Guvernul a aprobat in sedinta indicatorii tehnico – economici pentru reabilitarea liniei de cale ferata Pascani-Darmanesti, lucrare de utilitate publica de interes national, in valoare totala de 6,42 miliarde de lei.
Reabilitarea liniei de cale ferata Pascani – Darmanesti (68,8 km) este un obiectiv major de investitii si are drept scop principal imbunatatirea geometriei traseului de cale ferata prin marirea razei curbelor pentru atingerea vitezei maxime de 160 km/ora (care in viitor sa permita dezvoltare unor viteze de 200 km/h, doar prin modificarea rampei suprainaltarii acolo unde este cazul), informeaza CFR.
Linia de cale ferata Pascani – Darmanesti, parte a magistralei feroviare Bucuresti Nord – Suceava – Vicsani, este dubla si electrificata pe 91% din traseu, respectiv linie simpla electrificata pe 9% din lungimea totala, iar principalele beneficii ale e modernizarii infrastructurii feroviare pe intregul traseu sunt:
– cresterea vitezei maxime de circulatie a trenurilor de calatori la 160 km
– reabilitarea sau construirea de poduri, podete si pasaje superioare pe acelasi amplasament sau pe amplasamente noi;
– sistematizarea statiilor si a haltelor de miscare pentru asigurarea lungimii utile de 750 m la liniile de primire – expediere, pentru amplasarea instructionala a aparatelor de cale conform nivelului de viteza proiectat si pentru asigurarea distantei dintre linii suficienta pentru amplasarea peroanelor;
– reabilitarea punctelor de oprire;
– reabilitarea trecerilor de nivel si dotarea tuturor trecerilor la nivel cu instalatie BAT;
– reabilitarea instalatiilor de electrificare in statii la noua configuratie a acestora si in linie curenta;
– reabilitarea instalatiilor de energoalimentare;
– amenajari in statiile si haltele de miscare pentru accesul publicului calator la/de la trenuri si protectia acestuia (peroane late sau normale avand inaltimea de +0,55m fata de NSS, pasarele pietonale, garduri de protectie etc)
– dotarea celor sapte puncte de sectionare cu instalatie de centralizare electronica;
– introducerea sistemului de siguranta ERTMS – ETCS Nivel 2, inclusiv a sistemului GSM-R.
Linia de cale ferata Pascani – Darmanesti face parte din reteaua TEN-T si este o linie importanta a retelei de cale ferata din Romania, care preia traficul international european de pe cele 2 coridoare centrale aflate pe teritoriul Romaniei si face legatura Coridorului Rhin – Dunare (fostul Coridor IV) cu tarile din sud – estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia) si tarile din nord – estul Europei (Republica Moldova, Ucraina).
Investitii de 1,79 miliarde lei pentru centralizarea instalatiilor de semnalizare feroviara in 48 de statii
De asemenea, au fost aprobati indicatorii tehnico – economici privind centralizarea instalatiilor de semnalizare feroviara in 48 de statii de cale ferata de pe raza Sucursalelor Regionale CF Iasi, Galati si Cluj, investitii in valoare totala de 1,79 miliarde lei cuprinse in obiectivul feroviar „Sporirea eficientei economice si a sigurantei feroviare prin cresterea nivelului de centralizare al instalatiilor de semnalizare feroviara.”
Indicatorii tehnico – economici privind centralizarea semnalizarii feroviare in 48 de statii de cale ferata de pe raza Sucursalelor Regionale CF Iasi, Galati si Cluj aprobati in sedinta de guvern vizeaza urmatoarele 3 loturi:
- Lot 4. Sucursalele Regionale Iasi si Galati – 26 statii
Vaslui – Iasi 7 statii: Balteni, Buhaiesti, Rebricea, Scanteia, Grajduri, Barnova, Ciurea
Barlad – Vaslui – 5 statii: Zorleni, Banca, Crasna, Munteni, Vaslui
Tecuci – Barlad – 6 statii: Tecuci, Frunzeasca, Berheci, Nichiseni, Tutova, Barlad
Veresti – Botosani – 3 statii: Bucecea, Leorda, Botosani
Bacau – Piatra Neamt – 5 statii: Garleni, Buhusi, Podoleni, Roznov, P Neamt
- Lot 5 Sucursala Regionala Galati – 16 statii
Faurei – Galati – 11 statii: Dedulesti, Plopu, Urleasca, Traian Sat, Lacu Sarat, Braila, Baldovinesti, Vadeni, Barbosi, Filesti, Galati
Urziceni – Faurei – 5 statii: Garbovi, Cotorca, Pogoanele, Rusetu, Faurei
- Lot 3 Sucursala Regionala Cluj – 6 statii: Busag, Acas, Viseul de Jos, Diosig, Biharia, Halmeu
CFR precizeaza ca programul de centralizare a instalatiilor de semnalizare si integrarea acestora in centre de management ale traficului rezolva in primul rand problema deficitului de personal si, de asemenea, contribuie la imbunatatirea sigurantei circulatiei trenurilor.
Sursa de finantare pentru sustinerea proiectelor de tip „Centralizari electronice si electrodinamice” incluse si aprobate la finantare in cadrul PNRR va fi asigurata in conformitate cu prevederile OUG nr.124/2021 privind stabilirea cadrului institutional si financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate Romaniei prin Mecanismul de redresare si rezilienta, precum si cu HG nr. 209/2022 privind Normele metodologice de aplicare a OUG nr.124/2021 si a creditelor bugetare anuale cuprinse la capitolul „Proiecte cu finantare din sumele reprezentand asistenta financiara nerambursabila aferenta PNRR”.
Indicatorii tehnico – economici pentru inca 3 loturi, care prevad centralizarea instalatiilor de semnalizare in 67 de statii CF de pe raza Sucursalelor Regionale Bucuresti, Craiova, Timisoara, Cluj si Brasov, au fost aprobati in sedinta de guvern din 8 august 2024, valoarea totala a investitiilor fiind de 2,19 miliarde lei.