”Transalpina de Apuseni”, drumul din inima Apusenilor, ce pleaca din Aiud si ajunge, prin Bucium, la DN74, traversand locuri cu semnificatii si valente unice, este mai aproape de realitate.
Presedintele Consiliului Judetean Alba, Ion Dumitrel, a semnat contractul pentru realizarea lucrarilor pe lotul 2, in lungime de 34,9 km.
”Legand comunitati traditionale autentice, drumul judetean 107I este un drum al istoriei, al culturii si al traditiei. Reabilitarea sa are o semnificatie foarte importanta pentru locuitorii acestor comunitati, reprezentand o deschidere spre dezvoltare, atat economica, cat si turistica si culturala, cu un mare impact social”, anunta Consiliul Judetean Alba.
“Transalpina de Apuseni” va avea peste 78 de kilometri de drum judetean modernizat si va asigura legatura intre zona Apusenilor si Autostrada Sebes – Turda.
CJ Alba a transmis in constructorului, in august 2022, Societatea de Constructii Napoca SA, o notificare de reziliere a contractului. Potrivit reprezentantilor CJ Alba, pe acest lot stadiul lucrarilor executate era la acel moment de circa 30%. Consiliul Judetean Alba a decis, anterior, sa rezilieze contractele initiale ca urmare a incapacitatii fostului antreprenor de a finaliza investitia dupa ce Societatea de Constructii Napoca SA Cluj-Napoca a intrat in insolventa si nu a mai reusit sa ofere o garantie de buna executie, in cuantum de 10% din valoarea contractului.
De asemenea, Consiliul Judetean Alba a semnat in ianuarie 2023 ordinul de incepere a lucrarilor ramase de executat pe lotul 1 al DJ 107I. In 2023, soseaua se va lungi cu 43 kilometri. Lotul 1 din proiectul de modernizare a DJ 107 I are o lungime de 43,51 kilometri, intre Aiud si Ponor, iar, potrivit caietului de sarcini, pana in prezent pe acest lot au fost executate lucrari in procent de aproximativ 29% din valoarea contractului de executie, constand in amenajarea terenului, terasamente, structura rutiera, podete tubulare de descarcare si podete de acces, scurgerea apelor.
Lucrarile in continuare vizeaza reabilitare partii carosabile prin executie fundatie din balast si piatra sparta si doua straturi de mixturi asfaltice; construire/reabilitare poduri si podete; montare parapeti flexibili pe fundatii izolate/adancite.
lucrarile de modernizare pe lotul 1 vor fi gata la finalul anului. Transalpina de Apuseni va fi cel mai spectaculos drum montan din judetul Alba, cu piste de biciclete.
In 19 aprilie 2022, Consiliul Judetean Alba a emis notificarea de reziliere a contractului de lucrari cu asocierea Operes SRL – Societatea de Constructii Napoca SA – Cosedil SPA, castigatoarea licitatiei pentru lotul 1, ca urmare a neconstituirii garantiei de buna executie din partea antreprenorului. Raportul contractual dintre parti a incetat incepand cu data de 6 mai 2022.
Valoarea contractului obtinut de societatea Elis Pavaje SRL este de 113,7 milioane de lei, fara TVA.
Drumul strabate una din cele mai frumoase zone ale judetului Alba, prin Muntii Metaliferi, si ajunge, in punctul cel mai inalt, pana la o altitudine de peste 1.000 de metri.
Odata modernizat, drumul, in lungime de 78,4 kilometri, va face mult mai accesibile o serie de destinatii turistice. El va face legatura intre autostrada Sebes-Turda si DN 74, principalul drum national din Apuseni.
Drumul este important atat pentru dezvoltarea socio-economica a zonei din Muntii Apuseni, deoarece va lega orasul Abrud de municipiul Aiud, cat si de Autostrada Sebes-Turda, dar si pentru ca va permite accesul mai facil al turistilor in aceasta zona. Tronsonul strabate o zona importanta a judetului Alba, prin Muntii Metaliferi si realizarea lui va scoate din relativa izolare care le-a franat dezvoltarea economica si le-a favorizat depopularea comunele Rimet, Ponor si Mogos. De asemenea, va contribui la scurtarea drumului pe care il au de parcurs locuitorii din zona Zlatna, Abrud spre Aiud, Cluj-Napoca si spre localitatile din estul judetului Alba, spre Blaj, Ocna Mures.
”Transalpina de Apuseni” va lega o serie de localitati din Muntii Apuseni: va strabate Aiudul de Sus – Ramet – Bradesti – Geogel – Macaresti – Barlesti Catun – Cojocani – Valea Barnii – Barlesti – Mogos – Valea Alba – Ciuculesti – Bucium – Izbita – Coleseni – Bucium Sat si ajunge in Bucium Cerbu, aproape de Abrud.
Valoarea totala este de peste 188 de milioane de lei adica aproximativ 41,6 milioane de euro. Consiliul Judetean Alba va contribui cu valoarea neeligibila a proiectului, adica putin peste 400.000 de lei, restul fiind bani europeni dintr-o finantare POR 2014-2020.