Probleme in implementarea Programului National de Redresare si Rezilienta (PNRR). Comisia Europeana a anuntat suspendarea a circa 1 miliard euro din a treia cerere de plata din PNRR, motivat de faptul ca nu au fost indeplinite mai multe jaloane din cele obligatorii. Cea de-a treia cerere de plata este de 2,7 miliarde de euro, iar Romania ar urma sa piarda astfel peste o treime din ea.
Acestea se refera la semnarea de contracte pentru 50% din lucrari legate de modernizarea infrastructurii feroviare, numirea sefilor la companiile de stat CNAIR, CNIR, CFR, Metrorex si CFR Calatori si semnarea contractelor pentru 50% din lucrarile la metroul din Cluj-Napoca.
Probleme cu numirile in functii la institutiile din subordinea Ministerului Transporturilor
In ce priveste numirile la companiile de stat din Transporturilor, CNAIR, CFR, CNIR si Metrorex, Comisia Europeana a retinut ca acestea au fost facute intr-un mod netransparent, fara a se tine cont de criteriile de competenta si performanta ale celor numiti in functie, Comisia Europeana identificand posibile conflicte de interese in procedurile de selectie, dar si consilii de administratie incomplete (la CFR si CNAIR, unde unii membri au demisionat sau au avut mandate scurte nereinoite, consiliile functionand pe deficit).
Urmare acestei scrisori, Mihai Barbu (Metrorex), Mariana Ionita (CNIR) si Adrian Foghis (CNIR) si-au prezentat demisiile din functiile detinute.
Comisia considera ca „selectarea conducerii Ministerului Transporturilor de catre comitete de selectie care includ membri cu o legatura ierarhica clara cu candidatii selectati, permitand membrilor consiliului de numire si remunerare al unei societati sa participe in calitate de candidati la procedura de selectie si sa fie numiti membri ai consiliului de administratie al aceleiasi societati, neocuparea posturilor vacante in consiliul de administratie si neaprobarea indicatorilor de performanta cheie pentru consiliile de administratie nou numite, precum si numirea unor personalitati politice la nivel inalt in consiliile de administratie ale intreprinderilor de stat sunt contrare cerintelor jalonului 79”, arata scrisoarea Comisiei Europene publicata de euronews.ro.
Problemele la semnarea contractelor pentru lucrarile de modernizare a infrastructurii feroviare
Potrivit Comisiei Europene, Romania avea obligatia de a lansa licitatii pentru 50% din lucrarile de modernizare a infrastructurii feroviare. Pentru ca acest obiectiv sa fie indeplinit trebuiau atribuite contractele firmelor castigatoare echivalente cu 50% din lucrarile de constructie si supraveghere a cailor ferate pentru urmatoarele proiecte: Modernizare, electrificare cai ferate, ERTMS pe tronsonul Arad – Timisoara – Caransebes; – Modernizare, electrificare cai ferate, ERTMS pe tronsonul Cluj- Napoca – Episcopia Bihor.
Dat fiind insa ca acest jalon a fost indeplinit 5/7, Comisia Europeana a suspendat o plata de 25 milioane euro pentru aceste doua contracte.
Probleme cu publicarea licitatiilor in SEAP
Probleme au fost constatate si in legatura cu publicarea anunturilor de licitatie, despre care Comisia Europeana a retinut ca nu au fost publicate corect in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene: „Romania a utilizat o procedura diferita de cea impusa de etapa, prin publicarea in SEAP a modificarilor privind cerintele minime cerinte minime pe care ofertantul castigator trebuia sa le demonstreze si care nu fusesera publicate in mod corespunzator in JOUE, si prin neprelungirea termenului de depunere a ofertelor dupa modificarea caietului de sarcini. Prin urmare, Romania nu a indeplinit indeplinit cerinta de la punctul 72 conform careia „procedura de licitatie s-a derulat in conformitate cu L98/2016 si cu modificarile ulterioare, care au transpus Directiva europeana 2014/24/UE relevanta”. Ca atare, jalonul 72 nu poate fi considerat indeplinit in mod satisfacator”.
Problemele la metroul din Cluj
In ce priveste proiectul metroului din Cluj, care prevedea semnarea contractelor pentru 50% din lucrarile care urmeaza sa fie efectuate in cadrul acestui proiect, Comisia Europeana a apreciat ca Statul roman nu a efectuat corect licitatia, referindu-se tot la modul de publicarea a licitatiilor in SEAP si in Jurnalul Oficial al UE.
Conform Comisiei, precizeaza economedia.ro, licitatia a fost lansata pe 16 martie 2022 in SEAP si pe 18 martie in JOUE, la o valoare estimata de 6,665 miliarde lei, cu termen-limita pentru depunerea ofertelor in data de 9 mai. Acest termen a fost insa extins ulterior de 5 ori iar contractul cu castigatorul licitatiei a fost semnat pe 22 mai 2023. Ulterior au fost facute noua rectificari la contract, care au fost publicate in SEAP, dar doar 5 – cele care au extins termenele pentru depunerea ofertelor – au fost publicate si in JOUE. Una dintre aceste rectificari nepublicate viza majorarea semnificativa a valorii contractului, de la 6,6 miliarde lei la peste 9 miliarde de lei.
Or, autoritatile romane ar fi trebuie sa extinda termenele limita atunci cand erau realizate modificari majore la licitatie si documentatie, in concordanta cu importanta schimbarilor.
„In acest context, Comisia considera ca, prin neasigurarea publicarii in JOUE a modificarilor privind valoarea estimata a contractului si cerintele minime pentru ofertanti si prin neprelungirea termenului de depunere a ofertelor dupa efectuarea acestor modificari substantiale ale conditiilor de licitatie, Romania nu a respectat cerinta de la etapa 86 conform careia „procedura de licitatie se desfasoara in conformitate cu Legea 98/2016 si cu modificarile ulterioare ale acesteia, care transpune Directiva 2014/24/UE”, precizeaza CE.
Ca atare, fintarea de 300 milioane euro atribuita proiectului metroului din Cluj-Napoca a fost suspendata, existand chiar posibilitatea ca acesta sa nu mai beneficieze de finantare prin PNRR in viitor.