CENTURA ZALAU ARE INTARZIERI – Grindeanu ameninta constuctorul romano-chinez cu rezilierea. Teoretic, drumul ar putea fi gata anul viitor

Asocierea de constructori romani si chinezi (Sinohydro din China – SC GoodProod din Romania) trebuie sa creasca mobilizarea pe santierul centurii Zalau, pentru a recupera din intarzieri, spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Oficialul le da constructorilor un ultimatum si le cere sa respecte obligatiile contractuale. Progresul fizic depaseste acum 50%, iar, in mod realist, lucrarile pot fi finalizate in vara anului viitor, spune Grindeanu, cu conditia ca ambii parteneri sa respecte contractul.

Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu, a vizitat marti santierul tronsonului II al centurii ocolitoare a Zalaului.

El da vina pe compania romaneasca care ingreuneaza aplicarea legislatiei privind actualizarea preturilor.

Rezilierea contractului pentru Varianta Ocolitoare Zalau este o masura extrema la care nu vreau sa fim nevoiti sa apelam! Asocierea de constructori romani si chinezi inregistreaza intarzieri pe cei 5,5 km ai acestui obiectiv. Paradoxal, totul din cauza partenerului roman care ingreuneaza aplicarea legislatiei privind actualizarea preturilor. Atrag atentia asociatului roman sa isi respecte obligatiile contractuale si sa faca eforturi, alaturi de partenerul chinez, pentru finalizarea lucrarilor. In prezent, progresul fizic a depasit 50%, iar, in mod realist, lucrarile pot fi finalizate in vara anului viitor, daca ambii parteneri abordeaza cu seriozitate contractul. Imi doresc ca Asocierea romano-chineza sa gaseasca resursele necesare pentru recuperarea intarzierilor, astfel incat sa evitam rezilierea acestui contract. Ambii parteneri trebuie sa inteleaga ca aceasta este ultima atentionare pe care o primesc!”, spune Grindeanu.

Conform termenelor contractuale acest obiectiv trebuia sa fie finalizat din luna martie a acestui an.

Aici e vorba de o asociere intr-o companie chineza si o companie din Romania. Aceasta companie din Romania fiind de un procent undeva sub 1%. In acest moment stadiul lucrarilor este undeva peste 50%, poate chiar spre 60%. Asa cum stiti, pe toate lucrarile din Romania noi am aplicat Ordonanta 64 prin care se actualizeaza preturilor materialelor. Stiti ca din cauza pandemiei, din cauza razboiului din Ucraina, preturile au explodat. Surprinzator, pe aceasta centura de la Zalau, aceasta Ordonanta 64 nu se poate aplica, ceea ce duce la pierderi de cateva zeci de milioane. Noi dorim legal sa putem sa aplicam aceasta Ordonanta 64. Dar acest lucru este este blocat in acest moment. Din ce-mi spun colegii mei, care stiu foarte bine situatia, aceasta companie romaneasca care, desi e sub 1%, are un fel, nu ma feresc sa spun, ca nu e altceva decat ceea ce spun, un soi de santaj asupra companiei mari”, a afirrmat Sorin Grindeanu.

Acesta a avertizat compania romanesca sa nu utilizeze aceasta parghie, pentru a avea beneficii mai mari decat ar merita si a adaugat ca termenul realist pentru finalizarea lucrarilor este jumatatea anului viitor.

Ca sa poti sa aplici aceasta ordonanta trebuie sa fie de acord toti asociatii. Nu s-a obtinut acordul tuturor, ceea ce e de noaptea mintii, daca ma intrebati pe mine, pentru ca este vorba de o reactualizare a preturilor. Daca se va mentine ritmul si se va debloca aceasta situatie, in mod sigur undeva la jumatatea anului viitor se va circula pe aceasta varianta ocolitoare de la Zalau. Deci, termenul realist este undeva la jumatatea anului viitor”, a mai explicat Grindeanu.

El a mai explicat ca nu ar dori sa apeleze la masura extrema de reziliere a contractului pentru acest proiect.

Desi ordinul de incepere a lucrarilor a fost emis in aprilie 2021, asocierea romano-chineza a ajuns la un stadiu fizic putin peste 50%. Mobilizarea pe cei 5,5 km trebuie sa creasca iar ambii parteneri din asociere trebuie sa ia in serios contractul. CNAIR a dovedit ca este un partener onest care si-a respectat toate obligatiile contractuale. Vreau ca lucrarile sa continue iar circulatia sa fie deschisa in vara anului viitor (2024). Rezilierea este ultima solutie si nu imi doresc sa ajungem in situatia in care sa fim obligati sa luam aceasta masura, ca unica sansa pentru relansarea proiectului”, a adaugat Grindeanu.

Pe 23 martie 2023 era termenul contractual pentru finalizarea lucrarilor pe santierul Centurii Zalau, singurul contract in executie derulat cu un constructor din China, dar proiectul este la doar 45 %, potrivit raportarii oficiale a CNAIR. (n.r antreprenorul general este din China, dar lucrarile se fac cu subcontractori romani).

Varianta Zalau are o lungime de 5,5 kilometri si asigura legatura intre DN 1 F (Cluj Napoca – Zalau – Satu Mare) si Drumul Judetean 191. Contractul a fost semnat cu asocierea Sinohydro (China) – SC GoodProod (Romania) in vara anului 2020 (mandatul Lucian Bode), cu termen de 6 luni pentru proiectare si 24 pentru executie, ordinul pentru inceperea lucrarilor fiind emis in aprilie 2021.

Contractul a fost semnat pentru suma de 185 milioane lei. Al doilea contract semnat cu un constructor din China este Lotul 3 al Autostrazii Bucuresti Nord, dar cel putin pentru urmatoarele 12 luni in etapa de proiectare. Din aprilie 2021 este in vigoare o Ordonanta care interzice firmelor din China sa participe la licitatiile publice. Sinohydro a depus oferta in 2020 si pentru lotul 1 de pe A 0 Nord, castigat de Pizzarotti-Retter.

Articolul precedentAPAR NOUA PASAJE SUBTERANE IN BUCURESTI-ILFOV – A fost lansata licitatia pentru studiul de fezabilitate
Articolul următorINCEPE REABILITAREA LINIILOR DE TRAMVAI DIN BUCURESTI – Pana la sfarsitul anului vor ajunge in Capitala si cele 100 de autobuze electrice

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.