Asociatia Internationala de Transport Aerian (IATA) avertizeaza ca aeroporturilor se confrunta ca o lipsa de sloturi, care impiedica operatorii aerieni sa raspunda cererii consumatorilor. Infrastructura aeroporturara deficitara face astfel posibila aparitia unui decalaj dintre oferta de infrastructura aeroportura si cererea consumatorilor de zboruri, facand dificila coordonarea sloturilor existente. Situatia este dificila, dat fiind ca, in prezent, numarul de aeroporturi care nu reusesc sa raspunda pe deplin cererii de conectivitate aeriana si care necesita coordonarea sloturilor utilizand liniile directoare IATA Worldwide Airport Slot a crescut la aproape 400 in intreaga lume.
Mai mult, daca tendintele actuale vor predomina, acest numar ar putea creste cu 25% in urmatorul deceniu.
„Singurul remediu pentru capacitatea insuficienta este constructia. Dar atata timp cat eforturile pe scara larga, cum ar fi construirea de noi piste sau terminale, raman politic neaccesibile in multe parti ale lumii, trebuie sa stoarcem fiecare ultima unitate de capacitate din infrastructura pe care o avem. Unele aeroporturi stabilesc criterii de referinta puternice pentru maximizarea capacitatii, dar prea multe nu reusesc sa urmeze indrumarile din Ghidurile privind sloturile pentru aeroporturi la nivel mondial”, a declarat Nick Careen, SVP IATA pentru operatiuni, siguranta si securitate.
Pentru a gasi cat mai rapid o solutionare a acestei crize, IATA a intocmit o Carte Alba care include propuneri privind modul in care reglementarile sloturilor trebuie sa stimuleze aeroporturile sa genereze o mai mare capacitate a infrastructurii: „Recunoscand ca procesul trebuie sa evolueze continuu si este deschis catre inovatie, IATA si reprezentantii companiilor aeriene din Worldwide Airport Slot Board (WASB) au elaborat o Carte alba pentru a informa factorii de decizie politica cu privire la opiniile industriei aeriene cu privire la dezvoltarea viitoare a politicii de sloturi si oportunitatile pentru importante imbunatatiri pentru a genera beneficii economice si pentru consumatori”.
„In conformitate cu reglementarile sloturilor, companiile aeriene sunt obligate sa utilizeze sloturile care le sunt acordate in mod eficient sau se confrunta cu penalitati pentru anularea zborurilor sau neoperarea conform programului. Dar aeroporturile nu se confrunta cu penalitati daca nu livreaza capacitatea promisa. Ei au putina presiune pentru a indeplini criteriile globale de eficienta. In plus, deseori exista o transparenta insuficienta pentru declaratiile de capacitate pe care le fac. Acest lucru necesita o reechilibrare majora, astfel incat aeroporturile si companiile aeriene sa fie in mod egal obligate sa maximizeze valoarea potentiala sociala si economica a capacitatii aeroportuare”, a spus Careen.
Sutele de aeroporturi aglomerate care sunt in dificultatea de a planifica acest proces, in conditiile in care sloturile reprezinta pentru aeroporturi piata de baza pentru companiile aeriene care operereaza pe aeroporturi trebuie sa gaseasca o solutie rapida pentru a evita escaladarea acestei situatii: „Fara un sistem stabil de alocare a sloturilor, reteaua de aviatie s-ar prabusi, iar investitiile care stau la baza industriei s-ar seca, deoarece nu ar mai exista certitudinea unde pot opera companiile aeriene si pentru cat timp”, arata IATA.
In acest sens, IATA afirma ca „procesul de slot este remediul pentru aceasta constrangere din partea ofertei si functioneaza incredibil de bine pentru a gestiona dezechilibrul in mod corect, transparent si fara costuri suplimentare pentru industrie si pasageri”.
Totusi, companiile aeriene sunt ingrijorate de faptul ca cele mai importante caracteristici ale procesului de sloturi sunt neglijate si intelese gresit in eforturile de reformare a politicii sloturilor.
Astfel, IATA solicita modificari ale regulamentelor sloturilor care vor tine la raspundere aeroporturile daca nu fac suficient pentru a crea mai multa capacitate, inclusiv:
-
Solicitarea aeroporturilor sa-si revizuiasca declaratiile de capacitate in mod regulat si implementarea unui proces semnificativ de consultare a capacitatii, pentru a asigura o mai mare transparenta si a dezvalui unde potentialele cresteri de capacitate sunt neglijate.
-
Obligatii de imbunatatire si crestere a capacitatii acolo unde este posibil, comparativ cu cele mai bune practici globale.
-
Consecintele daca capacitatea declarata nu este livrata conform promisiunii.
„Reglementarile actuale privind sloturile aeroportuare au contribuit la crearea unei retele globale de transport aerian care ofera o conectivitate din ce in ce mai mare, alegerea consumatorilor si tarife mai ieftine. Pentru ca sistemul de sloturi sa continue sa creasca aceste beneficii, avem nevoie de obligatii de performanta pe aeroporturi. Este necesara o reglementare mai puternica pentru a reduce decalajul enorm dintre aeroporturile cele mai bune si cele mediocre in ceea ce priveste capacitatea de livrare. Acest lucru va oferi un serviciu mai bun pasagerilor cu o mai mare accesibilitate la transportul aerian si va aduce mai multe beneficii lumii”, a spus Careen.