Lucrarile de modernizare la Gara de Nord ar trebui sa inceapa la sfarsitul acestui an, a anuntat ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. Potrivit acestuia, proiectul privind Gara de Nord a fost promovat ca fiind prioritar pentru finantare prin Programul Transport.
„Sunt in faza de proiectare, eu cred ca pana la sfarsitul anului ar trebui sa inceapa. Nu este o suma mica, e undeva la un miliard toata povestea, fiindca nu vorbim doar de cladiri”, a spus Grindeanu, duminica, la postul Digi 24.
In octombrie 2023, ministrul Transporturilor spunea ca Gara de Nord este „o rusine nationala” si a cerut atunci CFR, compania care administreaza gara, sa scoata la licitatie pe fonduri europene refacerea acesteia. Insa, vazand in presa suspiciunile privind consortiul de firme caruia i-a fost atribuit contractul, ministrul a trimis Corpul de control sa faca verificari si asteapta raportul care va elucida ce se intampla acolo.
Contratul pentru reabilitarea și modernizarea Gării de Nord a fost atribuit unei asocieri, al cărei lider, o companie din Baia Mare, are doar 35 de angajați, iar proiectantul are un singur angajat.
Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a selectat doi constructori romani pentru modernizarea Garii de Nord din Bucuresti, etapa 1, un proiect finantat din fonduri nerambursabile, prin Programul Transporturi (PT).
Oferta depusa de asocierea de firme romanesti SC Gdo Mov Impex SRL – SC Omega Cert Sistem SRL, in valoare de 419.854.213,32 (fara TVA), a fost desemnata castigatoare.
„Acum ca sa spunem adevarul, lucrurile s-au desfasurat asa, pornind de la o alta rusine nationala, modul in care arata principala gara din Romania, am cerut celor de la CFR sa scoata rapid la licitatie, pe fonduri europene, nu de la bugetul de stat, refacerea Garii de Nord. Au facut acest lucru, dar au dat aceasta licitatie catre Regionala Bucuresti, care a tinut aceasta licitatie. Am vazut in presa acele suspiciuni. Am trimis Corpul de control, probabil in cateva zile imi va veni raportul. Daca exista si cea mai mica abatere de la lege, acel raport il voi inainte catre institutiile statului. Pe de o parte, sunt aceste suspiciuni vazute in presa si-am trimis Corpul de control si va veni cu un raport, in care imi va face anumite propuneri – sa inaintam raportul catre DNA, catre institutii de acest tip. Pe de alta parte, aceasta licitatie a fost contestata la CNSC, care, in cateva zile, va trebui sa dea raspunsul legat de contestatie”, a declarat Sorin Grindeanu, in octombrie 2023, la Digi 24, despre contractul pentru modernizarea Garii de Nord si suspiciunea ce planeaza asupra consortiului de firme romanesti care ar trebui sa gestioneze lucrarile.
Durata aferenta proiectarii si executiei lucrarilor este de 55 de luni – noua luni pentru proiectare si 46 de luni pentru executie. Etapa I a programului de modernizare a celei mai mari gari din Romania – Gara de Nord Bucuresti – include reabilitarea spatiilor existente in cele trei corpuri ale cladirii, unde se desfasoara activitatea feroviara, sunt asigurate servicii destinate calatorilor si activitati comerciale: Corp A (cladiri B-dul Dinicu Golescu), Corp B (central, coloane, casele de bilete clasa I), Corp C (casele de bilete clasa a II-a, Calea Givitei).
Ce lucrari se vor face la Gara de Nord
– modernizarea/consolidarea/reabilitarea cladirilor din statia de calatori Bucuresti Nord;
– reabilitarea constructiilor monument cu valoare istorica;
– crearea unor spatii verzi centrale, cu zona de asteptare pentru publicul aflat in tranzit;
– regenerarea zonei aferente statiei de calatori Gara de Nord pe principiile de smart city/creative city/green city;
– modernizarea spatiilor destinate publicului calator, inclusiv facilitati pentru persoanele cu dizabilitati;
– asigurarea elementelor de siguranta si confort pentru calatori – balustrade, rampe pentru persoane cu dizabilitati, lifturi, sisteme de control acces;
– sisteme noi de ventilatie/incalzire;
– modernizarea sistemului de iluminat si a instalatiilor electrice, sanitare, termice etc;
– modernizarea sistemului de informare a publicului calator si a echipamentului de telecomunicatii etc.