Podul suspendat peste Dunare de la Braila va fi inaugurat la sfarsitul lunii iunie, spune ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu. Descarcarea in judetul Tulcea va fi facuta pe varianta Macin, iar varianta Jijila va fi gata pana la finalul acestui an. De precizat, contractul a fost semnat in 19 ianuarie 2018, iar termenul contractual de finalizare era 2021.
Acesta este cel mai scump pod care s-a construit vreodata in Romania si costa 2,375 miliarde de lei cu TVA.
“Undeva in iunie, in jur de 27 iunie, cine o fi ministru aici si cine o fi prim-ministru, plus minus cateva zile, se va inaugura Podul de la Braila, pe varianta pe care o stiti cu totii, si anume descarcarea in judetul Tulcea pe varianta scurta Macin, urmand ca varianta de Jijila sa fie gata pana la sfarsitul anului. E angajamentul pe care dansii (asocierea de constructori, n.r.) si l-au luat. Am spus ca trimit in numele ministerului invitatia la omologul italian sa vina la inaugurare. Folosesc acest prilej sa punem presiune si mai mare pe dansii”, a declarat Grindeanu, in cadrul unei conferinte de presa.
Constructorul este asocierea italo – japoneza WeBuild – IHI Infrastructure. Podul suspendat de la Braila avea termen contractual de finalizare decembrie 2021, dar a primit o extensie de un an pana la sfarsitul lui ianuarie 2023, intrucat Ministerul Transporturilor nu a rezolvat la timp relocarea utilitatilor. Ultimul termen anuntat era 20 decembrie 2022.
- Antreprenor: Asocierea Webuild SPA – IHI Infrastructure Systems CO LTD;
- Valoare contract: 2,375 miliarde de lei cu TVA;
- Lungime pod suspendat: 1.974,30 metri;
- Lungime drum principal Braila – Jijila: 19,095 km.;
- Lungime drum de legatura cu DN22 Smardan – Macin: 4,328 km.;
Trecerea pe podul de la Braila, al treilea pod suspendat din Europa ca lungime, va fi gratuita cel putin 5 ani de la momentul inaugurarii.
Pe rolul instantelor erau 21 de litigii intre CNAIR si WEBUILD SPA, iar constructorul castiga procesele cu statul.
Podul suspendat peste Dunare de la Braila va fi cel mai scump pod construit vreodata in Romania. Constructia face legatura intre judetele Braila si Tulcea. Podul va avea, la final, doi kilometri lungime si o inaltime de aproape 200 de metri.
Acesta este primul pod suspendat realizat in Romania. Este ultimul pod peste Dunare inainte de varsarea in Marea Neagra, cel mai mare din Romania si al treilea din Europa, ca dimensiune.
Potrivit reprezentantilor WEBUILD, doar drumurile de acces vor fi construite in totalitate pana la sfarsitul acestui an (2022), astfel incat circulatia pe pod sa poata fi deschisa.
Investitia presupune amenajarea a 23 kilometri, dintre care 17 kilometri sunt pe teritoriul judetului Tulcea. Deasupra Dunarii este podul suspendat, in lungime 1,9 kilometri.
Podul are trei deschideri: o deschidere principala (1120 m) si doua deschideri laterale de 489,6 m pe malul Braila si de 364,6 m pe malul Tulcea. De o parte si de alta sunt prevazute doua viaducte de acces in lungime de cate 110 m fiecare. Drumul principal va avea doua benzi pe sens si va lega judetul Braila de judetul Tulcea, iar drumul de legatura spre Macin va avea o banda pe sens, in lungime de 4,3 km. In rest, vor fi realizate intersectii giratorii, 33 de poduri, podete, pasaje si o statie de taxare.
Pilonii au 192 m inaltime totala de la partea superioara a fundatiei si sunt localizati in aproprierea malurilor. Fiecare pilon este prevazut cu scari si lift, accesul fiind permis din benzile de intretinere localizate pe ambele parti ale tablierului.
La pilonul Braila sunt 72 piloti de 40 metri lungime, iar la pilonul Tulcea sunt 72 piloti de 38 metri lungime.
In cadrul Master Planului General de Transport, podul figureaza ca parte a Drumului Expres Buzau – Braila – Tulcea – Constanta, drum planificat a se realiza in perioada 2020–2030, care va conecta Nordul Munteniei si Sudul Moldovei de Nordul Dobrogei, unde se afla Delta Dunarii.