Rho Motion, companie fondata in 2018 care a devenit intre timp principala casa de cercetare a vehiculelor electrice (EV), a anuntat marti 28 ianuarie 2025 care sunt previziunile principale pentru piata de masini electrice in 2025. Anuntul a fost facut in cadrul unui webinar „Ce sa urmariti” , si a avut la baza calculele efectuate de analisti care prezic ca „piata globala va inregistra inca un an de crestere (+18%), cu peste 20 de milioane de vehicule electrice vandute”.
Astfel cum reiese din analiza Rho Motion, in ciuda agendei presedintelui american Donald Trump, de eliminare a creditelor fiscale pentru masini electrice, care va avea un impact in anii viitori, in acest an schimbarile vor fi prea mici.
Comparand vanzarile de vehicule electrice din 2024 cu ce se prefigureaza in 2025, previziuni instantanee arata astfel:
-
Global: peste 20 de milioane, +18%
-
China: 12,9 milioane, +17%
-
UE si EFTA si Marea Britanie: 3,5 milioane, +15%
-
SUA si Canada: 2,1 milioane, +16%
„Daca 2024 a fost anul alegerilor, 2025 este anul legislatiei. UE vede ca obiectivele privind emisiile se aplica, presedintia lui Trump promite schimbare pentru SUA, iar China continua schema populara de schimb. Cu toate acestea, anticipam un an de crestere constanta in toate regiunile, China continuand sa conduca sarcina.
„Controlul Chinei pe piata globala nu va merge nicaieri in acest an, cu mai multe fabrici noi care urmeaza sa se deschida in intreaga lume, extinzandu-si pozitia la nivel international. Sefii producatorilor de masini din UE se vor confrunta cu cateva nopti nedormite in 2025, deoarece obiectivele de emisii mult asteptate intra in vigoare in acest an si putini sunt pregatiti in mod adecvat cu amenzi de miliarde de euro in joc. Dupa investirea sa, agenda legislativa a presedintelui Donald Trump este in plina desfasurare si, desi eliminarea creditelor fiscale pentru vehicule electrice va avea un impact pe piata pe termen lung, putine schimbari vor fi observate in acest an, deoarece electrificarea vehiculelor este aici pentru a ramane.”, a precizat Iola Hughes, sefa de cercetare Rho Motion
UE si EFTA si Marea Britanie
In timp ce 2024 a fost un an dificil pentru piata europeana, care a incheiat anul in scadere cu -3% fata de 2023, expertii Rho Motion anticipeaza o revenire in 2025 datorita noilor standarde de emisii care au intrat in vigoare. Analistii prevad o crestere de 15% fata de 2024 sau o crestere de 13% fata de 2023, ultimul an in care sa observat o crestere pe piata. Pe langa obiectivele privind emisiile, multi producatori de masini sunt pregatiti sa lanseze noi modele de vehicule electrice mai mici si mai ieftine, pentru a creste gradul de asimilare a pietei sub 25.000 de euro. Cu toate acestea, se preconizeaza ca producatorii de automobile vor rata tintele UE de anul acesta intr-un fel sau altul si ar putea fi expusi amenzilor de pana la 10 miliarde EUR intre ei.
China
Producatorii chinezi isi vor intari controlul pe piata globala de vehicule electrice pe masura ce deschid noi unitati de productie in strainatate si isi vor continua expansiunea pe pietele de peste mari. Brazilia va vedea instalatiile de productie de vehicule electrice atat de la BYD, cat si de la Great Wall Motors. De asemenea, BYD urmeaza sa inceapa productia in Ungaria in 2025. Intre timp, pe plan intern, continuarea schemei de schimb va asigura o crestere constanta ridicata. Urmatoarea etapa pentru piata matura de vehicule electrice din China este o consolidare mai mare a producatorilor si, dupa acest an, ne putem astepta ca tara sa se rastoarne peste saturatia de 50% a pietei vehiculelor electrice fata de ICE (motoare cu combustie interna).
SUA si Canada
America de Nord, care a cunoscut o crestere a pietei vehiculelor electrice la sfarsitul anului 2024, se pregateste pentru un fundal legislativ extrem de diferit sub presedintia lui Trump. Cu toate acestea, planurile producatorilor sunt deja in derulare pentru anul si, prin urmare, impactul noii legislatii va fi minim in acest an. Pe termen lung, analistii anticipeaza o incetinire a cresterii, dar in cele din urma, electrificarea pietei auto va continua.
Rho Motion a fost fondata in 2018 de catre directorul general Adam Panayi si a devenit in scurt timp principala casa globala de cercetare pentru informatii actionabile pe pietele vehiculelor electrice si bateriilor, tehnologii asociate, inclusiv motoare si sisteme, incarcare si infrastructura, stocare stationara a energiei, baterie. reciclarea si pietele mai largi de energie si surse regenerabile.
Precizam ca in iunie 2024, Rho Motion a fuzionat cu Benchmark Mineral Intelligence, afacerea cu cea mai rapida crestere la scara din lume pentru litiu, minerale critice si tranzitia energetica.
Cu aproape 250 de angajati, Benchmark si Rho Motion formeaza cea mai mare platforma din lume pentru preturi, date si informatii despre piata, dedicata intregii game de lanturi critice de aprovizionare cu minerale si tranzitie energetica.