Tarifele medii pentru biletele de avion in Europa au fost intre 20 si 30% mai mari in vara lui 2023, comparativ cu 2019, potrivit datelor UE. De exemplu, tariful mediu al Ryanair a crescut cu 21%. Anul trecut a fost marcat de dificultati, inclusiv in ceea ce priveste increderea consumatorilor in anumite industrii, insa multe companii se afla pe o panta ascendenta, precum cele aeriene, mai ales pentru ca incasarile sunt influentate de cererea mare de calatorii din sezonul estival, arata intr-o analiza de piata Radu Puiu, analist financiar in cadrul XTB Romania, companie de tranzactionare pe bursele internationale. Cu toate acestea, companiile apreciaza ca nivelul rezervarilor din 2024 va fi la fel sau sub nivelul anului trecut.
Dupa o serie de turbulente inregistrate in ultimii ani, multe companii aeriene s-au redresat de la minimele din octombrie si spera sa continue tendinta ascendenta si in 2024. De altfel, vara este, de obicei, o perioada de varf pentru sectorul de calatorii, asa ca nu este o surpriza cererea ridicata pentru serviciile de calatorie, care se traduce si in cresterea pretului actiunilor.
Companiile din aceasta industrie tind sa desfasoare activitati ciclice, drept urmare, performanta lor fluctueaza in functie de sezon si de conditiile economice. In prezent, piata muncii este puternica, inflatia este pe un trend descendent, fata de maximele din 2022, iar consumatorii nu par sa scada din cheltuielile pentru calatorii.
Companiile aeriene europene au semnalat ca tendinta ascendenta a preturilor biletelor din ultimii ani atinge un varf, ridicand primele semne de intrebare legate de viitorul boomului care a revigorat industria – de la aproape de faliment in timpul pandemiei, la profituri record.
Companiile aeriene au raspuns la perioada de vara aglomerata prin schimbarea programelor pentru a opera mai multe rute cu o frecventa mai mare in intervalele de varf. In Europa, in 2019, companiile aeriene au programat cu 50% mai multe locuri pentru august decat erau februarie, iar in 2023, au fost cu 65% mai multe locuri.
Companiile aeriene devin, asadar, din ce in ce mai abile in identificarea „bulelor” de cerere si in gestionarea programarilor, pentru a se adapta, ceea ce le sustine in „misiunea” de a obtine un ritm solid de crestere, arata Radu Puiu.
Calatoriile de business inca nu au ajuns la nivelul pre-pandemic. Companiile aeriene vin dupa un val de fuziuni, iar acum consolidarea industriei pare sa fi incetinit tendinta de crestere a capacitatii si „conflictele” de la nivelul pretului biletelor. Totusi, impactul pandemiei inca este resimtit puternic de catre companiil, deoarece calatoriile de afaceri inca nu au revenit la nivelurile pre-pandemice.
American Airlines, cea mai mare firma aeriana din lume dupa dimensiunea flotei, estimeaza ca veniturile din al doilea trimestru o sa scada cu o valoare intre 5% si 6%, mai mult decat contractia anterioara de 1% pana la 3%. ETF-ul US Global JETS, care urmareste performanta companiilor aeriene, inregistreaza un avans de 5,02% de la inceputul anului, subperformand in raport cu indicele de piata S&P 500.
Compania aeriana si-a redus orientarile pentru perioada respectiva, subliniind ca se asteapta ca intreg castigul ajustat pe actiune sa se situeze intre 1 si 1,15 dolari, sub proiectia anterioara de 1,15 pana la 1,45 dolari pe actiune.
Orientarile „timide” ale companiei aeriene pentru trimestrul curent, care include sezonul aglomerat de vara, vine pe masura ce cererea de bilete de avion in perioada respectiva este asteptata sa atinga niveluri record. Asociatia comerciala si grupul de lobby Airlines for America (A4A) se asteapta ca firmele din SUA sa transporte 271 de milioane de pasageri in sezonul de vara 2024, reprezentand o crestere de 6,3% fata de anul trecut, subliniaza analistul din cadrul XTB Romania.
Actiunile companiilor de calatorie ofera potentialul de rentabilitate ridicata, dar raman mai vulnerabile la factorii externi decat alte sectoare. Pe de alta parte, o revenire a cererii de calatorii dupa pandemie si popularitatea tot mai mare a pietelor de nisa prezinta oportunitati de crestere.
Chiar si in aceste conditii, deteriorarea economica, scaderea puterii de cumparare si a veniturilor populatiei, instabilitatea geopolitica si costurile privind combustibilul pot avea intotdeauna un impact asupra veniturilor acestor companii.
Cererea puternica de zboruri vine in contextul in care producatorul de Boeing (BA) a intarziat sa livreze avioane in urma intreruperilor lantului de aprovizionare si pe fondul preocuparilor legate de siguranta ale aeronavelor sale. In primul rand, aceasta ar parea a fi o veste proasta pentru transportatori, dar o flota redusa ar putea sa se traduca in preturi mai ridicate.
Operatorii din America de Nord si Europa sunt, in general, optimisti cu privire la a doua jumatate a anului 2024, conform rezultatelor initiale ale sondajului realizat de Arival, 2024 Global Operator Landscape. Cu toate acestea, aproximativ jumatate dintre operatori raporteaza ca nivelurile lor de rezervari pentru 2024 sunt pana acum la fel sau sub nivelurile din 2023, puncteaza Radu Puiu.