Asa cum publicatia ”Lumea Infrastructurii” anunta inca de saptamana trecuta, Metrorex a semnat marti, 2 mai 2023, contractul pentru constructia retelei de metrou Tokyo – Aeroportul International Henri Coanda. Valoarea contractului este de 1.278.415.271,87 lei, fara TVA. Sursele de finantare ale contractului sunt asigurate de la bugetul de stat si fonduri externe rambursabile – credit extern JICA, in baza acordului de imprumut ROM-P5, ratificat prin Legea nr. 228/2010, cu modificarile si completarile ulterioare.
Contractul privind „Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda. (Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni). Proiectare si executie lucrari structura de rezistenta pentru Lotul 1.2: Tokyo – Aeroport Otopeni” a fost castigat de asocierea Gülermak Ağir Sanayi Insaat Ve Taahhüt AS – Somet SA.
Durata estimata a contractului este de 48 luni de la data emiterii Ordinului de Incepere. Contractul a fost atribuit prin procedura de licitatie restransa, in SEAP, pe baza criteriului de atribuire „Cel mai bun raport calitate – pret”.
Sectiunea de Nord, Tokyo – Aeroport Otopeni, a Magistralei 6 de metrou, are un traseu de 7,6 km si 6 statii cu urmatoarele denumiri: Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Bratianu, Aeroport Otopeni, si face parte din Proiectul Magistrala 6 “Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda”.
“Sunt convins ca acest proiect va fi unul de succes. Asa cum stiti, tot ce tine de M6, prima sectiune, probabil undeva in luna iunie se va da ordinul de incepere de lucrari, executia efectiva, fiindca s-a incheiat partea de proiectare, deci undeva in luna iunie vom avea partea de executie pe primul tronson, cel care este finantat, astazi cand vorbim, din POIM si va fi fazat pe POT. Eu sper ca tot ceea ce am incercat de un an de zile, si anume transferul acestei sectiuni de pe POIM sau POT pe PNRR, sa se si intample si semnalele sunt pozitive si la ultima sedinta de Guvern domnul ministru Bolos m-a asigurat ca una din schimbarile deja acceptate de Comisia Europeana in PNRR este acest schimb intre M4 si M6”, a spus ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Contractul va lega statia Tokyo de Aeroportul Otopeni.
”Al doilea tronson. Are o durata, acest contract, de 48 de luni. De asemenea, tot sase statii, ca si primul primul tronson si care va lega statia Tokyo de Aeroportul Otopeni. Eu consider ca o capitala si noi consideram ca o capitala europeana, asa cum este Bucurestiul, nu poate sa nu aiba o legatura cu orasul, in speta cu centrul Bucurestiului, sa lipseasca de fapt o legatura cu metroul. De aceea acest proiect il consideram extrem de important. Finantare exista pe ambele tronsoane, constructorii si pe primul tronson si pe al doilea au experienta necesara in a face aceste proiecte”, a mai spus ministrul Transporturilor.
Proiectul Magistrala 6 “Legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda” cu o lungime totala de 14,2 km si 12 statii de metrou, ce va fi deservit de un numar de 12 trenuri noi de metrou, contribuie, prin realizarea sa, la dezvoltarea economiei regionale si imbunatatirea mediului urban prin reducerea blocajelor de trafic, a accidentelor rutiere si a poluarii aerului, fiind un proiect de utilitate publica de interes national.
Obiectivele specifice ce vor fi atinse prin punerea in functiune a Magistralei 6 de metrou:
· Facilitarea legaturii dintre Municipiul Bucuresti si Aeroportul International Henri Coanda – Otopeni, dar si extinderea retelei existente de metrou prin intermediul unei linii de transport cu metroul ce va avea o lungime totala construita de 14,2 km si un numar de 12 statii.
· Imbunatatirea confortului calatorilor si a eficacitatii traficului prin asigurarea unui sistem de transport ce eficientizeaza durata de deplasare pe coridorul deservit.
Prin atingerea acestor obiective specifice, proiectul contribuie implicit la realizarea urmatoarelor obiective generale:
· Cresterea eficientei transportului din punct de vedere al vitezei comerciale, prin economia de timp pe care o va asigura noul transport subteran.
· Reducerea poluarii (gaze de esapament, zgomot, vibratii) prin degrevarea transportului de suprafata atat public, cat si privat cu implicatii importante asupra imbunatatirii calitatii vietii din punct de vedere al conditiilor de mediu.
· Cresterea atractivitatii transportului cu metroul, comparativ cu transportul rutier, in consecinta, reducerea numarului de accidente, reducerea degradarii drumurilor, realizarea de economii de carburanti si intretinere, reducerea timpului de deplasare etc.