Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, spune ca Gara de Nord este „o rusine nationala” si a cerut CFR, compania care administreaza gara, sa scoata la licitatie pe fonduri europene refacerea acesteia. Insa, vazand in presa suspiciunile privind consortiul de firme caruia i-a fost atribuit contractul, ministrul a trimis Corpul de control sa faca verificari si asteapta raportul care va elucida ce se intampla acolo.
„Acum ca sa spunem adevarul, lucrurile s-au desfasurat asa, pornind de la o alta rusine nationala, modul in care arata principala gara din Romania, am cerut celor de la CFR sa scoata rapid la licitatie, pe fonduri europene, nu de la bugetul de stat, refacerea Garii de Nord. Au facut acest lucru, dar au dat aceasta licitatie catre Regionala Bucuresti, care a tinut aceasta licitatie. Am vazut in presa acele suspiciuni. Am trimis Corpul de control, probabil in cateva zile imi va veni raportul. Daca exista si cea mai mica abatere de la lege, acel raport il voi inainte catre institutiile statului. Pe de o parte, sunt aceste suspiciuni vazute in presa si-am trimis Corpul de control si va veni cu un raport, in care imi va face anumite propuneri – sa inaintam raportul catre DNA, catre institutii de acest tip. Pe de alta parte, aceasta licitatie a fost contestata la CNSC, care, in cateva zile, va trebui sa dea raspunsul legat de contestatie”, a declarat Sorin Grindeanu, la Digi 24, despre contractul pentru modernizarea Garii de Nord si suspiciunea ce planeaza asupra consortiului de firme romanesti care ar trebui sa gestioneze lucrarile.
Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA a anuntat recent ca a selectat doi constructori romani pentru modernizarea Garii de Nord din Bucuresti, etapa 1, un proiect finantat din fonduri nerambursabile, prin Programul Transporturi (PT).
Oferta depusa de asocierea de firme romanesti SC Gdo Mov Impex SRL – SC Omega Cert Sistem SRL, in valoare de 419.854.213,32 (fara TVA), a fost desemnata castigatoare.
Durata aferenta proiectarii si executiei lucrarilor este de 55 de luni – noua luni pentru proiectare si 46 de luni pentru executie. Etapa I a programului de modernizare a celei mai mari gari din Romania – Gara de Nord Bucuresti – include reabilitarea spatiilor existente in cele trei corpuri ale cladirii, unde se desfasoara activitatea feroviara, sunt asigurate servicii destinate calatorilor si activitati comerciale: Corp A (cladiri B-dul Dinicu Golescu), Corp B (central, coloane, casele de bilete clasa I), Corp C (casele de bilete clasa a II-a, Calea Givitei).
Potrivit Ziarului Financiar, Gdo Mov Impex este o companie inregistrata in Baia Mare, judetul Maramures, detinuta integral de Delia Goie. Firma, care nu are un site propriu de prezentare, a inregistrat in 2022 o cifra de afaceri de 35,2 milioane de lei, in crestere cu 71% fata de anul precedent. Profitul de 1,7 milioane de lei a fost cu 72% mai mare, iar numarul de angajati este de 35. Delia Goie este totodata managerul complexului turistic Apa, situat la limita dintre judetele Satu Mare si Maramures, in apropierea localitatii Apa. Complexul cuprinde un hotel de 23 de camere, o zona de camping si sala pentru evenimente.
Conform datelor de la Ministerul Finantelor, firma are ca obiect principal de activitate ”Lucrari de constructii a cladirilor rezidentiale si nerezidentiale”. Gdo Mov Impex s-a mai ocupat si de modernizarea podurilor de cale ferata de pe raza Sucursalei Regionale de Cale Ferata Cluj. De asemenea, a mai participat in ultima perioada, de cand ministru al Transporturilor este Sorin Grindeanu, iar director al GEIP Palati CFR Petre Ungureanu, la mai multe licitatii organizate de CNCF CFR SA si regionalele acesteia.
La randul sau, Omega Cert Sistem are doi patroni si un singur angajat. Firma a avut anul trecut o cifra de afaceri de doar 442.000 de lei si un profit de 106.000 de lei. Valoarea datoriilor, de 111.995 de lei, este mai mare decat cea a profitului.
Omega Cert Sistem este detinuta de familia Toader, prin Marin Iulian Toader (asociat cu o pondere de 60%) si Monica Laura Toader (40%). Nici aceasta firma nu are un site de prezentare cu informatii despre portofoliul sau. Domeniul principal de activitate este ”Activitati de inginerie si consultanta tehnica legate de acestea”.
Firma a mai castigat un contract in zona feroviara (pe 20 iulie 2023), respectiv licitatia organizata de Regionala Bucuresti a CNCF CFR SA pentru ”Consolidare si refacere amenajari hidrotehnice pod km 49+424 linia 305 Ploiesti Sud-Maneciu (Expertiza si DALI)”, in valoare de 563.500 de lei.
Patronii firmei mai detin SC Therapy 4 You Center SRL, care are clasificarea CAEN ”Alte activitati referitoare la sanatatea umana”.
Ce lucrari se vor face la Gara de Nord
– modernizarea/consolidarea/reabilitarea cladirilor din statia de calatori Bucuresti Nord;
– reabilitarea constructiilor monument cu valoare istorica;
– crearea unor spatii verzi centrale, cu zona de asteptare pentru publicul aflat in tranzit;
– regenerarea zonei aferente statiei de calatori Gara de Nord pe principiile de smart city/creative city/green city;
– modernizarea spatiilor destinate publicului calator, inclusiv facilitati pentru persoanele cu dizabilitati;
– asigurarea elementelor de siguranta si confort pentru calatori – balustrade, rampe pentru persoane cu dizabilitati, lifturi, sisteme de control acces;
– sisteme noi de ventilatie/incalzire;
– modernizarea sistemului de iluminat si a instalatiilor electrice, sanitare, termice etc;
– modernizarea sistemului de informare a publicului calator si a echipamentului de telecomunicatii etc.
Probleme si cu „Autostrada Ursilor„
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a mai spus, la Digi 24, ca este o rusine nationala si ce s-a intamplat cu bucata de autostrada lipsa de pe autostrada A1, dintre Sibiu si Nadlac, denumita generic „Autostrada Ursilor„. Pentru acel tronson, finantarea este asigurata prin PNRR, termenul limita de receptie fiind 2026.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, e convins ca lucrurile au intrat in linie dreapta pentru bucata de peste 10 kilometri lipsa. Tronsonul are finantare asigurata prin PNRR.
„Ca sa fiu corect, era deja introdus (n.red: in PNRR), sunt absolut de acord cu asta, dar este o rusine nationala ce se intampla acolo, cand intri pe autostrada de la Boita, inainte de Sibiu, in loc sa mergi pe autostrada pana la Nadlac, nu, ne dam jos vreo 14 kilometri si apoi reurcam. E o rusine, s-a ajuns in aceasta situatie, imi asum ce spun…in 2017 eram prim-ministru, atunci in cele 6 luni, cred ca Razvan Cuc era ministrul Transporturilor, l-am intrebat ce se intampla cu aceasta bucata, el a spus ca trebuie sa construim pasaje pentru ursi, deci o chestiune care tine de mediu (…) in acea perioada nu existau ursi, ma rog, cert e ca trebuiau construite aceste pasaje pentru ursi, neavand ursi„, a spus Sorin Grindeanu la Digi24.
Ministrul Transporturilor e de parere, insa, ca lucrurile au intrat in linie dreapta.
„Am reusit sa semnam contractul, in aceasta toamna se termina faza de proiectare (…) astfel incat aceasta rusine sa fie…pentru ca e o rusine, greu poti sa accepti ca din 2017 s-a dat ultima bucata de autostrada, dinspre Timisoara, de la Lugoj pana la Margina, atunci s-a dat in circulatie, de atunci nu s-a facut absolut nimic. Faptul ca se duce la executie in aceasta toamna ne face sa fim extrem de optimisti ca prin finantare prin PNRR se termina aceasta investitie„, a spus ministrul Transporturilor.
Segmentul are o lungime de 13 kilometri – intre localitatile Margina in judetul Timis si Holdea in judetul Hunedoara. Este singurul tronson de drum rapid care lipseste pentru a ajunge, pe autostrada completa, de la Sibiu la vama Nadlac 2, pe A1. Noua bucata de autostrada va avea doua ”tuneluri pentru ursi”, ce vor masura, insumat, 2,13 km de tunel forat. Acestea vor fi formate din doua galerii unidirectionale cu cate o cale de circulatie pe fiecare, cu platforma de 11,25 m.