Ministrul Mediului, apelor si padurilor, Mircea Fechet, a anuntat lansarea programului destinat achizitiei de microbuze electrice, hibride si alimentate cu gaz natural comprimat, care vor fi utilizate in transportul scolar al elevilor. Pentru fiecare microbuz achizitionat va fi finantata si o statie de incarcare electrica. Acest program vine in completarea programului Rabla Clasic, in completarea programului Rabla Plus si, mai nou, Rabla local.
Programul are un buget de 300 de milioane de lei si este finantat prin Administratia Fondului pentru Mediu.
La acest program pot sa aplice consiliile judetene si subdiviziunile administrativ-teritoriale ale municipiului Bucuresti.
Microbuzele achizitionate trebuie sa fie noi.
„Lansam astazi, in premiera, Programul Microbuze electrice pentru transportul elevilor. Este unul dintre programele finantate de minister prin care incercam sa atenuam impactul schimbarilor climatice, sa asiguram un aer mai curat, sa participam la decarbonizarea sectorului de transport si sa reducem emisiile de gaze cu efect de sera. Ne incadram si cu acest program in tendinta europeana privind mobilitatea durabila. Acest program vine in completarea programului Rabla Clasic, in completarea programului Rabla Plus si, mai nou, Rabla local. Practic, va asigura transportul elevilor spre scoala si inapoi catre locuintele lor, urmarind sa schimbe comunitatile noastre in comunitati din ce in ce mai verzi. Nu vom finanta doar microbuze electrice, ci vom finanta si infrastructura aferenta acestora, ma refer la infrastructura de incarcare. Practic, pentru fiecare microbuz achizitionat vom putea finanta si o statie de incarcare electrica”, a anuntat ministrul Mircea Fechet.
Achizitionarea statiilor de reincarcare este permisa in limita unei statii de reincarcare/microbuz achizitionat.
„Programul va incepe efectiv la data de 8 septembrie. Pana atunci, consiliile judetene, impreuna cu autoritatile publice locale ar trebui sa pregateasca documentatiile de finantare. Va fi deschis timp de doua luni, intre 8 septembrie si 8 noiembrie”, a adaugat ministrul Mediului, apelor si padurilor.
Finantarea se acorda in functie de categoria unitatii administrativ-teritoriale din care face parte solicitantul, dupa cum urmeaza:
– pentru unitatile administrativ-teritoriale cu un numar de elevi pe raza UAT-ului mai mic de 40.000, se acorda maximum 7 milioane lei;
-pentru unitatile administrativ-teritoriale cu un numar de elevi pe raza UAT-ului intre 40.001-60.000, se acorda maximum 15 milioane lei;
– pentru unitatile administrativ-teritoriale cu un numar de elevi pe raza UAT-ului mai mare de 60.000, se acorda maximum 25 milioane lei.
Este eligibil proiectul care cuprinde autovehicule mai putin poluante, de tipul microbuzelor electrice, hibride si a celor alimentate cu gaz natural comprimat, ce indeplinesc urmatoarele criterii: apartin categoriei M2 – M3 – respectiv microbuze electrice, microbuze hibride, microbuze alimentate GNC; microbuzele electrice au autonomie de minim 200 km, iar microbuzele hibrid plug-in au o autonomie de minim 50 km exclusiv pe putere electrica; detin omologarea CE de tip (de exemplu microbuzele care detin o omologare CE de tip a intregului vehicul emisa de orice stat membru al Uniunii Europene nu mai necesita omologare in Romania) si Cartea de identitate a vehicului (CIV) eliberata de Registrul Auto Roman, in conformitate cu procedurile administrative specifice, intrunesc cerintele legate de accesibilitate pentru persoanele cu mobilitate redusa.