Primele doua TBM-uri lansate de Aktor pentru a fora cele doua tuneluri feroviare gemene care leaga Racos de Apata sunt deja intrate adanc in munte, iar GALERIA FOTO sta marturie pentru progresele inregistrate.
Aceste doua tuneluri prin munte, care vor avea fiecare lungimea de cate 6,9 km, fac parte din viitoarea linie de cale ferata Brasov-Simeria, din Coridorul Rin-Dunare, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunea 2: Apata-Cata. Proiectul este cofinantat de Uniunea Europeana, iar contractul a fost semnat de Compania Nationala de Cai Ferate (CFR SA) cu consortiul format din AKTOR SA – Alstom Transport SA – Arcada Company.
TBM Eleni a inceput forarea la 5 martie 2024 si se afla acum la peste 530 de metri adancime in munte. TBM Varvara a inceput forarea la 29 mai 2024 si a ajuns la 350 de metri adancime.
Sute de inele prefabricate din beton sunt instalate non-stop pentru a forma tunelurile impresionante care au un diametru interior de 8,4 metri si un diametru exterior de 9,4 metri. O linie de cale ferata va trece prin fiecare dintre aceste tuneluri, scurtand actualul traseu in zig-zag al trenului de la Brasov la Sighisoara, care urmeaza albia Oltului.
Eleni si Varvara sapa perechea sudica de tuneluri, in timp ce o a doua pereche de tuneluri, numita Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forata intre Racos si Homorod. TBM-urile 3 si 4, Alexandra si Konstantina, sunt asamblate acolo si in curs de testare si vor incepe sa foreze in curand.
AKTOR Construction este membra a grupului Intrakat, un lider industrial in sectoarele constructiilor, infrastructurii, concesiunilor/parteneriatelor public-privat (PPP), surselor regenerabile de energie (SER), stocarii energiei, dezvoltarii imobiliare, proiectelor de mediu si tehnologiilor digitale din Grecia, cu o prezenta semnificativa in Europa de Sud-Est, listata la Bursa de Valori din Atena din 2001.
Ce este un TBM, ce este EPB (Earth Pressure Balance) si cum functioneaza?
TBM-urile (Tunnel Boring Machines) sunt masini de forat mecanizate cu cilindri goi din otel, numiti scuturi. TBM-urile mari sunt cele cu diametrul mare de 8 -16 m lungime, impinse inainte in subteran de cricuri hidraulice (berbeci de impingere), in timp ce un disc rotativ, numit cap taietor, echipat cu discuri/lame de taiere in partea din fata a scutului excaveaza solul moale sau/si roca dura. In fata capului taietor se adauga spuma pentru protectie impotriva uzurii si pentru a crea un material omogen pastos.
Materialele excavate sunt colectate temporar in spatele capului de taiere intr-o camera cilindrica, unde sunt amestecate cu apa si aditivi chimici, creand un echilibru al presiunii pamantului (EPB) pentru a sustine, daca este necesar, fata de sub excavare, prevenind prabusirea acesteia. Acest proces este o tehnologie inovatoare de tunelare mecanizata, deoarece ofera siguranta maxima simultan cu forarea.
Materialul excavat poate fi indepartat din camera utilizand un transportor pe baza principiului ”surubul lui Arhimede” si apoi in afara tunelului cu ajutorul sistemului de benzi transportoare.
In partea din spate a scutului si sub protectia acestuia, segmentele curbe din beton prefabricat sunt asamblate in inele circulare si plasate in pozitia dorita folosind un dispozitiv special. Inelul de prefabricate devine captuseala finala a tunelului forat, odata ce o anumita deschidere a tunelului a fost excavata (1,5 metri). Pe masura ce Scutul avanseaza, inelul circular ramane pe pozitie, sustinand terenul excavat dupa ce a fost umplut cu ciment.
Exista un tren de vagoane de sustinere remorcate de scut, prin tunelul captusit, numite ganturi, care transporta toate echipamentele mecanice, electrice si utilitatile necesare functionarii TBM. Lungimea totala a TBM-ului, inclusiv a ganturilor, poate ajunge in unele cazuri la 130 – 150 m.
Acest principiu al asa-numitului tunel mecanizat ofera astazi o siguranta mai mare si o constructie mai rapida a tunelurilor complete decat metoda traditionala de tunelare NATM. Tehnologia TBM-EPB este legata de o tehnologie extrem de sofisticata, care variaza de la controlul a peste 150 de functii de operare simultan de la sisteme in timp real de la distanta pana la un sistem de navigatie de inalta tehnologie al scutului de avansare, care il controleaza cu tolerante de 5 – 10 cm fata de axa teoretica a tunelului pe toata lungimea tunelului.
GALERIE FOTO: