Dupa o scadere semnificativa cauzata de pandemia COVID-19, cheltuielile globale cu combustibilul companiilor aeriene au crescut continuu si sunt pe punctul de a stabili un nou record in acest an. Potrivit datelor prezentate de Stocklytics.com, se estimeaza ca industria aeriana globala va cheltui 291 de miliarde de dolari pe combustibil in 2024, cu 100 de miliarde de dolari mai mult decat acum cinci ani.
Unul dintre cei mai mari consumatori de combustibil din lume cheltuieste, de exemplu, sute de miliarde de dolari pe combustibil in fiecare an, iar astazi companiile aeriene cheltuiesc mult mai mult pe aceeasi cantitate de combustibil ca acum cinci ani. Potrivit celui mai recent Air Transport Global Outlook publicat de Asociatia Internationala a Transporturilor Aeriene (IATA), diferenta de pret este uriasa.
In 2019, companiile aeriene din intreaga lume au folosit 96 de miliarde de galoane de combustibil, ceea ce le-a costat aproximativ 190 de miliarde de dolari. Dupa pandemie, aceste cifre ”s-au prabusit” cu aproape 50%, cheltuielile cu combustibilul companiilor aeriene scazand la doar 80 de miliarde de dolari in 2020. Dupa un 2021 dificil, intreaga piata a revenit in 2022.
Odata cu revenirea la normal a calatoriilor aeriene, consumul de combustibil al industriei a crescut la 77 de miliarde de galoane in acel an, in timp ce cheltuielile totale cu combustibili au ajuns la 215 miliarde de dolari, insemnand cu 13% mai mult decat inainte de pandemie.
Tendinta de crestere a continuat in ultimii doi ani, dar sondajul IATA a relevat o tendinta ingrijoratoare; desi consumul global de combustibil al companiilor aeriene aproape a revenit la nivelurile din 2019, preturile combustibilului nu au revenit. Drept urmare, companiile aeriene platesc mult mai multi bani acum pentru aceeasi cantitate de combustibil.
Statisticile arata ca un volum similar de combustibil in 2024 va costa 100 de miliarde de dolari, cu 53% mai mult decat in 2019. Datorita acestei cresteri masive, costurile cu combustibilul vor reprezenta aproximativ 32% din cheltuielile totale ale companiilor aeriene in acest an, cu 7% mai mult decat acum cinci ani.
Aceasta crestere masiva este atribuita in principal razboiului Rusiei cu Ucraina si conflictului dintre Israel si Palestina, care au dus la cresterea semnificativa a preturilor la benzina si la carburanti. Avand in vedere ca ambele conflicte nu vor inceta in curand, preturile combustibililor vor fi probabil si mai mari anul viitor.
Desi 2024 va aduce cel mai mare cost al combustibilului pe care industria aeriana l-a vazut vreodata, aceasta crestere ar putea fi atenuata de proiectii de piata mai mult decat optimiste. Datele IATA arata ca traficul total a egalat si a depasit cifrele din 2019 in februarie anul acesta si a continuat sa creasca de atunci.
Odata cu cresterea cererii globale de zboruri, se estimeaza ca numarul total de pasageri din liniile aeriene va ajunge la aproape cinci miliarde pana la sfarsitul anului 2024, cu 400 de milioane mai mult decat inainte de pandemie. Pe langa atingerea unui numar record de pasageri, industria aeriana va genera si mai multe venituri ca niciodata.
Statisticile arata ca veniturile industriei aeriene globale vor avea aproape un trilion de dolari in 2024, cu 158 de miliarde de dolari mai mult decat in 2019.