A fost semnat contractul pentru constructia ansamblului de poduri peste Prut, la Ungheni. Ansamblul de poduri care va face legatura intre Romania (judetul Iasi) si Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din doua poduri paralele cu tablier mixt otel-beton si grinda continua (un pod pentru fiecare sens de circulatie).
Pe teritoriul Romaniei, ansamblul de poduri va fi construit in continuarea A8 (autostrada Targu Mures-Iasi-Ungheni).
Autoritatile au in vedere si continuarea discutiilor pentru construirea unui singur punct vamal pe teritoriul Romaniei, in care sa isi desfasoare activitatea autoritatile ambelor tari.
Antreprenorul (NESS PROIECT EUROPE SRL) are la dispozitie 151,68 milioane de lei (fara TVA) si lei fara TVA si 24 de luni (6 luni proiectare si 18 luni executie) pentru constructia acestui obiectiv.
Cel mai lung dintre cele doua poduri va avea aproximativ 260 m.
Contractul este finantat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF).
”Moment istoric pentru romani. Am semnat contractul pentru construirea primului pod nou peste Prut dupa peste 60 ani. Sunt prezent la granita dintre Romania si Republica Moldova, la Ungheni, unde astazi am semnat contract pentru construirea primului pod nou peste Prut la Ungheni, fiind astfel un moment istoric, intrucat ultimul pod rutier comun a fost construit in urma cu peste 60 ani. Le-am spus celor prezenti ca este un moment istoric pentru ca stramosii nostri vad acum fantomele celor 27 de poduri peste Prut, care au existat intre fratii de pe ambele maluri, pana in 1940. Este de datoria noastra sa le reconstruim, iar tinta noastra comuna este ca pana in 2030, fiecare din cele 11 raioane care au granita la Prut, sa aiba cel putin un pod rutier”, spune Irinel Scriosteanu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.
Acesta a reiterat ce spunea zilele trecute, ”tot pana in 2030 o sa circulam la nivel de autostrada de la Bucuresti la Chisinau, inclusiv pe acest pod, care va fi finalizat in 2026”.
Podul peste Prut de la Ungheni face parte din proiectul Autostrazii A8 si va avea si punct de trecere a frontierei, care va interconecta infrastructurile rutiere intre ambele state: Autostrada Targu Mures – Iasi – Ungheni – frontiera de stat (pe teritoriul Romaniei) si Drumul national R1 Chisinau – Ungheni – frontiera cu Romania (pe teritoriul Republicii Moldova).
La semnarea contractului, au fost prezenti Igor Grosu, presedintele Parlamentului Republicii Moldova, Nicolai Mindra, secretar de stat in Ministerul Infrastructurii si Dezvoltarii Regionale al Republicii Moldova, precum si reprezentanti ai autoritatilor publice locale de pe ambele maluri ale Prutului.
Contractul prevede executia a:
- 261,20 m lungime pod nou peste Prut (cate un pod pentru fiecare sens de circulatie)
- 2 benzi pe sens + trotuare
- 13 m latime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II)
- 8 m latime parte carosabila
- 1 km lungime traseu
- 4 x 3,75 m parte carosabila drum de legatura
- punct de control trecere frontiera, care va fi dotat cu parcari pentru autovehicule mari, autoturisme si spatii inchise destinate verificarii amanuntite a autoturismelor si tirurilor
”Pentru buna desfasurare a acestui proiect, este necesara o ordonare foarte buna a tuturor institutiilor implicate si a autoritatilor locale de pe ambele maluri ale Prutului, in asa fel incat accesul in perioada de proiectare, dar si organizarea de santier pe ambele parti sa se faca intr-un cadru optim. De asemenea, este necesar si ca Republica Moldova sa demareze lucrarile de conectare a podului la infrastructura existenta, pentru a se putea folosi aceasta infrastructura imediat ce finalizam lucrarile aferente podului, precum si continuarea discutiilor cu toate autoritatile implicate in desfasurarea activitatii intr-un punct de trecere a frontierei”, spune Scriosteanu.
Durata contractului va fi de 24 luni, din care 6 luni pentru proiectare si 18 luni pentru executie, iar sursa de finantare este asigurata din fonduri europene nerambursabile, in valoare de peste 151,68 milioane lei, fara TVA, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei CEF.