Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spune ca este pentru prima data de la intrarea in Uniunea Europeana cand Romania cheltuie toti banii alocati pentru Transporturi intr-un exercitiu bugetar. Oficialul a solicitat Comisiei Europene sa se poata accesa sume de la alte componente.
Ministrul a precizat totodata ca, in anul 2022, la nivelul Ministerului Transporturilor au fost semnate contracte pentru infrastructura in valoare de 10,3 miliarde de euro, mai mult decat din 2017 pana in 2021 la un loc.
„De cand am intrat noi in Uniunea Europeana, din 2007, cam la fiecare exercitiu bugetar sa stiti ca pe domeniul transporturilor nu a fost o problema de finantare. De fiecare data, noi am dat bani inapoi la Uniunea Europeana, fiindca nu am fost in stare sa ii cheltuim. Asta este adevarul din 2007 si pana acuma. Pentru exercitiul bugetar 2014-2020 putem sa cheltuim banii pana la finalul acestui an. La transporturi, unde sunt foarte multi bani, sa stiti ca am ramas cu 56 de milioane de euro, pe care ii vom cheltui probabil in saptamanile viitoare ceea ce ne duce in situatia unica dupa Revolutie si anume aceea in care am cheltuit toti banii alocati pe vechiul exercitiu bugetar. Am facut o cerere catre Comisia Europeana pentru ca ramanem vreo zece luni in situatia in care am putea noi, la Transporturi, sa accesam si alte sume de bani de la alte componente care nu au reusit si nu reusesc sa-si cheltuie aceste sume si, decat sa ne aflam la sfarsitul anului 2023 in situatia in care dam bani inapoi catre Comisie, mai bine transfera aceste sume catre transporturi, pentru ca noi vom fi n stare sa cheltuim aceasta suma. Deci e pentru prima data cand suntem in stare sa cheltuim toate sumele alocate”, a afirmat Sorin Grindeanu.
Sorin Grindeanu a mentionat ca anul trecut la Ministerul Transporturilor s-au semnat contracte de 10,3 miliarde de euro, mai mult decat in cinci ani.
„Ca sa va faceti o imagine, 2017, 2018, 2019, 2020, 2021, adunate la un loc, nu sunt in suma de 10,3 miliarde de euro, cat am reusit in 2022„, a spus demnitarul.
Grindeanu a declarat ca, in baza contractelor semnate in 2022, sunt in executie aproape 600 de kilometri de autostrada si drumuri expres si in diverse faze de licitatie aproximativ 340 de kilometri.
“Astazi am discutat cu autoritatile locale despre solutiile tehnice pentru proiectele de infrastructura din zona de vest a Romaniei. Aproximativ 30 de miliarde de lei (fara TVA) sunt la dispozitie, in anul 2023, pentru investitii in toate sectoarele de transport din aceasta zona. Sunt bani europeni alocati atat prin PNRR, cat si prin alte programe (POIM, CEF, POT)”, a mai spus Grindeanu.
Sorin Grindeanu estimeaza ca vor fi primiti bani in plus de pe alte componente, astfel incat sa se poata accesa sume suplimentare la Transporturi.
„In acest moment, prin ceea ce s-a intamplat in 2022, s-au creat toate premisele ca in fiecare an, incepand de anul acesta, minimum de kilometri pe care sa-i dam in circulatie anual este de 100. La anul, probabil, ne vom duce spre 150-160 de kilometri„, a spus ministrul.
Ministrul a vorbit si de Planul National de Investitii pe domeniul Infrastructurii, aprobat la finalul anului 2021.
„Ce inseamna acest Plan National de Investitii? Inseamna, daca vreti, toate proiectele adunate, prioritare pe o durata de 10 ani si care sunt in valoare de undeva in jur de 70 de miliarde de euro. Inseamna o perioada de 10 ani. Asta inseamna ca acest plan, indiferent de cine este ministru, indiferent de cine formeaza guvernul, trebuie sa fie pus in practica. (…). Cam jumatate din aceasta suma putem sa o atragem din fonduri europene. Suntem in aceasta perioada undeva la intersectia a trei mari surse de finantare europeana, pe de o parte este vechiul exercitiu bugetar, unde pe domeniul Transporturilor vorbim de POIM, a doua mare sursa de finantare este PNRR-ul si a treia exercitiul bugetar 2021-2027„, a spus ministrul.
Grindeanu afirma ca trebuie sa recuperam acest minus pe care il avem in domeniul infrastructurii, iar infrastructura trebuie sa devina pe urmatorii ani, indiferent de culoarea politica a guvernului, guvernelor care vor veni in urmatorii ani, o prioritate nationala.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a mai declarat ca au fost semnate aproape 90% din contractele pentru domeniul feroviar finantabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), iar pe rutier mai sunt „capetele din A8„, autostrada care face legatura intre Transilvania si Moldova.
„La transporturi, stiti ca e cu borne, cu anumite borne pe care trebuie sa le atingi in fiecare trimestru. La sfarsitul anului acesta una din bornele importante este sa ai semnate contractele pe toate proiectele pe rutier si pe feroviar. In acest moment, pe feroviar sunt semnate aproape 90% dintre ele, mai e un rest mic pe care o sa-l rezolvam in lunile viitoare. Iar pe zona de rutier, mai avem capetele din A8, acea autostrada care trece din zona de Mures in zona de Moldova, si inchidem toate contractele finantabile prin PNRR”, a spus Grindeanu.
Ministrul Sorin Grindeanu a vorbit si despre parteneriatele incheiate cu administratiile locale.
„Eu consider ca in acest moment, la Bucuresti, la CNAIR, sunt foarte multe proiecte pe care trebuie sa le gestioneze in mod centralizat cei de la CNAIR si atunci proiecte de mai mica anvergura, variante ocolitoare, drumuri, e mult mai bine sa le dai catre autoritatile locale, pentru ca ei stiu mult mai bine sa le faca si au si interesul sa termine mai repede aceste proiecte decat au niste domni de la Bucuresti. Tocmai de aceea, pe parcursul anului 2022, am semnat vreo 56 de asemenea protocoale cu autoritatile locale si am descentralizat foarte mult”, a mai afirmat ministrul Transporturilor.