CFR nu pare ajunga pe linia de plutire prea curand. Compania de stat de cai ferate estimeaza pierderi de 859,6 milioane lei in acest an, la venituri totale de 5,32 miliarde lei, arata proiectul de Hotarare privind aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2023 al Companiei Nationale de Cai Ferate CFR SA, aflata sub autoritatea Ministerului Transporturilor si Infrastructurii.
”Rezultatul brut programat pentru anul 2023 este negativ – pierdere, in valoare de 859.603.410 lei. Estimarea unei pierderi in anul 2023 in valoare de 859.603.410 lei, mai mare decat cea realizata la data de 31.12.2022 cu 808,39%, respectiv cu suma de 764.974.510 lei sunt urmatoarele: diminuarea veniturilor din transferuri pentru intretinerea infrastructurii feroviare cu 14,12%, respectiv cu suma de 265.689.300 lei fata de cele realizate la data de 31.12.2022; cresterea cheltuielilor de personal cu 33,75%, respectiv cu suma de 616.185.210 lei, fata de suma aprobata conform HG nr. 1278/2022, urmarea aplicarii cresterilor salariale conform prevederilor Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar incepand cu data de 01.07.2023”, arata proiectul.
Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA gestioneaza infrastructura feroviara publica, cu legislatie specifica si dedicata, cu venituri plafonate prin reglementari legale si cu cheltuieli fixe de administrare si functionare.
Sursele necesare finantarii investitiilor pentru anul 2023, in valoare de 3.404.315.610 lei, au fost programate in crestere cu 49,73%, respectiv cu suma de 1.130.731.420 lei fata de cele realizate la data de 31.12.2022.
Sursele de investitii pentru anul 2023 vor fi asigurate din:
- surse proprii in valoare de 138.960.610 lei
- alocatii de la buget pentru investitii in valoare de 162.000.000 lei;
- alte surse – buget de stat si fonduri externe nerambursabile in valoare de 3.103.355.000 lei, din care:
- proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile, respectiv programe din
fondul de coeziune in valoare de 1.364.467.000 lei
- proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile, respectiv in cadrul
Programului National de Redresare si Rezilienta, in valoare de 1.470.250.000 lei.
Cheltuielile pentru investitii pentru anul 2023, in valoare de 3.404.315.610 lei, au fost estimate in crestere cu 49,74%, respectiv cu suma de 1.130.848.830 lei fata de cele realizate la data de 31.12.2022.
Cheltuielile pentru investitii in anul 2023 cuprind cheltuieli pentru investitii in curs, in valoare de 3.197.907.610 lei, cheltuieli efectuate la imobilizarile corporale existente (modernizari, reparatii capitale), in valoare de 154.800.000 lei si rambursari de rate aferente creditelor pentru investitii, in valoare de 51.608.000 lei.
Numarul de personal programat la finele anului 2023 este de 25.541 salariati, in scadere cu 72 de salariati fata de cel aprobat in bugetul de venituri si cheltuieli rectificat pe anul 2022, prin HG nr. 1278/2022. Castigul mediu lunar pe salariat (lei/persoana) determinat pe baza cheltuielilor de natura salariala, recalculat conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2013 si a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023 – legea nr.368/2022, in valoare de 6.547,20 lei/salariat, a fost programat in crestere cu 0,39% fata de cel realizat in anul 2022.
Compania estimeaza plati restante in valoare de 200 milioane lei, ce au fost programate in crestere cu suma de 183.659.640 lei fata de cele realizate la data de 31.12.2022.
Estimarea platilor restante in anul 2023, in valoare de 200.000.000 lei, in crestere cu suma de 183.659.640 lei fata de cele realizate la data de 31.12.2022, sunt urmatoarele:
- neincasarea creantelor restante de la CFR Marfa SA si CFR Calatori pana la finalul anului 2023. La data de 31.12.2022, compania a inregistrat creante restante in valoare de 1.473.345.430 lei, din care: CFR Marfa SA (69,57%) suma de 1.024.943.840 lei si CFR Calatori (7,42%) suma de 109.384.070 lei. In anul 2023, CFR Marfa SA continua procedura concordatului preventiv, procedura omologata de Tribunalul Bucuresti in 12 martie 2020, fapt ce a determinat la imposibilitatea estimarii valorii creantelor care se vor incasa de la aceasta societate.
- alocarea insuficienta de la bugetul statului, a sumelor necesare intretinerii si exploatarii infrastructurii feroviare publice in raport cu necesarul de finantare.
– rezultatul brut negativ (pierdere) in valoare de 859.603.410 lei, in crestere cu 808,39% fata de cel realizat la data de 31.12.2022.
– indicele de crestere a veniturilor totale, programate pentru anul 2023, fata de cele realizate la data de 31.12.2022 este de 4,75%, iar indicele de crestere a cheltuielilor totale programate pentru anul 2023 fata de cele realizate la data de 31.12.2022 este de 19,45%.
Veniturile totale in valoare de 5.321.854.970 lei au fost programate in crestere in anul 2023 fata de cele realizate in anul 2022 cu 4,75%, respectiv cu suma de 241.546.540 lei.
In structura, veniturile din exploatare in valoare de 5.186.643.470 lei detin o pondere 97,46% iar veniturile financiare in valoare de 135.211.500 lei detin o pondere de 2,54% in veniturile totale.
Veniturile din exploatare, in valoare de 5.186.643470 lei, au fost programate in crestere cu 4,80% fata de cele realizate la data de 31.12.2022, respectiv cu suma de 237.648.130 lei.
Cifra de afaceri, in valoare de 1.159.697.080 lei, a fost programata in crestere cu 10,86%, respectiv cu suma de 113.621.420 lei fata de cea realizata la data de 31.12.2022 si reprezinta 22,36% din totalul veniturilor de exploatare.
Venitul din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare (TUI) este principalul venit obtinut de companie in urma punerii infrastructurii feroviare, in mod nediscriminatoriu, la dispozitia tuturor operatorilor de transport feroviar de marfa si calatori, in baza contractelor de acces.
Programarea acestui element de venit s-a realizat in baza solicitarilor de trase ale operatorilor de transport feroviar de calatori si al volumului estimat al traficului feroviar, care urmeaza sa fie realizat de operatorii de transport feroviar de marfa in anul 2023. Valoarea programata pentru anul 2023 este de 965.300.000 lei, mai mare cu 11,82% decat cea realizata la data de 31.12.2022 si reprezinta 18,61% din totalul veniturilor de exploatare.
Veniturile din subventii si transferuri de exploatare, aferente cifrei de afaceri nete, in valoare de 1.616.261.000 lei, reprezinta contributia bugetului statului la finantarea cheltuielilor pentru intretinerea, functionarea si exploatarea infrastructurii feroviare publice aflata in proprietatea statului si in administrarea companiei, conform prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 12/1998, privind transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a Cailor Ferate Romane, cu modificarile si completarile ulterioare.
Veniturile din transferurile pentru intretinerea si functionarea/exploatarea infrastructurii feroviare publice in anul 2023, au fost programate in scadere cu 14,12%, respectiv cu suma de 265.689.300 lei fata de cele realizate la data de 31.12.2022, au o pondere de 31,16% in totalul veniturilor de exploatare si se utilizeaza cu prioritate pentru plata obligatiilor catre bugetul general consolidat, asigurarea cheltuielilor stabilite de lege aferente activitatii de intretinere si functionare a infrastructurii feroviare publice si asigurarea cheltuielilor stabilite prin contractele de prestari servicii.
Alocatiile bugetare prevazute pentru Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA in Legea bugetului de stat pe anul 2023, nr. 368/19.12.2022, nu acopera integral achitarea obligatiilor companiei catre bugetul general consolidat, a salariilor necesare activitatii de intretinere si exploatare din ramura linii si instalatii, se mentioneaza in document.
In cadrul categoriei ”Alte venituri din exploatare” in valoare de 2.356.457.230 lei, veniturile din subventii pentru investitii in valoare de 2.262.740.360 lei, au fost programate in crestere cu 22,13%, respectiv cu suma de 409.963.350 lei fata de cele realizate la data de 31.12.2022.
Cheltuielile totale in valoare de 6.181.458.380 lei au fost fundamentate in functie de activitatile concrete din programele de achizitii de bunuri si servicii, pentru desfasurarea activitatii, fundamentate pe baza posibilitatilor reale de plata a acestora, a programelor de investitii si dotari, in limita surselor legale de finantare a acestora, a recalcularii cheltuielilor de natura salariala si a cheltuielilor de mandat.
Cheltuielile totale, in valoare de 6.181.458.380 lei, au fost programate in crestere cu 19,45%, respectiv cu suma de 1.006.521.050 lei fata de cheltuielile totale realizate la data de 31.12.2022.
In structura cheltuielilor totale in valoare de 6.181.458.380 lei cheltuielile din exploatare in valoare de 6.051.321.380 lei, detin o pondere 97,89 iar cheltuielile financiare in valoare de 130.137.000 lei detin o pondere de 2,11%.
Cheltuielile de exploatare in valoare de 6.051.321.380 lei au fost programate in crestere cu 19,96%, respectiv cu suma de 1.006.695.460 lei fata de cele realizate la data de 31.12.2022.
In total cheltuieli din exploatare in valoare de 6.051.321.380 lei, cheltuielile cu bunuri si servicii in valoare de 884.514.950 lei detin o pondere de 14,62%, indicatorul “cheltuielile cu impozite, taxe si varsaminte asimilate” in valoare de 52.564.500 lei detine o pondere de 0,87%, indicatorul “cheltuielile cu personalul” in valoare de 2.703.630.330 lei, detine o pondere de 44,68% iar indicatorul “alte cheltuieli de exploatare” in valoare de 2.410.611.600 lei detine o pondere de 39,83%.
Cheltuielile cu bunuri si Servicii, in valoare de 884.514.950 lei, au fost programate in anul 2023, in scadere cu 3,62% fata de cele realizate la data de 31.12.2022.
Cheltuielile cu impozite, taxe si varsaminte asimilate, in valoare de 52.564.500 lei, au fost programate in anul 2023 in scadere cu 47,87% fata de cele realizate la data de 31.12.2022.
Cheltuielile cu personalul, in valoare de 2.703.630.330 lei, au fost programate in crestere in anul 2023 cu 33,75%, respectiv cu suma de 616.185.210 lei, fata de valoarea aprobata in bugetul de venituri si cheltuieli rectificat pe anul 2022, prin HG nr. 1278/2022.
Cheltuielile de natura salariala, in valoare de 2.610.824.980 lei, au fost estimate in crestere cu 33,71%, respectiv cu suma de 598.063.880 lei fata de suma aprobata in bugetul de venituri si cheltuieli rectificat al anului 2022, prin HG nr.1278/2022.
Cresterea cheltuielilor de natura salariala, in cuantum de 598.063.880 lei, se datoreaza:
- cresterii castigului mediu brut pe salariat datorat majorarii salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata pentru anul 2023 si alte cheltuieli de natura salariala aferente acestuia, cu suma de 79.830 lei, in conformitate cu prevederile art.63, alin.(1) lit.b) din Legea nr.368/2022- legea bugetului de stat pe anul 2023, a Hotararii Guvernului nr. 1447/2022 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata si a Hotararii Guvernului nr. 900/2023 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata;
- cresterii cheltuielilor de natura salariala aferente reintregirii acestora, pentru intreg anul 2023, cu suma de 271.152.380 lei (compusa din suma de 219.594.790 lei reprezentand reintregire cheltuieli cu salariile si suma de 51.557.590 lei reprezentand reintregire cheltuieli cu tichetele de masa) ca urmare a acordarii unor cresteri salariale si bonusuri si a cresterii numarului de personal in anul 2022, conform art. 63 , alin 1, lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023, nr. 368/2022, din care: 31.830.190 lei, reprezentand cresterea cheltuielilor de natura salariala aferente reintregirii acestora in anul 2023 pentru perioada 01.01-15.03.2022, data la care Compania Nationala CFR S.A. a preluat un numar de 2.239 salariati de la societatea afiliata Electrificare CFR SA (compusa din suma de 30.025.000 lei reprezentand reintregire cheltuielil salariale si suma de 1.805.190 lei reprezentand reintregire cheltuieli cu tichetele de masa); 239.322.190 lei, reprezentand cresterea cheltuielilor de natura salariala aferente reintregirii acestora, pentru intreg anul 2023, ca urmare a acordarii unor cresteri salariale si bonusuri in anul 2022, conform art. 63, alin 1, lit. c) din Legea bugetului de stat pe anul 2023, nr. 368/2022 (compusa din suma de 189.569.790 lei reprezentand reintregire cheltuieli cu salariile si suma de 49.752.400 lei reprezentand reintregire cheltuieli cu tichetele de masa).
- cresterii cheltuielilor de natura salariala cu suma de 322.737.480 lei, ca urmare a acordarii unor cresteri salariale, incepand cu data de 01.07.2023, conform prevederilor Legii nr.195/2020 privind statutul personalului feroviar si art.63, alin.(1) lit.d) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022
- cresterii cheltuielilor de natura salariala cu suma de 4.094.190 lei, conform art.63, alin.(1) lit.d) din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr.368/2022, prevazute in acte normative, respectiv Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr.111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, pentru un numar de 183 de salariati, care au avut in anul 2022 contractul de munca suspendat.
Incepand cu data de 14.02.2023, s-a finalizat procedura de selectie, conform prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr.109/2011, pentru cei 7 membri ai Consiliului de Administratie si s-au incheiat contracte de mandat pe o perioada de 4 ani. Cheltuielile aferente contractului de mandat si a altor organe de conducere si control, comisii si comitete, in valoare de 1.988.160 lei, au fost fundamentate in conformitate cu prevederile art. 37 alin.(2) si (3) din OUG. 109/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, dupa cum urmeaza:
- pentru directorat – valoarea este de 978.630 lei;
- pentru consiliul de administratie – valoarea este 1.009.530 lei.
Valoarea cheltuielilor de natura salariala realizate in anul 2022, in suma de 1.952.619.020 lei, nu depaseste valoarea cheltuielilor de natura salariala aprobata prin bugetul de venituri si cheltuieli rectificat al anului 2022, prin HG nr.1278/2022, in valoare de 2.012.761.100 lei.