Consiliul Judetean Iasi anunta vesti bune despre autostrazile A7 si A8. Din aceasta primavara, toate cele 13 loturi ale autostrazii A7 vor fi in santier, iar din toamna anului 2025 se va putea circula in integralitate pe A7, de la Ploiesti pana la Pascani, urmand apoi sa fie implementat si tronsonul Pascani – Suceava – Siret. De asemenea, doua loturi din autostrada A8 au fost deja scoase la licitatie, chiar capetele montane, la care se previzioneaza ca vor incepe lucrarile in primavara anului 2024, dupa cum estimeaza secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scriosteanu.
Presedintele Consiliul Judetean, Costel Alexe, a organizat o intalnire pe tema obiectivelor de infrastructura majora de care va beneficia Iasul, la care au participat secretarul de stat in Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scriosteanu, Marius Sorin Danga, vicepresedinte al CJ, administratorul public al judetului, Andrei Cazacu, primari si parlamentari de Iasi.
Secretarul de stat Irinel Ionel Scriosteanu a anuntat ca prima foreza a inceput studiile geotehnice pe traseul aprobat al autostrazii A8 si ca alte doua foreze vor fi scoase in zilele urmatoare, astfel incat sa se lucreze la capacitate maxima.
El a multumit conducerii CJ Iasi pentru rapiditatea cu care a eliberat autorizatia de urbanism pentru Autostrada Targu Neamt – Iasi – Ungheni cu amplasament pe teritoriul judetului Iasi, de la km 0 la Motca, la km. 93 la pod peste Prut.
Doua loturi din A8 au fost deja scoase la licitatie, cu finantare prin PNRR. Este vorba despre capetele montane, la care se previzioneaza ca vor incepe lucrarile in primavara anului 2024, a spus Irinel Ionel Scriosteanu.
In ceea ce priveste A7, 9 din 13 loturi sunt deja contractate, iar 4 loturi in contestatii. In mare parte au inceput lucrarile pe santiere. In primavara, toate cele 13 loturi vor fi in santier, iar in premiera pentru Romania 322 de km de autostrada vor fi in executie in acelasi timp, a declarat secretarul de stat in Ministerul Transporturilor.
Irinel Ionel Scriosteanu a precizat ca in toamna anului 2025 se va putea circula in integralitate pe A7, de la Ploiesti pana la Pascani, urmand apoi sa fie implementat si tronsonul Pascani – Suceava – Siret.
Autostrada Moldovei A7 are aproape 450 km de la Ploiesti (Dumbrava/A3) si pana la Siret, la granita cu Ucraina. De la Ploiesti pana la Pascani (circa 335 de km) a fost prinsa pe finantare prin fonduri europene nerambursabile prin Programul Operational Transport 2021-2027.
Din cele 13 tronsoane prinse in PNRR de la Ploiesti la Pascani, 9 tronsoane sunt deja contractate, iar din acestea sapte sunt contractate cu constructorii romani de la UMB. UMB are astfel contractati circa 179 km din A7 si pe o buna parte din ei a inceput deja sa lucreze efectiv in teren.
In prezent, cele doua tronsoane Pascani-Suceava si Suceava-Siret sunt in faza de realizare a studiului de fezabilitate si a proiectului tehnic. Contractele de SF+PT au fost semnate in 2020 cu Search Corporation (valoare 22 milioane lei), iar termenul de finalizare a fost recent mutat spre finalul anului 2023.
Autostrada A8, denumita si Autostrada Unirii, este o autostrada ce va fi construita pe traseul Ungheni – Iasi – Targu Frumos – Pascani – Targu Neamt – Poiana Largului – Ditrau – Targu Mures, unde va face jonctiune cu Autostrada A3. Va avea o lungime de 310 km, la un cost estimat de 4,07 miliarde de euro.
Guvernul a aprobat in decembrie 2022 indicatorii tehnico-economici pentru doua dintre sectiunile A8 (Autostrada Unirii), finantate prin PNRR.
Pentru sectiunea Targu Mures-Miercurea Nirajului (22 km), care va tranzita judetul Mures, sunt alocate 3,64 miliarde de lei.
Aici vor fi construite 16 poduri, 16 pasaje si 4 structuri casetate, la care se adauga un drum de legatura cu A3 (2,39 km).
Pentru sectiunea Leghin-Targu Neamt (29,91 km), ce va tranzita judetele Neamt si Iasi, suma alocata este de 2,51 miliarde de lei.
Pe aceasta sectiune vor fi construite 13 poduri, 11 pasaje si 2 viaducte.