Premiera in Romania! Compania de constructii Aktor, membra a Grupului Intrakat, a organizat marti, 5 martie 2024, in zona Ormenis, in judetul Brasov, o ceremonie pentru marcarea startului oficial al forajului la primul tunel (Ormenis) de pe tronsonul Apata-Cata al caii ferate Brasov – Sighisoara. La eveniment au participat Ministrul Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Administratiei, Adrian-Ioan Vestea, secretarul de stat in Ministerul Transporturilor si Infrastructurii Ionut Savoiu, directorul general adjunct al Companiei Nationale de cai ferate ”CFR SA”, Monica Maria Mihaileanu, Technical Director International Projects Aktor SA, Apostolos Tzavellos, alte inalte oficialitati, reprezentanti ai companiilor consortiului si ai producatorului TBM-urilor (utilaje de forare a tunelurilor – tunnel boring machine), compania germana Herrenknecht.
Ceremonia marcheaza inceperea forarii tunelurilor ce vor strapunge doua dealuri masive din zona, in cadrul proiectului de reabilitare a liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin – Dunare, pentru circulatia cu viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunea 2 Apata – Cata. Proiectul este cofinantat de Uniunea Europeana iar contractul a fost semnat de Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA cu Asocierea Aktor SA – Alstom Transport SA – Arcada Company.
Acesta este cel mai mare si dificil proiect feroviar dezvoltat vreodata in tara. Grecii de la AKTOR incep constructia a patru tuneluri lungi de peste 24 km care vor strapunge Muntii Carpati pentru calea ferata Brasov-Sighisoara.
Mai multe imagini pot fi urmarite AICI.
Conform proiectului, distanta de 128 km intre Brasov si Sighisoara va fi realizata in doar o ora si 30 de minute, reducand practic la jumatate cele trei ore din prezent.
”Construim o opera de arta inginereasca pentru calea ferata intre Brasov si Sighisoara. Foram cele mai lungi tuneluri feroviare existente in Romania prin muntele dintre Apata si Racos. Vor fi 24 km in total. Singularitatea provocarilor tehnice datorate structurii variabile a solului face ca acest proiect sa fie o premiera pentru Romania. De asemenea, subliniaza capacitatea Aktor de a implementa proiecte de constructii complexe si provocatoare”, a explicat Alexandros Exarchou, vicepresedintele Consiliului de Administratie si CEO al Grupului Intrakat, din care face parte constructorul Aktor SA.
Primele doua TBM, printre cele mai mari din Europa, poarta numele „Eleni” si respectiv „Varvara”, in spiritul traditiilor miniere. Eleni este un nume simbolic ce inseamna „Raza de soare” iar Sfanta Varvara este ocrotitoarea minerilor.
Eleni este primul utilaj TBM pornit astazi, si va fora in munte unul dintre tunelurile gemene Ormenis, cu o lungime de 6,9 km fiecare, intre Racos si Ormenis, segmentul sudic al tronsonului de cale ferata ce va strapunge dealurile din zona.
O a doua pereche de tuneluri, denumita Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forata intre Racos si Homorod. Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legatura: 13 galerii de legatura, cu o lungime totala de 601 metri liniari pentru tunelul Ormenis, respectiv 10 galerii de legatura, cu o lungime totala de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.
Pasajele subterane Ormenis/Homorod vor fi formate fiecare din cate doua tuneluri feroviare cu cate o linie de cale ferata. Distanta dintre cele doua tuneluri forate va fi variabila si este planificata sa fie cuprinsa intre 30 de metri langa zonele de intrare si 70 m langa zona cu suprasarcina mare.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorita captuselii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania Herrenknecht.
Un TBM poate sa foreze tuneluri la scara mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, sase zile pe saptamana si o zi de intretinere.
Lucrarile au loc in baza contractului semnat de Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA cu Asocierea Aktor SA – Alstom Transport SA – Arcada Company la 3 noiembrie 2020, durata de executie a lucrarilor fiind de 48 de luni. Obiectivul contractului privind „Reabilitarea liniei de cale ferata Brasov – Simeria, componenta a Coridorului Rin – Dunare, pentru circulatia trenurilor cu viteza maxima de 160 km/h, sectiunea Brasov – Sighisoara, subsectiunea: 2. Apata – Cata” este de imbunatatire a conditiilor de circulatie feroviara pe Coridorul Rin-Dunare, asigurand cresterea vitezei de circulatie, siguranta transportului, protejarea mediului si interoperabilitatea in conformitate cu standardele europene.
Valoarea totala a proiectului este de 455.278.642 milioane euro, proiectul fiind cofintantat de Mecanismul de Interconectarea Europei al Uniunii Europene. Lucrarile vor include terasamente, consolidari, suprastructura, poduri si viaducte, podete, tuneluri, etc.
Compania Aktor Construction este membra a Intrakat Group, lider in industrie in sectoarele Greciei de constructii, infrastructura, concesiuni/parteneriate publice private (PPP), surse de energie regenerabila (SRE), stocare de energie, dezvoltare imobiliara, proiecte de mediu si tehnologii digitale.
Aktor are o prezenta internationala si a livrat unele dintre cele mai emblematice proiecte de transport, energie, constructii si turism din Grecia. Aktor Romania dezvolta mai multe proiecte semnificative in tara, precum reabilitarea si modernizarea tronsonului de cale ferata Apata-Cata parte a liniei de cale ferata Brasov-Sighisoara, in consortiu cu Alstom si Arcadia, si tronsonul A0 Sud L3 al soselei de centura Bucuresti.
Intrakat Group este unul dintre grupurile lider din Grecia, cu o prezenta semnificativa in sud-estul Europei. Grupul Intrakat implementeaza o strategie de crestere dinamica, investind constant in extinderea activitatilor din portofoliu. Compania este listata la Bursa din Atena din 2001.