Inelul Rutier Metropolitan Oradea va trebui reproiectat la o clasa tehnica de tip drum national, ceea ce inseamna ca drumul, inclusiv acostamentele, va avea o latime de minim 8,5 metri, in loc de 8 metri, cat este in prezent. De asemenea, autoritatile trebuie sa verifice daca actualul traseu respecta caracteristicile unui drum de clasa III, ca raza si viteza de proiectare.
Consiliul Judetean Bihor anunta ca a luat cunostinta de motivarea Curtii de Apel Cluj prin care instanta justifica decizia civila de anulare a hotararilor Consiliului Judetean Bihor privind Inelul Rutier Metropolitan (HCJ nr. 139/10.06.2022, HCJ nr. 203/18.08.2022 si HCJ 248/22.09.2022).
Potrivit Curtii de Apel Cluj, noul drum are caracteristicile unei variante ocolitoare, ceea ce inseamna ca trebuie sa fie aplicate dispozitiille art. 37 din O.G. nr 43/1997, nerespectate in proiectul tehnic actual prin lipsa studiului de trafic si a justificarii traseului ales, precizeaza CJ Bihor.
De asemenea, conform motivarii instantei, drumul a fost incadrat in clasa tehnica IV in loc de clasa tehnica III, conform prevederilor Ordinelor nr.1295/2017 si nr. 1296/2017. Motivarea instantei, aici:
„Pana la sfarsitul acestei saptamani vom avea o intalnire tehnica in care vom stabili cu exactitate ce este de facut pentru a respecta hotararea judecatoreasca si pentru a continua proiectul. In principiu, va fi nevoie sa reproiectam inelul metropolitan la o clasa tehnica de tip drum national, ceea ce inseamna ca drumul, inclusiv acostamentele, va avea o latime de minim 8,5 metri, in loc de 8 metri, cat este in prezent. In ceea ce priveste viaductele si podetele, acestea se incadreaza in normele stabilite de lege. Lucrarile continua la cele doua viaducte. De asemenea, va fi necesar sa verificam daca actualul traseu respecta caracteristicile unui drum de clasa III: raze si viteza de proiectare”, a explicat Ilie Bolojan, presedintele Consiliului Judetean Bihor.
Consiliul Judetean Bihor precizeaza ca va adopta noi hotarari pentru realizarea obiectivului de investitii, cu respectarea considerentelor deciziei Curtii de Apel Cluj.
Inelul Rutier Metropolitan are o lungime totala de 17 kilometri si are rolul de a fluidiza traficul in zona metropolitana a Municipiului Oradea. Drumul asigura legatura drumurile nationale DN1, DN 76 si DN 79, inspre Cluj-Napoca, Deva si Arad, si cu centurile din zona metropolitana a Municipiului Oradea, respectiv centura Osorhei, centura Nojorid si centura Sanmartin.
Pentru realizarea acestei investitii, Consiliul Judetean Bihor a incheiat protocoale de colaborare cu Primaria Municipiului Oradea si Primariile comunelor Osorhei, Sanmartin si Nojorid.
Finantarea pentru acest proiect de infrastructura este asigurata de Ministerul Dezvoltarii, prin Programul National „Anghel Saligny”, din alocarile Consiliului Judetean Bihor si ale Primariei Municipiului Oradea. Executia proiectului, impartita in doua loturi, a inceput in a doua jumatate a lunii septembrie 2023 si a ajuns la un stadiu fizic de aproximativ 20%.
Lucrarile progreseaza si la tronsonul Baile Felix-Nojorid
Lucrarile la Inelul metropolitan progreseaza si pe tronsonul dintre Baile Felix si Nojorid, a anutat Ilie Bolojan zilele trecute. Acest tronson are o lungime de 9 km, din cei 17 km cat este lungimea inelului metropolitan.
Lucrarile sunt concentrate in zona viaductului de la intrarea in Baile Felix, dinspre Beius. Se lucreaza la elevatiile celor 7 piloni care vor sustine grinzile. Se realizeaza armaturile, se monteaza cofrajele si se toarna betonul.
Viaductul va avea 8 deschideri si o lungime de 332 de metri. Va traversa perpendicular drumul national 76 la o inaltime de 12 m, asa cum se vede din imagine. Inaltimea maxima va fi de 17 metri, in zona din mijlocul viaductului, fata de fundul lacului de langa Cordau.
Cei mai inalti piloni sunt in curs de realizare.
La sfarsitul lunii ianuarie lucrarile au ajuns la un stadiu de 25%.
”Pana in primavara constructorii vor lucra la viaduct si la podetele dintre Baile Felix si Nojorid. Dupa imbunatatirea vremii lucrarile se vor extinde pe toata lungimea. Multumesc constructorilor si echipei tehnice de proiect pentru stadiul in care au ajuns lucrarile”, mai spune Ilie Bolojan.
Inelul metropolitan este rezultatul unui parteneriat intre Consiliul Judetean Bihor si Primaria Oradea si are in vedere descongestionarea circulatiei in zona metropolitana a Oradiei.
