Scaderea pretului petrolului impacteaza pozitiv industria aeriana, care se asteapta in 2025 la o crestere a traficului aerian. Intr-o analiza data publicitatii marti, 10 decembrie 2024, IATA, asociatia internationala a transportatorilor aerieni, care promoveaza cele inalte standarde de siguranta, securitate, sustenabilitate si eficienta in aviatie, prefigureaza ca in 2025, veniturile companiilor aeriene vor depasi pragul de 1 trilion USD.
Aceasta crestere, care se traduce intr-o profitabilitate mai mare pentru companiile aeriane, este data si de pretul mai mic la combustibil, dat fiind ca aceasta componenta reprezinta 30% din costurile totale.
Profitul net estimat de IATA este de 36,6 miliarde USD — un nivel record pentru industrie — la o marja de profit net „inca slaba de 3,6%”.
Totodata, extrem de important este ca in 2024, traficul aerian a beneficiat de un spriijn semnificativ din partea pietei de marfuri dat fiind cresterea mare de comenzi online la nivel transfrontalier. Cu alte cuvinte, gratie comenzilor online pe platforme precum Amazon, Ali Express, Temu, traficul aerian a crescut si va continua sa creasca, in acest sens IATA precizand ca trendul se va mentine si in 2025, dat fiind ca transportul maritim se confrunta cu noi provocari.
Iata analiza IATA din 10 decembrie 2024:
Pretul titeiului Brent a scazut cu aproximativ 20% in ultimele 12 luni. Cu PIB-ul global stabil la 3,2%, pretul scazut al petrolului nu poate fi explicat printr-o slabire a ciclului economic global. In schimb, este rezultatul ofertei excesive, deoarece SUA isi afirma pozitia de principal producator de petrol din lume. Este, de asemenea, rezultatul schimbarii cererii pentru diferite produse energetice, in special in China.
Preturile scazute ale petrolului vor avea mai multe implicatii pentru economia globala si industria aeriana, cea mai evidenta fiind inflatia generala mai mica. Acest lucru ar trebui sa permita relaxarea in continuare a politicii monetare si, la randul sau, ar putea slabi dolarul american fata de majoritatea monedelor. Toate aceste lucruri sustin puterea de cheltuieli a gospodariilor si cresterea globala.
Preturile scazute ale petrolului vor imbunatati conturile curente ale tarilor importatoare de petrol si vor consolida pozitiile financiare ale acestora. Aceasta reprezinta o oportunitate unica de a reforma subventiile pentru combustibilii fosili si de a le redirectiona catre productia de energie regenerabila. Subventiile globale pentru combustibili fosili in valoare de un an, 7 trilioane USD in 2022, ar acoperi intreaga investitie de capital necesara pentru tranzitia energetica a companiilor aeriene in cei 27 de ani pana in 2050.
Companiile aeriene vor beneficia de preturi mai scazute la titei, atata timp cat preturile combustibilului pentru avioane vor scadea in paralel. Combustibilul este cea mai mare componenta de cost a companiilor aeriene, reprezentand 30% din costurile totale. Traficul de pasageri a ramas puternic in 2024. Pentru 2025 ne asteptam ca traficul sa continue sa creasca, desi intr-un ritm oarecum mai lent, deoarece toate regiunile depasesc nivelurile pre-pandemie.
Piata de marfa a oferit un sprijin semnificativ traficului aerian in 2024. Cererea a crescut datorita comertului electronic transfrontalier efervescent si limitarilor de capacitate in transportul oceanic. Perspectivele pentru 2025 raman puternice, avand in vedere provocarile continue in transportul maritim. Randamentele globale ale marfurilor aeriene au incetat sa scada in 2023 si sunt acum cu aproximativ 30% peste nivelurile pre-pandemie. Ne asteptam ca randamentele de marfa sa ramana stabile in 2025.
Se asteapta ca industria transportului aerian sa raporteze un profit relativ puternic in 2024, in ciuda costurilor in crestere si a limitelor privind consolidarea capacitatilor. Companiile aeriene s-au confruntat cu cresteri salariale si costuri de operare mai mari, unele din cauza rutelor mai lungi impuse de restrictiile spatiului aerian. Un impact major provine din intarzierile de livrare si din alte probleme din lantul de aprovizionare. Companiile aeriene sunt nevoite sa continue sa zboare cu modele mai vechi de avioane, ceea ce afecteaza negativ eficienta consumului de combustibil si creste costurile de intretinere. Rezultatul este estimat sa genereze un profit net de 31,5 miliarde USD in 2024, cu o marja de profit net de 3,3%.
In 2025, ne asteptam ca veniturile companiilor aeriene sa depaseasca pragul evocator de 1 trilion USD. Cresterea de varf si preturile mai mici ale combustibilului ar trebui sa se traduca intr-o profitabilitate mai mare. Estimam un profit net de 36,6 miliarde USD — un nivel record pentru industrie — la o marja de profit net inca slaba de 3,6%. Factorii de sarcina vor ramane probabil ridicati, deoarece problemele lantului de aprovizionare vor continua sa afecteze 2025 si ulterior.