METROUL DE LA CLUJ SE FACE – Asigurari certe ca proiectul metroului de la Cluj se va realiza. Au sosit in tara cele doua TBM-uri. In aprilie 2025 incepe forarea tunelurilor

Atat de mult disputatul metrou de la Cluj-Napoca are sanse sa se realizeze. Asta daca tinem cont ca pana in acest moment s-au cheltuit deja 288 milioane euro, bani dati constructorilor si pe exproprieri, dar si daca tinem cont de faptul ca in aceste zile se afla in rada Portului Constanta cele doua TBM-uri (masini pentru forat tuneluri – EPB – Earth Pressure Balance type TMBs -Tunnel Boring Machines) realizate de chinezi pentru forarea tunelurilor pe care ar urma sa fie realizate traseele metroului clujean. Acestea au fost transportate de nava chineza Tian Qi, care a parasit portul Taicang din China in 5 noiembrie, si a ajuns in Romania in urma cu doua zile, 7 decembrie 2024 (foto).

Dupa indeplinirea formalitatilor, cele doua TBM-uri realizate de China Railway Construction Heavy Industry (CRCHI) si China Railway 14th Bureau Group vor fi livrate in Cluj-Napoca cu un transport agabaritic si, cel mai probabil, la inceputul anului 2025 ar urma sa ajunga la destinatie.

De la acel moment, urmeaza montarea acestora, care ar urma sa dureaze circa trei luni (aprilie 2025), si startul forarii tunelurilor.

Cele doua TBM-uri au fost achizitionate pentru forarea primului tunel, de 5,6 kilometri, dintre statia Sfanta Maria si statia Europa Unita, in sol argilos, nisip, pietris, depozite de sare.

Dan Tarcea: „Acest proiect are finantare, noi am incasat de la Guvernul Romaniei 288 de milioane de euro, bani care au fost deja platiti catre constructor si pentru exproprieri”

Viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea, declara in luna noiembrie 2024 ca proiectul metroului de la Cluj este in grafic, iar venirea „cartitelor” (TBM-urilor) in tara demonstreaza acest lucru.

Este o realitate. Le spun celor care sunt sceptici sa verifice tracker-ul de la nava, sa vada ca cartitele sunt pe drum si vin inspre Romania. Ele vor ajunge in luna decembrie in portul Constanta, dupa care vor fi incarcat pe TIR-uri, pe un transport agabaritic si vor ajunge in Cluj.

Din momentul in care vor ajunge in Cluj, estimarea este ca doua luni si jumatate, trei luni sunt necesare pentru montare, dupa care vor intra la sapatura efectiva. In acest moment, se lucreaza la pregatirea terenului, pentru ca aceste cartite sa poata intra la sapatura. Nu vor intra de la prima statie, ci de la a doua statie, pentru ca de la prima la a doua statie, metroul va merge la suprafata, deci lucrurile merg in directia buna.

Am tot discutat de finantare, acest proiect are finantare, noi am incasat de la Guvernul Romaniei 288 de milioane de euro, bani care au fost deja platiti catre constructor si pentru exproprieri. Nu sunt probleme cu proiectul metroului”, a declarat Dan Tarcea la Ziua Live.

Primaria Cluj-Napoca, in calitate de beneficiar, a semnat in data de 29.12.2022 Contractul de finantare nr. 18, pentru proiectul Magistrala 1 de Metrou Cluj, finantat prin Planul National de redresare si Rezilienta – Componenta 4 – Transport Sustenabil.

Contractul a fost semnat cu Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, in calitate de coordonator de reforme si investitii aferente Componentei 4 – Transport sustenabil din cadrul Pilonului 1 – Tranzitia spre o economie verde din Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR); R1. Transport sustenabil, decarbonizare si siguranta rutiera ; I4- Dezvoltarea retelei de transport cu metroul in Municipiile Bucuresti si Cluj-Napoca.

Valoarea totala a contractului de finantare este de 13.691.849.351,33 lei, din care:

valoarea fondurilor europene aferente PNRR este de 1.480.588.900 lei,

cofinantarea nationala reprezinta 10.045.622.090,33 lei, TVA aferent contributiei publice nationale si sprijinului din partea Uniunii este in valoare de 2.116.786.000,00 lei,

contributia de la bugetul local este in valoare de 41.052.941,00 lei si TVA aferent in valoare de 7.799.420,00 lei.

In data de 25.05.2023 a fost semnat contractul de „Proiectare si Executie lucrari de Infrastructura (structura de rezistenta, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalatii), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrica aferente obiectivului de investitie Magistrala I de metrou Cluj”.

Executantul lucrarii este Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S., Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia, Alstom Transport S.A. si Arcada Company S.A.

Valoarea contractului „Proiectare si Executie lucrari de Infrastructura (structura de rezistenta, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalatii), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrica aferente obiectivului de investitie Magistrala I de metrou Cluj”: 10.780.785.188,96 lei cu TVA, echivalent cu 2.191.706.517,51 euro cu TVA, din care 301 milioane de euro sunt asigurati prin PNRR.

Durata de realizare a investitiei este de 96 luni.

Ordinul de incepere: 01.09.2023.

In data de 29.04.2024 a fost emisa Decizia de expropriere prin care se expropriaza imobilele proprietate privata care constituie coridorul de expropriere.

In data de 21.05.2024 a fost obtinuta Autorizatia de Construire nr. 193, in conformitate cu prevederile legale.

Proiectul consta in proiectarea, constructia, echiparea si punerea in functiune a unei linii de metrou usor in zona metropolitana Cluj-Napoca, in lungime de 21,03 km si avand 19 statii si un depou, dotate cu facilitati pentru buna integrare a sa cu celelalte sisteme de mobilitate.

Capacitati:

Lungimea: 21,03 km

Numarul de statii: 19

Numarul de depouri: 1

Evacuari urgenta interstatie: 23

Centrale de ventilatie interstatie: 8

Statii de pompare interstatie: 6

Lungime depou: 418 m

Acesta este cel mai mare proiect de infrastructura din istoria Clujului. In anul 2031, anul de punere in functiune al metroului, vom avea 164.000 de calatori pe zi, ceea ce inseamna mai putin cu 29.000 de masini in oras, inca din primul moment de functionare a metroului. In termeni de „transformare verde”, intr-un an, metroul va elimina gaze cu efect de sera in echivalent a jumatate de milion de copaci plantati.

Traseul liniei de metrou usor incepe din zona noua rezidentiala din Floresti.

Primele trei statii deservesc zone de locuinte de densitate medie din Floresti, iar apoi statiile 4 si 5 deservesc zone multifunctionale intr-o dinamica dezvoltare, desfasurate in jurul ancorelor viitorul spital regional de urgenta si a unui centru comercial.

Statiile 6, 7 si 8 deservesc cartierul Manastur (cea mai densa zona de locuinte din oras), iar apoi linia urmeaza magistrala rutiera vest-est, traversand centrul orasului, pana la Piata Marasti.

De aici, o ramura a liniei continua inspre zona industriala Muncii, asigurand si legatura cu calea ferata si viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o alta ramura deserveste cartierele Gheorgheni si Sopor, unde este amplasat si Depoul suprateran. Intreaga linie este in subteran, cu exceptia racordului de tranzitie de langa depou.

Punctele principale de interes ce trebuie deservite de catre viitorul traseu de metrou, pe axa vest-centru-est, sunt: Centrul zonei de sud a Comunei Floresti – Spitalul regional de urgenta – Centru Comercial – Cartierul Manastur – Centrul Municipiului Cluj-Napoca – Aurel Vlaicu/Pod IRA – Centru Comercial – Depou.

Articolul precedentUN NOU PAS PENTRU CENTURA OCOLITOARE MEDIAS – Faza de exproprieri! Iata zonele vizate
Articolul următorSE MODIFICA TAXA DE POD PESTE DUNARE – De la 1 ianuarie 2025 taxa de pod pe sensul Giurgiu-Ruse va avea o alta valoare. Iata care sunt noile taxe, pentru fiecare categorie de vehicul si pentru fiecare perioada

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.