Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a emis un ordin privind introducerea biletelor metropolitane feroviare atat in regiunea Bucuresti – Ilfov, cat si in restul resedintelor de judet din tara, anunta secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Irinel Scriosteanu.
Dupa proiectul pilot, de succes, a trenului metropolitan de pe linia Bucuresti Nord – Mogosoaia – Otopeni Patinoar – Aeroportul International Henri Coanda, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii a emis ordinul nr. 1039/2024 privind introducerea biletelor feroviare metropolitane atat in regiunea Bucuresti-Ilfov, cat si in restul resedintelor de judet din tara.
Printre orasele care urmeaza sa aiba trenuri metropolitane, acesta a mentionat: Oradea, Timisoara, Brasov, Iasi si Piatra Neamt.
Prin noul ordin, Ministerul Transporturilor si Infrastructurii reglementeaza tarifele aplicate de toti operatorii de transport feroviar de calatori pentru:
- tarif pentru o calatorie;
- tarif de calatorie metropolitana;
- tarif abonament;
- tarif abonament metropolitan;
- tarif unic;
- tarif autorizatie de calatorie;
- tarif permise de calatorie;
- tarif tichet rezervare loc;
- tarif supliment pentru vagoane de dormit;
- tarif supliment pentru vagoane cuseta;
- tarif supliment transport biciclete.
Aceste prevederi vor intra in vigoare in prima parte a lunii iulie 2024, la 60 zile de la publicarea in Monitorul Oficial al ordinului.
Pentru a sprijini nevoile de mobilitate eficienta si atractiva din viata de zi cu zi (naveta la locul de munca, de invatamant, accesul la sanatate, la viata sociala si culturala), se introduc biletele feroviare metropolitane in doua concepte:
Pentru calatoriile scurte si fara un grad ridicat de planificare din partea calatorului – biletul metropolitan pentru o calatorie pe o linie si un tren. Astfel, cu un bilet metropolitan de o calatorie, se va putea accesa trenul oricarui operator, o data, intre statiile de pe linia respectiva, fara a mai avea grija stabilirii exacte a trenului sau a calcularii tarifului in raport cu diferitele distante kilometrice;
Biletele/abonamentele cu valabilitate la nivelul intregii zone metropolitane (localitatile prevazute in Legea 246/2022), care permit schimbul trenurilor indiferent de operatorul care presteaza serviciul public. De la un abonament de 3 ore (care permite efectuarea calatoriei in zona metropolitana, chiar daca destinatiile sunt pe linii ferate diferite), pana la abonamente de o luna.
In plus, pentru a evita cresterea artificiala a preturilor la calatoriile de naveta, in noua propunere de reglementare se specifica clar faptul ca pentru distantele de pana la 40 km si intre statiile de transport feroviar metropolitan, rezervarea de loc este optionala din perspectiva calatorului (nu a operatorului cum a fost interpretat pana in prezent).
”In contextul in care Bucuresti – Ilfov, Oradea/Bihor, Resita/Timisoara/Timis/Caras Severin, Brasov, Iasi si Piatra Neamt sunt deja cu proiecte subsecvente proiectului national de tren metropolitan aprobate si prin ordin de ministru, noul pas legislativ vine sa aduca mai aproape trenul metropolitan modern de cetatenii Romaniei. Trenul metropolitan este unul dintre proiectele la care tin foarte mult, intrucat, asa cum am spus mereu, nu numai realizarea infrastructurii rutiere va rezolva problema traficului in zonele metropolitane, ci si un sistem de transport in comun modern si predictibil, axat pe transport de capacitate mare (tren metropolitan, metrou) si integrat cu transportul de suprafata (tramvai, troleibuz, autobuz)”, a spus Scriosteanu.