Constructia primei sectiuni de pe traseul Autostrazii Nordului (A14) are finantare asigurata. De asemenea, indicatorii tehnico-economici pentru varianta de ocolire Gura Humorului (judetul Suceava), care va fi construita la profil de autostrada, au fost aprobati in sedinta de Guvern, anunta ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. Valoarea totala estimata a investitiei, finantata prin PT se ridica la 2,31 miliarde de lei (inclusiv TVA), adica (463 milioane de euro). Acest proiect a generat controverse din cauza valorii mari de constructie, fiind considerat cea mai scumpa sosea din Romania.
Aceasta varianta ocolitoare (10,14 km) va face parte integranta din proiectul drumului de mare viteza Baia Mare- Suceava si va asigura conexiunea intre loturile Bistrita-Vatra Dornei si Vatra Dornei-Suceava.
Varianta Ocolitoare Gura Humorului va fi construita in baza unui parteneriat incheiat intre CNAIR si Consiliul Judetean Suceava.
”Guvernul a adoptat astazi, 4 aprilie 2024, la propunerea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si a Ministerului Finantelor, legea pentru aprobarea contractului de finantare pentru Autostrada Ploiesti – Pascani. Realizarea acestui obiectiv de infrastructura va asigura indeplinirea principalelor obiective prevazute in cadrul Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR), Reforma R1 – Transport sustenabil, decarbonizare si siguranta rutiera / Investitia I3 – Dezvoltarea infrastructurii rutiere sustenabile pe reteaua TEN-T, taxarea rutiera, managementul traficului si siguranta rutiera. De asemenea, investitia va conduce la realizarea obiectivelor asumate prin Regulamentul 1315/2013 privind orientarile Uniunii pentru dezvoltarea retelei transeuropene de transport si prin realizarea unei infrastructuri noi, necesara pentru asigurarea protectiei mediului, reducerii emisiilor de carbon, sigurantei si eficientei serviciilor de transport”, informeaza ministerul.
In plus, Autostrada Ploiesti – Pascani va contribui la:
- Calatorii rapide si fiabile pe distante lungi, precum si pe relatii de naveta, prin reducerea timpului de calatorie si cresterea vitezei medii de deplasare;
- Imbunatatirea conditiilor de siguranta a traficului rutier si reducerea costurilor de operare a vehiculelor;
- Reducerea la minimum a impactului negativ asupra mediului (traversari de arii protejate, schimbari de categorii de folosinta a terenului, riscuri privind schimbari climatice etc.) cat si a impactului negativ asupra populatiei si asezarilor umane.
Pentru facilitarea implementarii, Autostrada Ploiesti – Pascani a fost divizata in 4 sectiuni, dupa cum urmeaza:
– Ploiesti – Buzau, cu o lungime de 63,25 km;
– Buzau – Focsani, cu o lungime de 82,44 km;
– Focsani – Bacau, cu o lungime de 95,9 km;
– Bacau – Pascani, cu o lungime de 77,39 km.
Se estimeaza ca obiectivul de infrastructura in lungime de 319 km, profil 2×2 benzi de circulatie se va finaliza in 2025, data finala de disponibilizare a imprumutului fiind de 48 de luni de la data semnarii contractului de finantare. Conform prevederilor contractului, imprumutul poate fi tras in maxim 20 transe, valoarea minima a unei transe fiind de 30 milioane euro. Imprumutul acopera pana la 50% din costul total al realizarii obiectivului de infrastructura. Nu sunt eligibile cheltuielile cu TVA si cele privind exproprierile.
Termenii financiari aferenti imprumutului, respectiv maturitatea, modalitatea de rambursare, tipul de dobanda (fixa sau variabila), frecventa si termenele de plata a serviciului datoriei publice vor fi stabilite pentru fiecare transa in parte cu ocazia tragerii, cu luarea in considerare a termenilor si conditiilor standard ale BEI, asa cum sunt prevazute in contractul de finantare, respectiv: maturitatea de pana la 25 ani de la data tragerii, pentru fiecare transa in parte, pentru optiunea de rambursare in mai multe rate si de pana la 16 ani de la data tragerii transei, pentru optiunea de rambursare intr-o singura transa.
Plata serviciului datoriei publice aferent imprumutului, respectiv rambursarea capitalului, achitarea dobanzilor, a comisioanelor si a altor costuri aferente imprumutului se asigura, conform legislatiei in vigoare privind datoria publica, prin mecanismul aferent finantarilor rambursabile contractate de Guvernul Romaniei, prin Ministerul Finantelor, in vederea finantarii deficitului bugetului de stat si refinantarii datoriei publice guvernamentale.
Realizarea Autostrazii Ploiesti – Pascani a fost aprobata prin H.G. nr. 522/2021 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii „Autostrada Ploiesti– Buzau”, judetele Prahova si Buzau, H.G. nr. 130/2022 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii „Autostrada Buzau–Focsani”, judetele Buzau si Vrancea, H.G. nr. 903/2022 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii „Autostrada Focsani–Bacau”, judetele Vrancea si Bacau si H.G. nr. 688/2022 pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici aferenti obiectivului de investitii „Autostrada Bacau–Pascani”, judetele Bacau, Neamt si Iasi.
Valoarea totala astfel aprobata este de 30.666,578 mil. lei (TVA inclusa). Obiectivul de infrastructura beneficiaza de fonduri alocate de la bugetul de stat din anul 2021, la titlurile X Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 si XIII Proiecte cu finantare din sumele aferente componentei de imprumut a PNRR. Valoarea totala alocata proiectului prin PNRR este de aprox. 1,949 miliarde euro (reprezentand aprox. 9,587 miliarde lei).
Implementarea va fi asigurata de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii prin C.N.A.I.R., in calitate de agentie de implementare. In aceasta calitate, Ministerului Transporturilor si Infrastructurii i se deleaga intreaga autoritate si responsabilitate privind realizarea autostrazii si utilizarea fondurilor alocate acestuia.
Ministerul Finantelor, pe de o parte, si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii si Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A, pe de alta parte, vor incheia un acord subsidiar, prin care se vor stabili drepturile si obligatiile partilor in ceea ce priveste realizarea obiectivului de infrastructura si executarea contractului de finantare.
Echivalentul in lei al valorii imprumutului se cuprinde in bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, ca parte a cheltuielilor aferente realizarii autostrazii, in cadrul sumelor alocate anual cu aceasta destinatie de la bugetul de stat.
Tragerile in cadrul imprumutului vor fi efectuate de catre Ministerul Finantelor, conform prevederilor Contractului de finantare, in baza raportarilor/evidentelor furnizate de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, prin CNAIR, privind cheltuielile/activitatile eligibile efectuate in cadrul imprumutului.
Sumele trase din imprumut de catre Ministerul Finantelor vor avea destinatiile prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 64/2007 privind datoria publica, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 109/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv finantarea deficitului bugetului de stat si refinantarea datoriei publice guvernamentale.
Centura Gura Humorului
In cadrul sedintei Executivul a aprobat si indicatorii tehnico-economici pentru ”Varianta de ocolire Gura Humorului”, din judetul Suceava.
Pentru realizarea acestui obiectiv de investitii a fost incheiat un Parteneriat de implementare intre C.N.A.I.R. S.A. si Consiliul Judetean Suceava, in baza prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 101/2020 privind unele masuri pentru implementarea proiectelor cu finantare din fonduri europene in vederea evitarii riscului de dezangajare pentru perioada de programare 2014-2020.
Principalii indicatori tehnico-economici ai obiectivului de investitii au fost aprobati cu Avizul Consiliului Interministerial de Avizare Lucrari Publice de Interes National si Locuinte nr.13/22.02.2024 si sunt urmatorii: lungime traseu: 10,142 km, latime platforma: 23,50 m, latime parte carosabila: 2×7 metri, poduri/pasaje/viaducte: 8 bucati.
Finantarea investitiei (inclusiv T.V.A.) in valoare de peste 2,6 miliarde lei se realizeaza din fonduri externe nerambursabile – Programul Transport (P.T.) 2021-2027 si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in limita sumelor aprobate anual cu aceasta destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.
”Astazi se scrie istorie pentru judetul Suceava. Consiliul Judetean Suceava saluta prima Hotarare de Guvern data de Guvernul Romaniei pentru un tronson de autostrada din judetul Suceava. Este vorba de Autostrada Nordului, Suceava – Gura Humorului – Vatra Dornei – Bistrita-Nasaud – Dej – Satu Mare. In sedinta de Guvern de astazi s-au aprobat indicatorii tehnico-economici, iar din acest moment Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere poate organiza licitatia de proiectare si executie a tronsonului de 10 km de autostrada, mai exact varianta ocolitoare Gura Humorului. CJ Suceava s-a implicat inca din 2020, cand a incheiat un acord cu Ministerul Transporturilor, scurtand astfel timpul de asteptare pentru studiul de fezabilitate, iar azi putem vorbi de licitatia de executie”, spune vicepresedintele Consiliului Judetean Suceava, Vasile Tofan.
Lungimea centurii ocolitoare este de 10 km in regim de autostrada, cu latimea de 23,5 m, cu 2 benzi pe sens, cu banda de stationare de urgenta pe fiecare parte, cu o banda de 3m separatoare de sensuri si cu 17 km de drumuri adiacente pentru noduri rutiere, bretele, benzi de accelerare si decelerare. Numai calea de rulare, partea carosabila, are 2 x 7 m latime, nodurile rutiere sunt la Paltinoasa si la Frasin.
Sunt 2 viaducte, cel mai lung viaduct este de 5 km si inca unul de 400 m. Traseul este pe malul stang al raului Moldova, viaductul are 123 de deschideri, adica 246 de suporti, cu cate 6 coloane care se foreaza la minim 6 m adancime. In total vor trebui 1.500 de coloane forate si pe care vor fi amplasate 984 de grinzi de beton cu lungimea de 40 m fiecare si in greutate de 60 de tone fiecare. Pentru terasamente este nevoie de 2,1 milioane metri cubi de agregate.
Vor fi 74 de separatoare de hidrocarburi, adica toata apa pluviala de pe carosabil se colecteaza in rigole si se separa apa pluviala de resturile de ulei sau combustibil de pe autostrada. 70% din traseu si cele doua noduri rutiere vor fi iluminate pe timp de noapte. Tot traseul Autostrazii va fi flancat de panouri fonoabsorbante, fiind necesare peste 20 km de retea de astfel de panouri.
Pe traseul ales nu este necesara demolarea niciunei constructii. Vor fi mutati 3 stalpi de inalta tensiune si 25 de stalpi de medie tensiune, se introduce reteaua electrica subterana pe 500 m, se va proteja magistrala de gaz metan pe circa 2 km, se muta reteaua de apa pe 250 m si reteaua de canal pe 2000 m, se muta 3 puturi de captare a apei potabile din zona Paltinoasa.
”Dupa cum se observa, este o lucrare de mare complexitate, dar care va rezolva blocarea traficului din zona Gura Humorului. CJ Suceava a solicitat in ultima sedinta sa se implice pentru celalalt tronson al Autostrazii Nordului, de la Suceava la Paltinoasa, pentru a face legatura cu varianta ocolitoare. Din discutiile avute cu CNAIR, de celalalt traseu, de la Frasin spre Vatra Dornei, se va ocupa compania guvernamentala, care va continua proiectarea si celelalte proceduri de executie. Inca o data subliniem pasul important facut astazi”, precizeaza vicepresedintele Consiliului Judetean Suceava, Vasile Tofan.