Au fost facute teste de rezistenta la Pasajul Europa Unita din Sectorul 4, unul dintre cele mai importante obiective de infrastructura rutiera mare din Capitala. Pasajul suprateran este construit la intersectia dintre B-dul Alexandru Obregia, B-dul Metalurgiei si Sos. Turnu Magurele si ar putea fi deschis pana de 1 decembrie. Pasajul va fi dat in circulatie dupa efectuarea receptiei. S-a format o comisie de receptie care va analiza toate documentele si modul in care s-a facut constructia.
Timp de doua zile, constructia a trecut printr-o serie de verificari, menite sa urmareasca si sa ofere informatii despre comportamentul real al intregii suprastructuri, in vederea punerii in circulatie, in conditii de maxima siguranta.
Mai multe imagini au fost publicate de primarul de sector, Daniel Baluta.
Inceput in februarie 2022, noul pasaj suprateran din Sectorul 4 are o lungime totala de 653 metri, insemnand un pod si doua rampe de acces, una dinspre strada Caporal Luica, iar cealalta dinspre strada Sergent Ion Iriceanu. Proiectat si construit pentru a fluidiza traficul intr-una dintre cele mai aglomerate intersectii din Capitala, pasajul are doua benzi de circulatie pe sens, dispuse pe o parte carosabila cu o latime de 15 metri.
Suprastructura pasajului, de tip mixt otel-beton, se sprijina pe patru elemente de rezistenta (doua pile si doua culee masive din beton armat), iar fiecare dintre acestea au ca fundatie cate opt piloni forati la o adancime de 25 de metri si cu un diametru de 1,5 metri.
Testele de rezistenta au fost elaborate si coordonate de catre specialistii Universitatii Tehnice de Constructii Bucuresti. Testele au fost totodata realizate, in doua etape, si anume, incercarea in regim static de incarcare si incercarea in regim dinamic de incarcare. In ambele faze, s-a urmarit modul in care Pasajul Europa Unita se comporta la conditiile de trafic si cum raspunde la normele de siguranta in exploatare.
Astfel, primul test realizat a fost cel static, care a constat in dispunerea pe suprastructura podului a unui convoi de opt camioane, cu o greutate de cate 40 de tone fiecare, ce au fost amplasate in diverse zone ale pasajului, astfel incat sa corespunda celor mai dificile si defavorabile situatii de incarcare. Totodata, in punctele de stationare ale camioanelor, au fost montati senzori topografici de mare precizie, care au colectat datele, pe baza carora, ulterior, cu ajutorul unor programe specifice de prelucrare a datelor geodezice, s-au facut masuratorile.
Rezultatele testelor vor fi comunicate zilele urmatoare.
„S-au efectuat testele dinamice, iar zilele trecute s-au efectuat testele statice, niste faze obligatorii pentru receptia acestei constructii, pentru ca, va garantez, ca nu vom da drumul la aceasta investitie fara sa efectuam toti pasii legali si, mai ales, fara sa avem receptia. Momentul estimat al deschiderii pasajului este undeva la sfarsitul acestei luni, sperand ca pana la data de 1 decembrie acest pasaj sa poata fi functional. Aceasta este doar o piesa din puzzle-ul proiectat pentru inelul median. Am inceput deja activitatile pentru al doilea pasaj, cel de peste Soseaua Berceni, unde am finalizat exproprierile si am inceput organizarea in vederea devierii utilitatilor. O a treia piesa din acest puzzle este un alt pasaj subteran, ce va fi locat sub Soseaua Oltenitei si va face legatura cu pasajul Nicolae Grigorescu pe deoparte, si cu Calea Vitan de cealalta parte, a acestei investitii. Toate acestea sunt vitale pentru traficul rutier din zona de Sud a Capitalei, o zona care este in continua expansiune pentru ca, DA, ceea ce ne-am propus in acesti ani, ca Sectorul 4 sa devina Capitala Capitalei, incepe sa devina realitate”, a declarat Daniel Baluta, primarul Sectorului 4, care a facut referire si la proiectele derulate in vederea extinderii magistralelor de metrou.
De asemenea, pe 15 noiembrie va fi data in folosinta statia de metrouTudor Arghezi, cat si parcarea aferenta acesteia.
„Aceste investitii de infrastructura rutiera sunt insotite de deschiderea statiei de metrou Tudor Arghezi si vreau sa va reamintesc ca pe data de 15 noiembrie va fi data in folosinta, atat statia de metrou, cat si parcarea aferenta, motiv pentru care ii invit pe locuitorii din Bucuresti sa foloseasca aceste elemente de infrastructura. Vom continua cu extinderea magistralei M2 de metrou, si speram ca in prima jumatate a anului 2024 sa putem ridica in SICAP procedura de licitatie publica pentru acest obiectiv extrem de important si, nu in ultimul rand, pentru magistrala M4 de metrou”, a spus primarul.
In afara testelor statice, Pasajul Europa Unita a fost supus si testului dinamic, pentru care s-a folosit un singur vehicul, cu o greutate de 40 de tone, care a circulat pe pod, cu viteze constante diferite, respectiv de 10 km/h, 30 km/h, 50 km/h si 70 km/h. Mai mult, la aceste viteze de deplasare, camionul de proba a fost nevoit sa treaca peste un prag artificial realizat, pentru producerea unui eventual soc vertical asupra tablierului pasajului. Pentru realizarea masuratorilor, s-au inregistrat asa numitele acceleratii verticale ale podului, produse in timp real, pe toata durata deplasarii camionului pe pasaj, in trei etape distincte: cea premergatoare socului, in momentul socului si dupa producerea acestuia, cand se considera ca podul vibreaza liber. Datele obtinute vor fi prelucrate in cel mai scurt timp posibil.
„Obiectivul acestor incercari este acela de a compara parametrii reali care se obtin in teren la incercari cu ceea ce se obtine pe modelele de calcul in faza de proiectare a oricarei structuri. Testele statice de vineri au constat in masurarea unor deplasari de cale in sectiuni cheie ale structurii. Testele dinamice au drept scop masurarea in regim dinamic a unor parametri care vor masura acceleratiile verticale pe trei directii, in sectiuni relevante ale structurii. Testele dinamice sunt ceva mai importante decat cele statice, pentru ca ele sunt cele care indica raspunsul real al structurii”, a precizat profesorul Ionut Racanel, directorul Departamentului de Rezistenta Materialelor, Tuneluri si Poduri din cadrul Universitatii Tehnice de Constructii Bucuresti.
Prezent la efectuarea testelor dinamice, prefectul Capitalei, Rares Hopinca, a subliniat importanta unor astfel de investitii.
„Astfel de proiecte, in opinia mea, reprezinta proiectele serioase de care Capitala Romaniei are nevoie. Vorbim despre dezvoltare integrata si este foarte important sa intelegem ce inseamna acest lucru. Asta inseamna sa redai unei comunitati toate mijloacele pentru cresterea nivelului de trai, obiectiv pe care cred ca ar trebui sa il aiba fiecare administratie din Romania. Este absolut necesar ca proiecte de acest tip sa fie realizate in tot orasul. Urmatorul pas, cu siguranta, ca il va reprezenta atragerea de locuri de munca, aici aproape de locuintele oamenilor. Asa trebuie sa se dezvolte astfel de proiecte, si ele trebuie date ca exemple de bune practici in alte zone”, a spus prefectul Capitalei, Rares Hopinca.
Dincolo de componentele ce tin de stricta utilitate a pasajului, pe langa functia de fluidizare a circulatiei din zona, acest obiectiv de investitii va deveni si un reper, din punct de vedere arhitectural, datorita sistemului de iluminat de tip Vortex, montat pe pasaj, spun autoritatile.