoveana, dupa cum urmeaza:
Podul Albita (RO) – Leuseni (MD) + 8 km de drum de acces, ce presupune modernizarea si dotarea Punctului de Trecere a Frontierei, iar pe partea romana, vom construi un pod peste raul Prut cu lungimea de 161 metri cu 4 benzi de circulatie, cate 2 pe sens. Pe partea Republicii Moldova, vom moderniza 8 km de drum de acces, doua benzi pe fiecare sens de mers, catre punctul de trecere Leuseni – Chisinau
Valoarea totala a proiectului este de 87.555.101,34 euro, din care finantarea UE este 50%, respectiv 43.777.550,67 euro. Sprijinul CEF solicitat de beneficiarul roman este de 16.999.350,67 EUR.
Reabilitare cale ferata Roman – Iasi – Frontiera – Ungheni, ce presupune:
Etapa I – lucrari de electrificare si „Light modernization” a liniei Iasi – Granita, pe liniile directe si curente
Etapa II – lucrari de modernizare completa, pe liniile directe si deviate, care prevad reutilizarea in procente mari a elementelor modificate in prima etapa, la care se adauga lucrari de modernizare a cladirilor specifice caii ferate, introducerea ERTMS, sistem si modernizarea instalatiilor electrice de tractiune. Lucrarile se vor desfasura pe urmatoarele tronsoane:
– intre Socola si Frontiera (RO) – 17 km de cale ferata
– intre Frontiera (RO) – Ungheni (MD) – 1,68 km de cale ferata unica, inclusiv pe podul de pe raul Prut
Va fi reabilitat inclusiv celebrul Pod Eiffel, care a fost principalul punct simbolic al podului de flori din anii ’90
Valoarea totala a proiectului este de 67.626.830,00 EUR, din care finantarea UE este 50%, respectiv 33.813.415,00 EUR. Sprijinul CEF pentru beneficiarul roman este de 30.233.609,76 EUR”.
Totodata, Irinel Scriosteanu subliniaza ca in cadrul acestui proiect Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a depus in total 12 proiecte in valoare de 678 mil. EUR, din care contributia CEF de 466 mil. EUR, cu rate de cofinantare intre 50-85%, conform conditiilor de eligibilitate.
Printre aceste proiecte regasim, precizeaza secretarul de stat Scriosteanu, urmatoarele:
Reabilitarea liniei de cale ferata Ploiesti Triaj – Focsani
-cu o lungime de 143,23 km, format din tronsoanele Ploiesti Triaj – Focsani si Ploiesti Sud – Ploiesti Vest
-total costuri proiect 363.524.057,70 euro (fara TVA), din care valoarea finanţarii CEF (85%) este estimata la 308.995.449,04 euro
-Modernizarea Punctului de Trecere Frontiera comun Romania – Ucraina de la Halmeu
-modernizarea celor 6 benzi existente pentru vehicule de marfa, autoturisme si transport persoane (3 pe sens) si constructia de benzi pentru vehicule de marfa, autoturisme si transport persoane, dar si achizitionarea si instalarea unui sistem de transport inteligent: Managementul traficului transfrontalier (ITS)
-Valoarea totala a proiectului este de 42.986.869 EUR, din care finantarea UE este 50%, respectiv 21.493.435 EUR.
-Proiecte care vizeaza investitii propuse in Portul Constanta, dar si in domeniul aerian
„Obiectivul general al proiectelor transfrontaliere consta in asigurarea unei capacitati adecvate a infrastructurii, a interoperabilitatii si eficientiei serviciilor de trecere a frontierei dintre principalele vami RO-MD atat pe cale rutiera, cat si feroviara”, conchide Scriosteanu.