Romania va avea primul aeroport privat si va fi situat la doar 66 de kilometri de Bucuresti. Investitia de 400 de milioane de euro se construieste pe fostul aerodrom militar Alexeni, din judetul Ialomita. Consiliul Judetean Ialomita a anuntat ca a semnat contractul de concesiune pentru acest proiect. Aeroportul va fi construit de un consortiu format din Avant Airports SRL din Targu Mures si Societatea Automagistral-Pivden SRL din Ucraina.
Autoritatile nu au precizat insa de ce s-a decis constructia acestui proiect atat de aproape de cel mai mare aeroport al Romaniei, cel din Otopeni. Cel mai probabil, locatia a fost cel mai important motiv in baza acestei acestei decizii, pentru a prelua din traficul si asa incarcat de pe Aeroportul Otopeni.
”Ialomita prinde aripi: se contureaza primul aeroport privat din Romania – Aeroportul Alexeni! Am semnat astazi contractul de concesiune a bunurilor de la Alexeni aflate in domeniul public al judetului Ialomita, pentru proiectul de amenajare si operationalizare a Aeroportului Alexeni, un obiectiv de investitii crucial pentru judetul Ialomita. Consortiului declarat castigator, prin liderul sau de asociere, Avant Airports SRL, se angajeaza sa realizeze o investitie estimata la 400 de milioane de euro, cu o perioada de implementare de 4 ani”, anunta Marian Pavel, presedintele Consiliului Judetean Ialomita, pe contul de Facebook.
Aeroportul Alexeni va deveni primul aeroport privat din Romania, oferind o infrastructura de ultima tehnologie si servicii aeroportuare de inalta calitate.
”Situat la doar 66 de kilometri de Bucuresti, acesta se va pozitiona strategic pentru a prelua o parte semnificativa a traficului de cargo si low-cost, care suprasolicita aeroportul Otopeni. Mai mult decat un simplu punct de tranzit, Aeroportul Alexeni va fi o poarta de acces spre lume pentru regiunea Ialomita si pentru intreaga zona inconjuratoare, stimuland cresterea economica si conectivitatea regiunii si va aduce beneficii semnificative atat comunitatii locale, cat si intregii tari. Suntem mandri sa facem parte din acest proiect si sa contribuim la dezvoltarea durabila a regiunii”, mai spune Marian Pavel, presedintele Consiliului Judetean Ialomita.
Despre acest proiect a scris si presa din Ucraina.
”Noul aeroport poate fi construit pe locul unui aerodrom militar dezafectat din orasul Alexeni, la 66 km de Bucuresti, si va fi o alternativa la aeroportul din Otopeni. Acesta va putea sa se ocupe de toate categoriile de marfuri, sa accepte avioane cu fuzelaj larg, pe distante lungi, precum Boeing 777 sau Airbus A330, sa creeze conditii pentru atragerea companiilor aeriene low-cost si sa se specializeze in intretinerea aeronavelor”, noteaza Open4business.com.ua.
Conceptul viitorului aeroport va include un terminal de pasageri cu o suprafata de 30.000 de metri patrati, capabil sa gestioneze 6,5 milioane de pasageri anual, precum si un terminal de marfa de 20.000 de metri patrati pentru a gestiona peste 10.000 de tone de marfa pe an. Facilitatile proiectului includ, de asemenea, o instalatie de reparatie si intretinere a aeronavelor de 30.000 de metri patrati, o academie de aviatie, statii de combustibil, vama si un parc fotovoltaic conceput pentru a asigura independenta energetica a aeroportului, mai scrie publicatia din Ucraina.
„Vedem Aeroportul Alexeni ca un hub de aviatie de ultima generatie si un motor de crestere economica atat pentru regiunea Ialomita, cat si pentru Romania in ansamblu. In Ucraina, compania noastra a participat la reconstructia aeroporturilor din Mykolaiv, Kherson si Odesa. In Romania, terminam reconstructia pistei aeroportului din Satu Mare, iar acum avem ocazia sa participam la ceea ce este probabil cel mai mare si mai ambitios proiect de infrastructura din Romania. Victoria noastra la licitatie este o dovada a increderii in companie din partea partenerilor romani. Daca reusim sa atragem investitii si sa implementam proiectul, ne va ajuta sa deschidem piata UE”, a declarat Mykola Tymofeev, CEO al Avtomagistral-Pivden.
Dezvoltatorul proiectului, Avant Airports, noteaza ca a atras o echipa formata din cei mai buni experti in aviatie civila din peste 15 tari pentru a dezvolta proiectul. Avtomagistral-Pivden va fi responsabila de executia lucrarii.
Aerodromul Alexeni a fost construit in anul 1954 pe un teren cu suprafata de 197,8 hectare, avand destinatia de baza de aviatie pentru protectia spatiului aerian in zona orasului Bucuresti si imprejurimile sale. S-a remarcat prin cea mai lata pista betonata din tara – 80 m, tot aici fiind infiintat primul si singurul – timp de 30 de ani – regiment de elicoptere din Romania.
Pe langa cele doua terminale de tip cargo si de pasageri, investitorii au in plan si constructia unui hotel, a unei statii de tren, in colaborare cu CFR, dezvoltarea unor zone de agrement, centre de conferinte un parc fotovoltaic de cel putin 40 MW – investitie de aproximativ 30 milioane de euro si un sistem de reciclare si management al deseurilor.
Baza militara de aviatie a fost abandonata in martie-aprilie 2001. In anul 2002, aerodromul militar Alexeni a fost dezafectat, acesta fiind transferat din administrarea Ministerului Apararii Nationale in administrarea Ministerului Justitiei, pentru Directia Generala a Penitenciarului, apoi, in 2011, la Ministerul Dezvoltarii Regionale.