A fost semnat contractul de modernizare a infrastructurii feroviare, in valoare de 1,34 miliarde lei, fara TVA, pentru lotul 1 CARANSEBES – LUGOJ, aferent obiectivului „Modernizarea liniei CF Caransebes – Timisoara – Aradˮ, finantat cu fonduri nerambursabile prevazute in Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), Componenta 4 – Transport sustenabil. Durata contractului este de 42 de luni pentru proiectare si executie.
Noul contract acopera modernizarea a 39,56 de kilometri ai liniei de cale ferata dintre Caransebes si Lugoj.
CFR are in acest moment semnate toate cele 8 contracte, inclusiv consultanta, o investitie cu o valoare totala de peste 6,88 MILIARDE lei pentru modernizarea tronsonului de la Caransebes la Arad.
Linia de cale ferata Caransebes – Timisoara – Arad (162,19 km) beneficiaza de finantare in cadrul PNRR, fiind, de asemenea, inclusa in Planul investitional pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare pentru perioada 2020 – 2030, anunta Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA.
Contractul a fost semnat de consortiul Asocierea RailWorks, format din Alstom si companiile romanesti de constructii civile Arcada Company si Euroconstruct Trading ‘98, cu beneficiarul Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA, operatorul national de infrastructura feroviara din Romania. Alstom, lider global in mobilitate inteligenta si sustenabila, precizeaza ca prin acest contract pentru modernizarea tronsonului de cale ferata Caransebes-Lugoj va spori capacitatea si eficienta energetica a liniei precum si fiabilitatea serviciului de transport feroviar.
Alstom va furniza solutii de control digital al traficului de ultima generatie si infrastructura de electrificare, in timp ce companiile Arcada si Euroconstruct vor fi responsabile de toate lucrarile de constructii civile. Contractul are o perioada de implementare de 42 de luni, acoperind atat faza de proiectare, cat si faza de executie.
Modernizarea va permite dublarea intregii linii, electrificarea, modernizarea infrastructurii si suprastructurii, a sistemelor de semnalizare si telecomunicatii, precum si a lucrarilor civile. Compania Alstom va fi direct responsabila de implementarea sistemelor de semnalizare ERTMS Nivelul 2, a centralizarii electronice si a sistemelor de informare a pasagerilor, precum si de lucrarile de electrificare, inclusiv alimentarea cu energie si linia de contact aeriana.
Modernizarea va facilita o viteza maxima de 160 km/h pentru trenurile de calatori si 120 km/h pentru trenurile de marfa.
In privinta lucrarilor de electrificare, Alstom va moderniza statia electrica de tractiune din Caransebes si va furniza solutia sa OCS3 de suspensie catenara pentru linii principale de la unitatea de productie din Lecco, Italia si va beneficia de experienta sa la nivel mondial cu OCS3 in operatiuni comerciale.
„Astazi am semnat ultimul contract, in valoare de 1,34 miliarde lei, din cadrul programului de modernizare a tronsonului Caransebes – Timisoara – Arad (162,19 km) si anume Lotul 1 Caransebes – Lugoj, o sectiune care va fi proiectata inclusiv pentru dublarea liniei pe o lungime a traseului de cca 32 de km. Semnarea acestui ultim contract reprezenta practic finalizarea etapei de contractare pentru unul dintre cele mai mari proiecte de dezvoltare a infrastructurii din cadrul PNRR, pe care trenurile de calatori vor circula, din anul 2027, cu o viteza maxima de 160 km/h. Avem in acest moment semnate toate cele 8 contracte, inclusiv consultanta, o investitie cu o valoare totala de peste 6,88 MILIARDE lei pentru modernizarea tronsonului de la Caransebes la Arad. Fiind o investitie esentiala pentru continuarea dezvoltarii infrastructurii feroviare in zona de vest retelei nationale si conditionata de respectarea termenelor prevazute de PNRR, astept din partea antreprenorilor sa-si respecte obligatiile contractuale, in contextul in care, asa cum am declarat si la semnarea celorlalte trei contracte, ei sunt cei care elaboreaza inclusiv proiectele tehnice, in baza carora vor executa lucrarile de modernizare, ceea ce inseamna ca din start eliminam „eventualele probleme de proiectare”, asa cum s-a intamplat in celelalte proiecte feroviare de modernizare, in care proiectarea si executia lucrarilor au fost incluse in contracte separate„, a declarat Ion Simu Alexandru, director general al CFR SA.
Durata contractului, in valoare de 1,34 miliarde lei, fara TVA, este de 42 de luni pentru proiectare si executie, din care 6 luni pentru elaborarea proiectului tehnic si 36 de luni pentru executia lucrarilor.
„Acest nou contract consolideaza pozitia de lider a Alstom pe piata feroviara din Romania, atat pentru solutii de semnalizari, cat si pentru electrificare feroviara. In ultimii ani, Bucurestiul a devenit un centru strategic pentru expertiza in semnalizari a Alstom, reunind o echipa de peste 200 de ingineri de inalta calificare, ale caror competente deservesc atat proiectele noastre locale, cat si pe cele internationale”, spune Gabriel Stanciu, director general Alstom pentru Romania, Bulgaria si Republica Moldova.
In Europa, Alstom furnizeaza peste 30% din liniile echipate cu ERTMS Nivelul 2 aflate in operare, pe tot continentul.
Alstom activeaza in Romania de aproape 30 de ani si este lider de piata in solutii de electrificare si semnalizare feroviara. Compania este responsabila de implementarea solutiilor de semnalizare sau electrificare pe ramura nordica a coridorului feroviar Rin-Dunare precum si pe doua loturi ale liniei de cale ferata Cluj-Oradea. Compania face parte din consortiul care construieste cel de-al doilea sistem de metrou din Romania, in orasul Cluj-Napoca, aceasta urmand sa fie prima linie de metrou complet automatizata din tara. Prima solutie de semnalizare urbana de tip CBTC (Communication-Based Train Control) din tara este in curs de implementare de catre Alstom pe Linia 5 de metrou din Bucuresti. Compania este, de asemenea, furnizor de servicii de mentenanta pentru flota de metrou din Bucuresti in ultimii 19 ani si este in vigoare un nou contract pe termen lung, valabil pana in 2036.
Alstom este prezenta in 63 de tari si avand peste 80.000 de angajati din 175 de tari. Listata in Franta, compania a inregistrat venituri de 16,5 miliarde de euro pentru anul fiscal care s-a incheiat la 31 martie 2023.